• Anonym (Qwerty)

Ni som fått hjälp med boende av socialtjänsten

Ni som har fått boende av socialtjänsten. Vad har ni sagt? Hur lång tid tog det? Vad har dom för krav?

Jag är i akutbesök av boende. Jag är 26 år och har ett barn på 4 månader. Min boendesituation just nu är totalt ohållbar och jag bara måste bort härifrån innan det är försent. Men då jag har ett missbruk bakom mig så är jag LIVRÄDD för att dom ska ta mitt barn ifrån mig om jag går dit och ber om hjälp. Jag har haft stödlägenheter förut via socialen men då var det liksom att jag var placerad på ett hvb-hem som i sin tur hade lägenheter. Så det var ju mer behandling. Men vad ska jag säga nu för att få hjälp? Jag har föräldrapenning och har ju ett tak över huvudet. Känns inte som dom kommer prioritera mig särskilt mycket, men det är ju helt omöjligt att få tag på en andrahands lägenhet med min inkomst. Inte verkar det vara lättare i andra städer heller...

Ska jag kanske säga att jag skulle vilja bo på något sådant hvb-hem igen så är jag så rädd att dom kommer ta det som att jag inte kan ta hand om mitt barn. Suck, hatar mitt liv just nu....

• Svar på tråden Ni som fått hjälp med boende av socialtjänsten
  • Anonym (Inga lägenheter.)

Soc har inga tomma lägenheter som står och väntar. Du får fixa boende själv. Bli inneboende hos någon kanske?!

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Inga lägenheter.) skrev 2016-01-03 16:54:54 följande:

Soc har inga tomma lägenheter som står och väntar. Du får fixa boende själv. Bli inneboende hos någon kanske?!

Det är ju det jag gör nu. Men som jag skrev, det är en ohållbar situation. Jag kan helt enkelt inte bo kvar här!
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Inga lägenheter.) skrev 2016-01-03 16:54:54 följande:

Det är ju det jag gör nu. Men som jag skrev, det är en ohållbar situation. Jag kan helt enkelt inte bo kvar här!
  • Anonym (*)

Vad är det som gör situationen ohållbar? Är det det farligt för dig och barnet att bo där? I så fall borde soc vara angelägna om att ni ska komma därifrån. Det är sant att de inte har lägenheter som står och väntar, men något slags tak över huvudet är de skyldiga att ordna för hemlösa barn och deras föräldrar.

• Anonym (Eget ansvar)

I första hand har man själv ett eget ansvar att lösa sin boendesituation. Man ska ha uttömt alla möjligheter att få ett boende och har man redan ett boende så kan man inte säga upp det eller tacka nej till något annat erbjudande för att man inte är nöjd och tro att soc ska fixa problemet åt en. Socialtjänsten har ansvar för tak över huvudet, OM man som sagt har gjort allt vad man kan för att själv lösa det, men tak över huvudet innebär inte en fin 3:a mitt i centrum utan snarare vandrarhem.

Soc är alltså inte din privata problemlösare utan du får göra som alla andra människor och själv ta ansvar för ditt liv och din situation.

• Anonym (soc)

Precis som övriga sagt. Socialtjänsten finns inte till för att lösa folks boendesituationer, givet inte någon slags bostadsförmedling. Det finns många andra som sitter i en situation där de lever på gatan och de är förpassade till exempelvis härbärge eller vandrarhem. Finns barnets andra förälder kan det bli så att barnet placeras hos den förälder och du själv är förvisad till härbärge. Många bor trångt, är inneboende eller ofrivilligt hos föräldrar eller liknande. På nåt sätt får du försöka hitta något annat på egen hand. Är det fara för er att bo kvar så skulle jag kontakta socialtjänst för att få hjälp att komma därifrån, om det tex är en familjemedlem som är våldsam eller så. Du får inte ett nytt boende för att det är "obekvämt".

• Isabelle95

Du kan försöka hitta en ny lägenhet själv, om det nu är så att du har en rimlig anledning till att du inte kan bo där du bor nu. skulle det vara så att du inte har ekonomi för ett boende, om du skulle hitta ett, kan du söka bostadsbidrag för det. Min kompis frågade soc om hon kunde få hjälp med en lägenhet på vilket dom svarade att hon Kunde söka lägenhet själv och skulle hon hitta en kunde hon söka bidrag.

Om du är rädd att dom ska ta barnet pga gammalt missbruk, kan du prata med en handläggare och bevisa att du är ren så att säga. Berätta att du vill ha ett fungerande hem. Vad jag vet kan dom inte ta barnet ifrån dig om dom inte anser att barnet kan fara illa.

Vad gäller krav tror jag att de har kravet att du antingen ska vara aktivt arbetssökande Hos arbetsförmedlingen eller redan ha jobb. Det är iallafall kravet de hade på min kompis.

Lycka till!

• Anonym (Qwerty)

Här trodde jag att man kunde starta en tråd och få tips/råd samt ventilera med andra som varit i liknande situationer eller, på ett eller annat sätt, har kunskap kring det. Men ni som kommenterat i princip hoppar på mig. För vad? Får jag då börja med att fråga om ni läste rubriken? Och sedan om svaret är ja, har ni fått boende av socialen? Jag skulle tippa på att ni inte fått det, eller har någon konkret att komma med. Vad är det som får er att tro att jag antar att soc ska hjälpa mig med en lägenhet "bara sådär"? Eller att jag ska få en fin 3:a? Eller att jag vill ha det för att det är obekvämt? Herregud! Ni har för det första ingen aning om hur jag bor (jag kanske bor sämre än ni tror), ni vet heller inte hur mycket jag gjort på egen hand för att fixa bostad (även om jag tycker att det kunde vara underförstått om man läser mitt första inlägg att jag t.om letat i andra städer), och ni vet fan heller inte vad jag har för anledningar till att behöva hjälp med ett boende. Herregud!

Uppskattar om någon annan än ovanstående, ursäkta mig men, idioter kan komma med råd eller vadsom.

• Kerubmamman

Det finns ju väldigt många faktorer som spelar in. Möjligheterna att hjälpa till varierar så klart mellan kommunerna. Men jag känner till två personer som har fått lägenhet via soc. Ena pga seperation från kontrollerande ex och den andra pga att bostaden var i rent livsfarligt skick för barnen. Båda hade betalningsanmärkningar och bor i ganska stora kommuner. 

Deras hyreskontrakt är strängt villkorade, bland annat har den ena veckovisa inspektioner av bostaden (oanmält). 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Ni som fått hjälp med boende av socialtjänsten