• Anonym (gravid)

Åderbråck i v 7????

Hej! Kvinnor i min släkt har mycket ytliga blodkärl och även åderbråck, själv har jag tidigare bara haft ytliga blodkärl men ingen åderbråck, och blodkärlen har ändå inte varit ett störande problem för mig. Jag har varit gravid tidigare men fick mf i v 11 nu under sommaren, då märkte jag ingen skillnad i blodkärlen. Nu är jag alltså i v 7 och upptäckte att jag har fått en hel del mer synliga och mörkare blodkärl på utsidan av ena låret. Är det rimligt att det har med graviditeten att göra eller är det för tidigt? Jag vill ju nu då inte få åderbråck på riktigt och bestämde mig för att jag antagligen får börja använda stödstrumpor redan nu i så fall? Men stödstrumpor hjälper ju inte uppe på låret. Hur kan jag förbygga och vad kan jag göra? Jag är inte överviktig utan snarare åt det mindre hållet, även om jag redan har lagt på mig några kilon sedan jag plussade.

• Svar på tråden Åderbråck i v 7????
  • Anonym (Anonym)

Hej!
    Jag har för mig att det finns stödstrumpbyxor att beställa via nätet. Du kan ju googla så får du nog svar! Lycka till och hoppas du hittar något som passar dig och dina behov!

• Cyanea

Som ovanstående skrivit finns det (så vitt jag vet) stödstrumpbyxor att beställa. På mitt apotek har de även stödstrumpor som går upp över låret också (mabs heter märket). Inte vackert, men ack så bra för svullna gravidben ;) 

Har ingen som helst aning om hur tidigt man kan få åderbråck under graviditet, men oavsett känns det som en bra grej att investera i stödstrumpor om du redan har ytliga blodkärl. 

Lycka till! 

• Anonym (ja)

Ja man kan få åderbråck tidigt (som jag) köpte stödstrumpor på apoteket och det funkar

• Anonym (gravid)

Tack för svaren! Jag har kollat lite på såna strumpbyxor nu, men de är ju svindyra och jag vet inte om jag känner för att köpa ett par för varje dag så jag undrar om man kan klippa av foten så att det blir mer som tajts och man inte behöver tvätta dem eller ha nya varje dag? Och om jag behöver stödstrumpor till fötterna kan jag ju köpa vanliga upp till knät då? Vad tror ni?

• Cyanea

Jag brukar tvätta av dem i handfatet varje dag, det går ganska fort och är smidigt. På morgonen är de torra igen och redo för en ny dag. Tror tyvärr att kompressionen blir lidande om man modifierar dem :( Risken är att de halkar upp och klämmer åt och i värsta fall till och med förvärrar det hela. 

Svar på tråden Åderbråck i v 7????