• Oscarsmamma84

Ögoninflammation 2.5 åring

Min son fick ögoninflammation igårkväll. Han hostade hela tiden o blödde näsblod samtidigt så han var rätt dålig men till slut somnade han. Han får var från båda ögonen o ser ut som han fått blåtiror på båda ögonen. Riktigt svullen o röd. Såklart ska han vara hemma från fsk imorn.

Men när jag läste på 1177 står det att är det bara lite geggit i ögonen så kan de gå till fsk. E jag ute o cyklar men jag har fått för mig att ögoninflammation är jätte smittosamt o man inte ska utsätta andra för det? Hade blivit arg om nån släppt iväg sitt barn med det till fsk o smittat mitt barn.

Har någon nåt tips på hur vi kan mildra smärtan i ögonen på honom för han har riktigt ont o är väldigt irriterad i dem. Vi baddar med ljummet vatten o ger honom Ipren.

• Svar på tråden Ögoninflammation 2.5 åring
  • Eleonor01
    Oscarsmamma84 skrev 2016-01-03 11:45:33 följande:

Min son fick ögoninflammation igårkväll. Han hostade hela tiden o blödde näsblod samtidigt så han var rätt dålig men till slut somnade han. Han får var från båda ögonen o ser ut som han fått blåtiror på båda ögonen. Riktigt svullen o röd. Såklart ska han vara hemma från fsk imorn.

Men när jag läste på 1177 står det att är det bara lite geggit i ögonen så kan de gå till fsk. E jag ute o cyklar men jag har fått för mig att ögoninflammation är jätte smittosamt o man inte ska utsätta andra för det? Hade blivit arg om nån släppt iväg sitt barn med det till fsk o smittat mitt barn.

Har någon nåt tips på hur vi kan mildra smärtan i ögonen på honom för han har riktigt ont o är väldigt irriterad i dem. Vi baddar med ljummet vatten o ger honom Ipren.

Vi får inte skicks iväg till FS m kladdiga ögon. Endast om barnet har påbörjat antibiotika å inte är påverkade av det. Bara att torka å hålla god hygien. Om det fortfarande håller i sig om några dagar trots att ni försökt tvätt bort det kontakta Bvc så får du antibiotikakräm utskriven

Lycka till
  • blomman 2

Ja,för det första så smittar det väldigt lätt och jag tycker att man är hemma tills det har slutat att vara. Vissa får lindriga besvär medan andra besväras mycket och det skaver i ögonen,gruskänsla. Har själv haft stora besvär. Jag lät det bara självläka,torkade av med en lösning på Apoteket. Men det finns även salvor. Hoppas det går över snabbt.

• mammalovis

Som jag fattat det är ögoninflammation lika smittsamt som en vanlig förkylning, då det orsakas av samma virus. Anledningen är att barnen lätt gnuggar sig i ögonen.

När min dotter var ett år åkte hon på det på förskolan. Dit var vi inte välkomna förrän det slutat vara plus en frisk dag vill jag minnas.

• mammalovis

Olika förskolor är olika tuffa, men ju mindre barn desto lättare smittar de varandra.

Tänk på att tvätta ögat från rätt håll så du inte förvärrar det hela.

• Oscarsmamma84

Ok då hade jag rätt att det är väldigt smittsamt.

Nä jag torkar utifrån o in. E inte så mycket var nu på dagen men han ser ut som han gått en boxningsmatch o man ser att han är irriterad i dem. Jag har oxå ont i mina ögon men inget var

• Lena

Skölj ögonen med ögondroppar (saltlösning) så rinner kletet ut och ögonen blir mindre irriterade.

Svar på tråden Ögoninflammation 2.5 åring