• Videmamma

Kängrumetoden??

Hej!
    Jag födde min son i vecka 30 och därefter fick han ligga i kuvös i 10 dagar. Jag har hört att bära sitt barn dygnet runt ska kunna ersätta kuvös. Jag försökte få ha min son hos mig så mycket som möjligt under kuvöstiden men de sa ofta att han behövde in i kuvösen och vila. Nu undrar jag om någon har fått prova kängrumetoden och hur det fungerade för erat barn?

• Svar på tråden Kängrumetoden??
  • Kickans mamma

Jag tror inget sjukhus har tagit an den metoden än.

• Jörgensen

Vi har haft båda vara barn på bröstet.. l föddes i v34+6 och dottern 38+6 men båda var små när som föddes..

Dom ville att man skulle ha dom på bröstet än att dom låg i sin säng... Uppsala

• Kickans mamma

jörgensen det är väll intesamma sak vi hade ella såmkt det gickpå bröstet men nu pratar ´ju ts om barn o kuvös!

• pritt

Har oxå hört att Uppsala är långt fram med den metoden, Helsingborg planerar för att apa efter!
    Vi fick reda på att barnet mår som bäst när det får ligga hos mamma/pappa känna värmen, hjärtslag vara ompysslad, dels var det bra för vår Moa, för hon hade dålig syresättning m.m ocg tydligen hjälper det att få ligga uppe hos föräldrarna!
    Tänk i U-länder, där bär dom bara i sjal, även prematur barn dom har inget annat, det är lite därifrån tanken kommer, deras premisar överlever oxå!

• Lefo

Det har ju också med hur tidigt barnen är födda plus hur barnet mår.
    När barnet ligger i kuvös är det på grund av att hålla värmen plus fuktigheten också och den sistnämnda är ganska svårt att få när man har barnet uppe hos sig, värmen är ju desto lättare att få i kängurumetoden.

• Madonnas

Jag låg i uppsala med min dotter för ett år sedan. Och bar henne ofta i känguru blus. Hon låg även på mig och min sambo dag som natt. Jag tycker att det har varit en jätte bra metod, för oss i alla fall.

• Naimiez

Rekommenderar en Hug-A-Bub då det är en ganska smal elastisk sjal. Önskar såååååå att någon gett mig det tipset när Wilma kom i 31+2. Lycka till!

• Mosaik

wille föddes i vecka 30+0. och de tyckte det var jättebra att vi hade honom på bröstet innan för rocken, men som sagt de tyckte att vi skulle begränsa det till 2 ggr per dag de första veckorna eftersom de även behövde luftfuktigheten och den absoluta stillheten och lite mörker. det är ju också kängurumetoden att ha barnet på bröstet i bland även om man inte har det dygnet runt. tror det är jättebra för både barn o förälder men tror även att det inte är nyttigt att göra så dygnet runt.

• albolini

Vår son föddes på Danderyd (v 34+0) och där fick vi direkt en massa information om kängurumetoden. Vi var där i en vecka, han låg naken hud mot hud med någon av oss i princip hela den tiden. Det märktes att han tyckte om det, blev klart störd när han lades någon annanstans även om det var i en uppvärmd bädd. Även efter att vi kom hem hade vi honom ofta hud mot hud den först tiden.

Svar på tråden Kängrumetoden??