• Elderberry

Nästan alla dvd-filmer jag köper hackar

Rubriken för tråden sammanfattar problemet rätt bra. Jag förstår verkligen inte vad som är fel. Jag köper dvd-film då och då och i 50 % av fallen så hackar det, bilden fryser till, ibland ljudet med, sen startar det igen efter nån sekund, fast x antal sekunder längre fram i filmen. Jag har funderat på ifall det är något fel på min dvd-spelare i datorn (en laptop), men det här är ju inte med alla filmer. Men det känns ändå konstigt att splitternya filmer skulle hacka såhär...

Någon som vet vad det här kan bero på?

Jag tänker ta med mig några av de filmer som hackar och kolla hos en vän om det är samma problem där, men tänkte att jag kunde fråga här ändå.

• Svar på tråden Nästan alla dvd-filmer jag köper hackar
  • Elderberry
    Åttionian skrev 2016-01-05 06:37:20 följande:
    Är de verkligen nya?

Är de av samma format som spelaren du lägger dem i?
    De är nya, kommer från mataffärer eller ställen som hemmakväll. De ser ut som vanliga dvd-skivor, laptoppen har väl en vanlig cd/dvd-spelare skulle jag tro. Kan inte så mycket om tekniska grejer.
  • Åttionian
    Elderberry skrev 2016-01-05 06:42:45 följande:

De är nya, kommer från mataffärer eller ställen som hemmakväll. De ser ut som vanliga dvd-skivor, laptoppen har väl en vanlig cd/dvd-spelare skulle jag tro. Kan inte så mycket om tekniska grejer.

Om den inte har det så kan det vara det som är problemet. Annars måste det röra sig om fabrikationsfel. Du borde berätta om detta för återförsäljaren och se om det hänt dem tidigare.
  • elevit

Det är troligen dvdspelaren det är fel på tyvärr, hände med min dvd, alla dvd-filmer funkade i en annan dvd, köp en ny dvd-spelare istället :) eller lämna in din på lagning eller reklamera om du har kvar kvittot :)

• Elderberry
    Åttionian skrev 2016-01-05 06:48:39 följande:
    Om den inte har det så kan det vara det som är problemet. Annars måste det röra sig om fabrikationsfel. Du borde berätta om detta för återförsäljaren och se om det hänt dem tidigare.
    Det enda jag kan säga just nu om dvd-skivorna och spelaren är att de har samma dvd-symbol på sig, och att det står "multi recorder" på dvd-spelaren.

Det är tråkigt att det inte fungerar, vad det än beror på.
  • Elderberry
    elevit skrev 2016-01-05 06:55:28 följande:
    Det är troligen dvdspelaren det är fel på tyvärr, hände med min dvd, alla dvd-filmer funkade i en annan dvd, köp en ny dvd-spelare istället :) eller lämna in din på lagning eller reklamera om du har kvar kvittot :)
    Jag hoppas nästan att det är dvd-spelaren det är fel på, för den kan jag iaf ersätta med en pryl. Bättre än att massvis med filmer är trasiga och med det aldrig våga köpa film igen.
  • Åttionian

Låter som att du bör testa filmerna i en annan spelare.

Är det inte förresten vanligare att man tankar ned filmer eller ser dem rätt ifrån Smart-TV:n numera?

• Elderberry
    Åttionian skrev 2016-01-05 07:03:07 följande:
    Låter som att du bör testa filmerna i en annan spelare.

Är det inte förresten vanligare att man tankar ned filmer eller ser dem rätt ifrån Smart-TV:n numera?
    Ska göra det :)

Jag har ingen tv och har för tillfället begränsat internet, x antal gb per månad. Att se på film online eller tanka ner är inte ett alternativ. Sen gillar jag att ha filmer som jag tycker om nära till hands, de som jag gillar att se om.

Aja, jag får se ifall de fungerar hos min vän imorgon.
  • viseversa

Vi har samma problem. Men jag tror det är skivorna som är dåliga. Måndagsexemplar känner jag.

• Anghammarad

Det är extremt osannolikt att det är skivorna som är problemet. Som sagt, testa hos en kompis eller på en annan spelare.

• Åttionian
    Elderberry skrev 2016-01-05 07:05:49 följande:

Ska göra det :)

Jag har ingen tv och har för tillfället begränsat internet, x antal gb per månad. Att se på film online eller tanka ner är inte ett alternativ. Sen gillar jag att ha filmer som jag tycker om nära till hands, de som jag gillar att se om.

Aja, jag får se ifall de fungerar hos min vän imorgon.

Lycka till, hoppas det går vägen!
  • Aniiee

Det är helt lagligt att rippa skivorna om DVD-spelaren inte kan spela dem på ett adekvat sätt, så mitt tips är att testa att rippa en film (som inte har kopieringsskydd) och se om hela filmen funkar då (och går att rippa)

Funkar filmen när dvdn inte är i skivspelaren, eller spelaren inte lyckas rippa filmen så är det förmodligen spelaren det är fel på.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Fontana

Jag skulle också tro att det är DVD-spelaren det är fel på, men om den är några år gammal, eller om du röker eller har husdjur, kan det löna sig att försöka rengöra linsen i spelaren.

Om det är en DVD-spelare med en "släde" som åker ut så kör du ut släden och börjar med att dammsuga försiktigt i hålet. En det en "slot-in" kan man ju inte öppna den, men du kan pröva att dammsuga i springan.

Sedan finns det speciella rengörings-skivor för CD- och DVD-spelare. De ser ut som en vanlig CD-skiva men har små borstar på undersidan. Finns att köpa hos Kjell & Company, Clas Ohlson och förmodligen hos Elgiganten och Siba och alla andra som säljer elektronik och tomma CD-skivor.

Det är bara att stoppa in skivan i spelaren och låta den gå några varv. Det kan alltså hjälpa om det har kommit damm eller annan smuts på den lilla linsen som läser av skivan.

Prova också att torka av skivorna: torka med en ren, torr trasa från centrumhålet rakt mot utsidan. Aldrig runt på skivan (säger i alla fall experterna).

En sån där rengöringsskiva kostar 70 - 80 kronor, så det kan vara värt att försöka.

• Elderberry

Tack för tipsen, får se vad jag gör åt det. Ska ta med några av dvd-filmerna till en vän idag och kolla ifall det fungerar där (blev aldrig av tidigare).

Tycker dock att det är konstigt att det bara är vissa filmer som hackar, och alltid vid samma tillfälle, men vad vet jag, det kanske är min spelare ändå.

• Palestrina

Vi hade så med vår förra dvd-spelare, den kände av minsta repa eller dammkorn, så vi köpte en ny som fungerar felfritt. En dvd-spelare är inte dyr idag, så det känns som en lindrig investering.

Svar på tråden Nästan alla dvd-filmer jag köper hackar