• Anonym (Nojig mamma)

Barn med svullna lymfkörtlar

För ca 10 månader sen upptäckte vi en knöl i bakhuvudet på vårt då 1,5-åriga barn. Kontaktade vårdcentralen, fick tid och visade upp knölen och vi hittade även ytterligare en knöl och fick höra att detta bara var svullna lymfkörtlar som kunde uppstå efter en förkylning tex. Vårt barn hade dock inte varit sjuk på länge då. Några dagar senare träffade vi en ny läkare för ett andra utlåtande då vi inte tyckte vi fick så bra bemötande av den första och även upptäckt ytterligare ett par knölar. Även denna läkaren sa samma sak och tog även något blodprov. Fick höra att dessa skulle försvinna inom ett par veckor/månader.

Det jag tyckte var konstigt var hur lymfkörtlarna kunde bli svullna när barnet inte varit sjukt. Tankarna gick ju till att det kunde vara något betydligt värre men efter att ha träffat läkare nr 2 försökte kändes det bättre och vi försökte släppa detta, kände mig som en nojig mamma mest.

Men nu är det så att knölarna fortfarande finns kvar efter ca 10 månader. De är ganska så stora. Är detta verkligen normalt? Någon som känner igen detta? Ska ta upp det med BVC nästa vecka tänkte jag men vill gärna höra om någon här har någon erfarenhet? För som sagt känner jag mig mest som en smånojig mamma.. :)

• Svar på tråden Barn med svullna lymfkörtlar
  • Akua

De kan varan svullna för att kroppen kämpar med en förkylning. De kanske aldrig riktigt bryter ut för att kroppen klarar av att kriga mot den, svullna lymfar. Man söver alltså inte känna sig hängig. Men ditt barn är ju så litet också så du kan ju inte vara helt säker på att hen inte hade typ lite ont i halsen eller öronen.

Men ta upp det med BVC igen :)

• Anonym (Nojig mamma)

Tack snälla för ditt svar :) så kanske det kan vara. Men är det inte konstigt att de fortfarande inte gått ner efter 10 månader?

• Akua
    Anonym (Nojig mamma) skrev 2016-01-03 02:00:32 följande:

Tack snälla för ditt svar :) så kanske det kan vara. Men är det inte konstigt att de fortfarande inte gått ner efter 10 månader?

Det behöver det inte vara. Ditt barn har sannolikt varit sjukt några gånger under denna period. Barn drar ju åt sig "alla" förkylningar som finns och bygger upp sitt immunförsvar.

Men tycker ändå att du ska ta upp det med BVC. Man kan göra en liten biopsi och undersöka knölarna. Förmodligen inget allvarligt alltså, men kolla du igen eftersom det gått ett tag :) så får din oro stillas också :)
  • Eleonor01

Hela mitt liv har jag haft svullnad körtlar tills för några år sedan. Har tagit otaliga biopsier på dem å det har aldrig visst något. Längd halsen kunde jsg ha pärlband m körtlar. Visa gånger va de större än andra. Om du är orolig så be dem att de skickar er till öron näsa hals för vidare utredning.

Lycka till

• Anonym (Tess)

Min son är snart 9 år och har haft svullna körtlar på halsen sen han var 1 år. Har sökt för det flera gånger men alla säger att det är ofarligt. Skulle det tyda på nåt allvarligt skulle även andra symptom tillkomma...

Svar på tråden Barn med svullna lymfkörtlar