När man inte vill bli uppvaktad
En gång om året har jag en återkommande klump i magen. När min födelsedag närmar sig. Jag har så länge jag kan minnas kännt ett obehag av att bli uppvaktad. Nu känner dom flesta till det här sedan många år men lik förbannat kommer det små försök till gratulationer. Och jag vet ju att det är med välmening från givarna. Men jag våndas alltid inför min födelsedag. Mest för stämningen som uppstår (och de frågor som hänger i luften) när jag vänligt men bestämt förklarar att jag önskar att slippa uppvaktningar, när trevande frågor kommer. Man blir heltenkelt en social avart.
Under detta året kommer min ångest att bli mångfalt värre iom att jag fyller 50. Och jag har redan nu förstått att många av de som tidigare fattat att jag inte vill bli uppvaktad verkar tro att det faktum att jag fyller 50 skulle vara ett undantag.
Att jag inte vill bli uppvaktad är något som gäller alla. Barn, fru, familj och släkt, kollegor och vänner. Det gäller födelsedagar, farsdag och julafton. Inga presenter eller dylikt.
Däremot deltar jag gärna och helhjärtat i att uppvakta andra när dom fyller år. Om dom vill naturligtvis. Om dom (liksom jag) tydligt talar om att dom vill slippa så respekterar jag alltid det. Naturligtvis. Men ändå ses det här av många som inkonsekvent från min sida. Och dom har väll rätt. Men det är så jag känner.
Hur reagerar du när någon i din absoluta närhet inte vill ha någon som helst uppmärksamhet på födelsedag, mors-/farsdag osv? Utan att den dagen bara skall spolas förbi som vilken grå tisdag som helst. Är det något du kan "ta till dig" och acceptera eller är det svårt?
Hur skall jag framföra det här till mina nära så att det är tydligt men samtidigt inte framkallar en social frost eller deprimerande stämning? Ge mig gärna tips och förslag.
Är det någon därute som känner och handlar som jag? Hur styr ni undan sådana här tillfällen utan att det alltid skall bli en "stor och jobbig grej" av det?
Tacksam för input och tankar.