• AnnaB90

Föräldrapenning och student?

Har sett liknande trådar men de har inte helt gett mig de svar jag söker, så jag hoppas att här finns någon som har koll och har lust att svara :)

Fråga är: Om man studerar på heltid (YH med schemalagda skoldagar mån-fre) och tar ut både bidrag och lånedelen av CSN, har man då rätt att ta ut föräldrapenning under helgerna?

• Svar på tråden Föräldrapenning och student?
  • zemer

Har för mig att man måste ta fredag eller måndag också för att få ta lördag och söndag.

• Tyrfing

Du kan ta ut lägsta nivå-dagar på helgen, utan att ta mån eller fre. 

• AnnaB90
    zemer skrev 2016-01-03 17:01:45 följande:

Har för mig att man måste ta fredag eller måndag också för att få ta lördag och söndag.

Så dumt! Har du varit i en liknande situation eller hur vet du detta? :)
  • AnnaB90
    Tyrfing skrev 2016-01-03 17:10:10 följande:

Du kan ta ut lägsta nivå-dagar på helgen, utan att ta mån eller fre. 

Okej, det är ju bättre än inget! Men vet du om man kan ta högsta ersättning bara lördag och söndag?
  • zemer
    AnnaB90 skrev 2016-01-03 17:35:59 följande:

Så dumt! Har du varit i en liknande situation eller hur vet du detta? :)

Jag ska inte svära 100% men jag har precis för mig att fk sa att jag måste ta måndag eller fredag också då. Men det kan va som tyrfing sängen och det endast gällde sgi dagarna.
  • Tyrfing
    AnnaB90 skrev 2016-01-03 17:37:12 följande:
    Okej, det är ju bättre än inget! Men vet du om man kan ta högsta ersättning bara lördag och söndag?
    Nej, det kan man inte. 
  • Tyrfing

Man får ta ut hela lägsta nivå-dagar även på skoldagarna, om dagen är högst 7 timmar. 

• Josefine1991

Hejsan. Detta vet jag! Min sambo tar ut föräldraledigt lördag o söndag. Men måste då ta fredag eller måndag i samband för att få de på SGI så han har även fredag. så det går inte att bara ta helgen. Om man får ta lägstanivå kan jag däremot inte svara på :-/

• TreSolrosor

Om man inte arbetar, tex är studerande på heltid eller arbetssökande heltid, så får man ta fp enbart på helgen, även s-dagar.

Arbetar man så stämmer det att man måste ta fp en dag i anslutning till normalt lediga dagar om man vill ta på s-nivå (ex arbetar man mån-fre så måste man ta fp fre eller mån för att kunna ta lör-sön).

• TreSolrosor

Lägstanivå får man ta enbart helg oavsett och även dagar man arbetar högst 7/8 av sin normala arbetstid

Svar på tråden Föräldrapenning och student?