• Emelie91

24 år och blir inte gravid

Hej!

Har länge velat skriva av mig eller prata med någon, här kommer det :)

Vet att det kan låta som kort tid, men alla har sin egen upplevelse av saker och ting, och jag och min man har försökt få barn i ett halvår nu. Jag är 24 år gammal, har ett BMI på strax under 19, har aldrig använt något annat preventivmedel än kondom, har alltid haft regelbunden mens. Varför händer inget??

Ingen av oss två röker eller dricker, båda tränar regelbundet.

Det som är så irriterande med att just försöka bli gravid är att det är inget du kan öva på så presterar du bättre, allting handlar om tur.

Ingen i våran familj/släkt är barnlös, och min mamma fick mig och min syster fastän hon skyddade sig.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här, men börjar bara att må så dåligt. Många runt omkring mig har blivit gravida på en gång, och jag tror att många håller med mig om att ovissheten är det värsta... Om jag bara visste att jag och min man SKULLE bli gravida om ett år, då kanske man skulle kunna tänka på annat och bara njuta av livet...

• Svar på tråden 24 år och blir inte gravid
  • elyse

Har du gjort ett VUL någon gång och fått en titt på äggstockarna?

• Jurdismak

Jag var i exakt samma sits (och ålder). För oss tog det exakt ett år med första barnet. Andra tog bara tre månader. Man kan ha otur helt enkelt :)

• LängtanEfterBarn

För mig tog det 7 månader tills det tog sig. Sen fick jag missfall, blev gravid efter första mensen. Blev sen gravid igen och fick mitt andra missfall. Har haft min mens nu igen. Går och inväntar äl, och hoppas på tredje gången gillt.
    Det tar den tid det tar. Ju mer man funderar ju längre tid tar det, inbillar jag mig.
    Och jag är 22 år och har kollat mina äggstockar och inget va fel på dom, ändå tog det 7 månader.
    Tappa inte hoppet :)

• SecretlyMe

Jag förstår din längtan, visst blir man otålig! Man börjar genast tro att något är fel, bara för att man jämför med andra som lyckats direkt.

Men det är just det, att du inte ska jämföra din resa med någon annan. Det är din resa och hur lång eller kort den tiden är, är tyvärr oviss. Men jag kan säga att om ni båda är friska, har friska ägg och spermier så kommer ni bli gravid inom ett år så länge ni prickar in ägglossning

Hur är din menscykel? Är du regelbunden och har du koll på när du ägglossar?

Att få bli gravid är verkligen ett mirakel, inget man ska ta lättvindigt på...

• Anonym (Ella)

Jag är bara 22 och har försökt i 4 månader nu. Vilket i sig inte är länge heller men jag förstår din frustration. Jag är mest orolig för att jag blev gravid när jag var 16 med min dåvarande pojkvän efter typ ett samlag. Så jag vet att jag har kunnat bli gravid. Är livrädd att det var den enda gången jag kunde bli gravid eller att jag eller min partner inte stämmer. Men jag hoppas att det är vår tur snart.

• Emelie91

Tusen tack för alla svar! :)

Tyvärr jämför man ju sig med alla andra hela tiden, något jag aldrig brukar göra annars. Jämför mig inte med andra och hatar avundsjuka, men det här är så speciellt och inget du själv kan påverka :(

Har en menscykel på 28-30 dagar, har testat med ägglossningstest en gång, skulle enligt testet ha ägglossning dag 14.

Har aldrig kollat upp äggstockarna, men om några månader kommer vi att söka hjälp om inget händer.

Det är så svårt att hålla modet uppe när man vill något så gärna, och jag beundrar verkligen alla där ute som har kämpat i flera år! Livet är så orättvist ibland :(

• Emelie91

Det värsta är en person i min närhet som blev gravid på första försöket och säger att "man ska inte vilja för mycket", då ska det plötsligt gå. Har dock inte berättat att vi försöker, orkar inte höra på så bisarra tips.

• Anonym (Ella)
    Emelie91 skrev 2016-01-05 07:36:54 följande:

Tusen tack för alla svar! :)

Tyvärr jämför man ju sig med alla andra hela tiden, något jag aldrig brukar göra annars. Jämför mig inte med andra och hatar avundsjuka, men det här är så speciellt och inget du själv kan påverka :(

Har en menscykel på 28-30 dagar, har testat med ägglossningstest en gång, skulle enligt testet ha ägglossning dag 14.

Har aldrig kollat upp äggstockarna, men om några månader kommer vi att söka hjälp om inget händer.

Det är så svårt att hålla modet uppe när man vill något så gärna, och jag beundrar verkligen alla där ute som har kämpat i flera år! Livet är så orättvist ibland :(

Ja jag vet exakt hur jobbigt det är. Är så sjukt trist att hoppas i två veckor och sedan få mens. Jag vet också många i min omkrets som typ råkat bli gravida bara, utan att ens försöka. Sen sa en kompis till mig att hennes kompis typ bestämde sig för stt försöka bli gravid i början på månaden och i slutet av månaden plussade hon. Jag citerar " fatta hur otroligt fertil HON var".

Blev extremt irriterad. Som att allt handlar om kvinnans fertilitet och tror att det dröjer än att det tar sig på första. Kände mig extremt infertil när hon sa så.
  • Anonym (Ella)

Tror att det är vanligare att det dröjer...

Är lite trött

Svar på tråden 24 år och blir inte gravid