• Anonym (TS)

Manlig undersköterska?

Har en manlig släkting som nu ska börja läsa till undersköterska om några dagar han har jobbat på volvo innan nbågra år men slutat. I jul var hela släkten samla och det kom några gliringar mot killen om att det är ett kvinnoyrke, om han gått och blivit bög och massa frågor om han egentligen borde slutat på ett riktigt yrke och läsa till nåt sånt. Han skrattade bara bort det så var nog ingen fara med honom...

Jag vet inte vad jag tycker, det känns lite konstigt med manliga undersköterskor elelr sjuksköterskor, varför väljer man att bli det?? Jag vet att det inte är PK att ha den åsikten men kommer från en väldigt traditionell familj där kvinnorna har kvinnoyrken som lärare, jobba i butik och så och männen jobbar som hantverkare eller på industri.

Vad tycker ni om manliga undersköterskor eller sjuksköterskor??? är det konstigt eller bra eller ingentin särskilt?

• Svar på tråden Manlig undersköterska?
  • Inte jag

Jag tycker att han är väldigt modig som gör detta. =) Jag har faktiskt träffat manliga undersköterskor och sjuksköterskor och aldrig tyckt det är konstigt. Varför skulle inte män oxå jobba med det? Det är som om en kvinna skulle bli mekaniker eller någon annan manligt yrke. =)

• ronjaba

Skitbra!!

Behövs mer män i yrket. På mitt nya jobb (vårdavdelning på sjukhus) finns det både undersköterskor och sjuksköterskor som är män.

Bra, då jag inte bara vill ha kollegor av samma kön utan blandat :)

• Litet My

Jättebra, hade önskat fler manliga usk/ssk/assistenter och pedagoger mm. När man jobbar med människor blir det så tydligt hos patient/brukare/vårdtagare att män verkligen behövs där.

• Litet My
    Litet My skrev 2016-01-04 14:30:48 följande:

Jättebra, hade önskat fler manliga usk/ssk/assistenter och pedagoger mm. När man jobbar med människor blir det så tydligt hos patient/brukare/vårdtagare att män verkligen behövs där.

Samt i personalgrupperna, enbart kvinnor är oftast ingen hit.
  • Anonym (sebbe)