Barn med svullna lymfkörtlar
För ca 10 månader sen upptäckte vi en knöl i bakhuvudet på vårt då 1,5-åriga barn. Kontaktade vårdcentralen, fick tid och visade upp knölen och vi hittade även ytterligare en knöl och fick höra att detta bara var svullna lymfkörtlar som kunde uppstå efter en förkylning tex. Vårt barn hade dock inte varit sjuk på länge då. Några dagar senare träffade vi en ny läkare för ett andra utlåtande då vi inte tyckte vi fick så bra bemötande av den första och även upptäckt ytterligare ett par knölar. Även denna läkaren sa samma sak och tog även något blodprov. Fick höra att dessa skulle försvinna inom ett par veckor/månader.
Det jag tyckte var konstigt var hur lymfkörtlarna kunde bli svullna när barnet inte varit sjukt. Tankarna gick ju till att det kunde vara något betydligt värre men efter att ha träffat läkare nr 2 försökte kändes det bättre och vi försökte släppa detta, kände mig som en nojig mamma mest.
Men nu är det så att knölarna fortfarande finns kvar efter ca 10 månader. De är ganska så stora. Är detta verkligen normalt? Någon som känner igen detta? Ska ta upp det med BVC nästa vecka tänkte jag men vill gärna höra om någon här har någon erfarenhet? För som sagt känner jag mig mest som en smånojig mamma.. :)