• lisen32

Kläder efter förlossning

Vad hade ni för typ av kläder på er första tiden efter förlossningen? Har svårt att hitta bra kläder som ger plats för magen som är kvar (och helst inte framhäver den) och funkar med amning.

Alla tips är välkomna! :)

• Svar på tråden Kläder efter förlossning
  • Anonym föräldraledig

Jag körde mycket amningskläder från boob, de kostar en del, men jag tyckte det var värt att lägga en slant på att faktiskt få känna mig fin. Sen lite större tunikor med amningslinne under.

• Fjäril kär

Rejäla stödjande trosor och en bra amningsbh är A och O. Då funkar alla andra kläder.

Jag undvek de mest tajta jeansen. I övrigt funkade jeans, tunikor och vanliga toppar.

Framknäppta koftor, skjortor och blusar var ju bra förstås men jag kände inte något behov av amningskläder.

Rätt sorts underkläder är viktigt.

• Ego Lovers

Belly Bandit som är en slags korsett som man använder efter förlossningen och graviditetstights

• kma

Jag hade stora sköna trosor! Första veckan efter förlossningen hade jag sjukhusets nättrosor på mig som jag snodde med mig hem haha, dom är så sköna i början! Man känner dom knappt. Hade också stora mjukisbyxor och mamma-jeans, amningslinnen och amningsbh och en stor tröja/tunika över.

• Tonensu

På BB hade jag sjukhusrock och deras nättrosor. Väldigt skönt då men också underbart att sätta på sig vanliga kläder och komma hem.

• MotherLizzz

Hade gravidkläder ganska länge efter. Annars mjukisbyxor som inte sitter åt. Lite lösare toppar å linnen med smala band är smidigt vid amning. Tunikor å leggings. Första tiden tänker man ju inte så mycket på hur man ser ut kanske ;) så då är det bekvämt som gäller.

• lisen32

Tack, bra tips! :) antar att alla toppar måste ha knäppning, för amningen..

• lisen32
    Ego Lovers skrev 2016-01-04 01:06:51 följande:

Belly Bandit som är en slags korsett som man använder efter förlossningen och graviditetstights

Bra tips med gördel! Vad hade den för effekt tyckte du? Hur länge hade du den?
  • MotherLizzz
    lisen32 skrev 2016-01-04 15:12:33 följande:

Nej hade inte jag. Hade smala axelband så var det lätt å bara dra ner ena sidan. Dem kan man ju ha längre ;)
  • Ego Lovers
    lisen32 skrev 2016-01-04 15:14:38 följande:
    Bra tips med gördel! Vad hade den för effekt tyckte du? Hur länge hade du den?
    Man kan ha den jämt men jag hade min i fyra månader och jag gick ner från en 44 till 40 i midjemått fast jag inte gick ner så värst mycket i vikt. Tyvärr skulle jag behöva använda den igen då mitt Coca Cola missbruk gjort mig fet runt midjan.
  • Rani

Haremsbyxor och amningst-shirts typ första två veckorna. Sedan de större av mina vanliga kläder.

• Fjäril kär
    lisen32 skrev 2016-01-04 15:12:33 följande:

Inte alls. Många tröjor /toppar jag hasade upp över bröstet eller drog ur armen eller föste ner över axeln.
  • Anonym 26

Köp flera "skjortor", lite tunika-aktiga i större modell, (nästan lite utsvängda över midjan) men i mjukt material! Brukar finnas på h&m, Gina tricot och bikbok exempelvis till bra priser, ofta med på rea, så ett bra tips! Hittar du en modell som du gillar, köp flera färger. Bra, mjuka koftor med knäppning fram, jag tyckte det var skönt med de som gick ner över rumpan så de värmde bra och såg samtidigt lite snygga ut. Ett par mjuka svarta byxor/leggins du känner dig bekväm men ändå fin i, perfekt att ha till tröjorna o koftan jag beskrev ovan. Finns en modell på Gina som heter "molly" som är jeans som är supermjuka och höga i midjan, ngt jag gillar. Glöm inte amningslinne/vanligt linne under skjortan så går det smidigt att amma :)

• hallonhopp

Körde med töjbart linne under och lösare tröja ovanpå större delen av amningsperioden. Amningströja/linne om det var varmt och jag bara ville ha ett lager och amningslinne med skjorta eftersom jag inte gillade att visa så mycket bröst. Byxor hade jag leggings, kjolar och lösare byxor efter några veckor. Det tog några månader för mig innan jag slutade ha obehag av tryck från kläder så att använda en gördel som jag tänkt funkade inte bra, det gjorde för ont.

Svar på tråden Kläder efter förlossning