• Idafeliciaerika

Kommer det funka?

Jag har börjar träffa en kille som jag tycker om väldigt mycket. För ett tag sen så var han här med sin hund (långhårig schäfer), min son (1,5 år) var också hemma! Grabben satte sig bredvid hunden & han försökte hugga honom i ansiktet, som tur va hände inget! Nu är jag livrädd att detta ska hända igen! Min son är ganska på då han alltid kunnat göra som han vill med hans mormors hund utan att hunden bryr sig. Jag vet inte om jag vågar låta dom träffas?! Nån som har något bra tips på hur man kan göra för att det faktiskt ska funka mellan dom?

Hunden är även aggressiv mot andra människor. Min mammas man var här & skulle resa sig från soffan, då var hunden framme direkt & försökte hugga honom i ansiktet/halsen!

Snälla hjälp!!! :'(

• Svar på tråden Kommer det funka?
  • Voodoodoll

Självklart ska du inte låta dem träffas! Ni får ha dem separerade när ni ses. Nästa gång kanske hunden inte bara markerar utan hugger på riktigt. Sedan ska man aldrig låta barn göra "som de vill" med djur, oavsett hur snälla de är. Både hundar och barn ska respekteras och även den snällaste hund kan tröttna på att bli klättrad på, dragen i pälsen eller petad hårt på eller vad "göra som man vill" nu kan innebära. Vad hände när hunden markerade så starkt?

• Voodoodoll

Läste för snabbt och såg att hunden har gjort liknande flertalet gånger och dessutom mot när folk bara rör sig i hemmet. Skulle absolut inte låta sonen vara i samma rum som hunden igen oavsett hur det såg ut när hunden högg efter honom.

• Dexter dot com

Vad gör ägaren för att förhindra att hunden känner sig trängd och gör utfall? Hur aktiveras hunden och har ägaren intresse och kunskap att ta tag i att hunden är osäker ? Om hunden verkligen hade varit aggressiv hade den huggit, inte bara markerat så troligen är hunden osäker och signalkänslig men det är ett stort ansvar att ha en sån hund och kräver en hel del att träna bort.

Självklart ska du inte låta hunden vara lös ihop med ditt barn utan lägg hunden i ett angränsande rum med kompostgaller i dörren och se till att hålla barnet därifrån. Sen bör du självklart lära ditt barn att låta bli hundarna!

• Idafeliciaerika
    Dexter dot com skrev 2016-01-05 10:04:07 följande:

Vad gör ägaren för att förhindra att hunden känner sig trängd och gör utfall? Hur aktiveras hunden och har ägaren intresse och kunskap att ta tag i att hunden är osäker ? Om hunden verkligen hade varit aggressiv hade den huggit, inte bara markerat så troligen är hunden osäker och signalkänslig men det är ett stort ansvar att ha en sån hund och kräver en hel del att träna bort.

Självklart ska du inte låta hunden vara lös ihop med ditt barn utan lägg hunden i ett angränsande rum med kompostgaller i dörren och se till att hålla barnet därifrån. Sen bör du självklart lära ditt barn att låta bli hundarna!

Jag gör mitt bästa och försöker få min son att ignorera hunden, genom att ta fram leksaker eller göra något annat. Som straff när hunden gjorde detta fick han ligga i ett annat rum några timmar men så att hunden ändå kunde se oss. Jag vet att vi gjort fel med att låta min son kunna klättra på min mammas hund hur han vill & nu försöker jag förklara för honom att han inte får göra det på deras hund heller så han lär sig. Det känns inte riktigt som att han förstår när man säger att han inte får vara nära hunden.
  • hon mot strömmen

Det kommer inte funka i längden med den hunden. Du kommer alltid känna en gnagande oro i magen om vad som kan hända. Hade jag varit du så hade killen fått gå med orden att det funkar inte pga att din hund inte är stabil och jag är rädd om mina barn.

Min son blev biten i huvudet när han var 1.5år, den hunden avlivades nästkommande vardag.

• Dexter dot com
    Idafeliciaerika skrev 2016-01-05 10:54:27 följande:
    Jag gör mitt bästa och försöker få min son att ignorera hunden, genom att ta fram leksaker eller göra något annat. Som straff när hunden gjorde detta fick han ligga i ett annat rum några timmar men så att hunden ändå kunde se oss. Jag vet att vi gjort fel med att låta min son kunna klättra på min mammas hund hur han vill & nu försöker jag förklara för honom att han inte får göra det på deras hund heller så han lär sig. Det känns inte riktigt som att han förstår när man säger att han inte får vara nära hunden.
    Jättebra att du har förstått att det är galet att låta barnet klättra på hundar och att du tar ditt ansvar men hur resonerar ägaren till hunden om hundens osäkerhet och utfall?
    Att straffa hunden för något den inte kan rå för är ju orättvist och inget hunden lär sig något av utan allt hänger på att du som mamma och han som ägare tar sitt ansvar och ser till att hunden inte försätts i situationer den inte klarar av.
  • Idafeliciaerika
    Dexter dot com skrev 2016-01-05 11:35:34 följande:

Jättebra att du har förstått att det är galet att låta barnet klättra på hundar och att du tar ditt ansvar men hur resonerar ägaren till hunden om hundens osäkerhet och utfall?

Att straffa hunden för något den inte kan rå för är ju orättvist och inget hunden lär sig något av utan allt hänger på att du som mamma och han som ägare tar sitt ansvar och ser till att hunden inte försätts i situationer den inte klarar av.

Ja vi märker ju att det är osäkerhet. Vet inte hur vi ska lyckas riktigt faktiskt då jag är så rädd såfort hunden kommer in hit & sonen är hemma & det känner ju hunden av :/
  • Dexter dot com
    Idafeliciaerika skrev 2016-01-05 16:27:47 följande:
    Ja vi märker ju att det är osäkerhet. Vet inte hur vi ska lyckas riktigt faktiskt då jag är så rädd såfort hunden kommer in hit & sonen är hemma & det känner ju hunden av :/
    Men om ägaren inte har kunskap om hur han ska bygga självförtroende hos hunden och läsa dess kroppspråk och signaler måste han naturligtvis ta hjälp av en kunnig instruktör som använder sig att mjuka metoder och positiv förstärkning för att lära sig hur han ska jobba med sin hund. IMMI har bra instruktörer och finns i hela landet.

Om han inte redan spårar med hunden är det ett bra sätt att trötta ut hunden mentalt och bygga upp hundens självförtroende. Schäfern är ju en bruksras och kräver mycket av sin ägare i form av daglig aktivering och kunskap och en understimulerad schäfer blir ofta problematisk och olycklig.
Svar på tråden Kommer det funka?