• Anonym (TS)

Manlig undersköterska?

Har en manlig släkting som nu ska börja läsa till undersköterska om några dagar han har jobbat på volvo innan nbågra år men slutat. I jul var hela släkten samla och det kom några gliringar mot killen om att det är ett kvinnoyrke, om han gått och blivit bög och massa frågor om han egentligen borde slutat på ett riktigt yrke och läsa till nåt sånt. Han skrattade bara bort det så var nog ingen fara med honom...

Jag vet inte vad jag tycker, det känns lite konstigt med manliga undersköterskor elelr sjuksköterskor, varför väljer man att bli det?? Jag vet att det inte är PK att ha den åsikten men kommer från en väldigt traditionell familj där kvinnorna har kvinnoyrken som lärare, jobba i butik och så och männen jobbar som hantverkare eller på industri.

Vad tycker ni om manliga undersköterskor eller sjuksköterskor??? är det konstigt eller bra eller ingentin särskilt?

• Svar på tråden Manlig undersköterska?
  • Inte jag

Jag tycker att han är väldigt modig som gör detta. =) Jag har faktiskt träffat manliga undersköterskor och sjuksköterskor och aldrig tyckt det är konstigt. Varför skulle inte män oxå jobba med det? Det är som om en kvinna skulle bli mekaniker eller någon annan manligt yrke. =)

• ronjaba

Skitbra!!

Behövs mer män i yrket. På mitt nya jobb (vårdavdelning på sjukhus) finns det både undersköterskor och sjuksköterskor som är män.

Bra, då jag inte bara vill ha kollegor av samma kön utan blandat :)

• Litet My

Jättebra, hade önskat fler manliga usk/ssk/assistenter och pedagoger mm. När man jobbar med människor blir det så tydligt hos patient/brukare/vårdtagare att män verkligen behövs där.

• Litet My
    Litet My skrev 2016-01-04 14:30:48 följande:

Jättebra, hade önskat fler manliga usk/ssk/assistenter och pedagoger mm. När man jobbar med människor blir det så tydligt hos patient/brukare/vårdtagare att män verkligen behövs där.

Samt i personalgrupperna, enbart kvinnor är oftast ingen hit.
  • Anonym (sebbe)

Jag tycker ingenting särskilt. Varken konstigt eller bra. Tråkigt att han ska behöva ta emot den sortens "skämt".

Jag tror att man väljer att bli det för att man vill jobba inom vården, men man kanske inte har betygen/ambition/personlighet för att bli läkare.

Skulle jag jobba inom vården skulle väl jag också bli sjuksköterska. Inte en chans att mina betyg räcker till läkarlinjen.

• micromat

Tycker det är så djävla bra.. Det behövs fler män inom vård & omsorg. Det av flera skäl.

• cupcakemom

Trista gliringar mot honom... Jag tycker det är jättebra med män inom vården.... Jobbar i hemtjänsten och många av dom bättre nya unga vikarierna vi får är just män eller jag pojkar i det här fallet (finns såklart undantag) däremot har en del äldre svårt att ta emot viss hjälp... Tanterna är blyga och gubbarna är inte lagd åt det håller.. Men oftast fu kar det bra...

• Anonym (Grodan)

När jag var inlagd på sjukhuset i Västerås några dagar i somras så reagerade jag faktiskt på att det var så många manliga sjuk- och undersköterskor. Säkert en tredjedel av dem var män så det verkar bli betydligt vanligare. Det är alltid bra när det är blandat på en arbetsplats. 

Svar på tråden Manlig undersköterska?