• Anonym (Help)

Svårt att ta djupa andetag.

Har svårt att ta djupa andetag, mest när jag ligger ner.

Blir liksom inte tillfredställd, som om jag får in förlite luft.

Blir att jag går och gäspar hela tiden, för att få in tillräckligt med luft.

Är frisk i övrigt.

Söker man så verkar sånt va psykiskt. Varför blir det såhär?

Får ju nästan panik!

• Svar på tråden Svårt att ta djupa andetag.
  • Anonym (Lillajag)

Har precis likadant och haft i många år. För mig är det stressrelaterat. I perioder är det riktigt bra så jag kanappt tänker på det. Medans i vissa perioder har jag det så 24/7. Har sökt för det många gånger och jag får tillräcklogt med syre så det är hjärnan som spelar mog ett spratt. Har tyvärr inga råd då det inte finns så mkt jag kan göra för att få det bra.

• Anonym (Stress)

Stress ------> yoga botar

• Anonym (Help)

Känner mej inte stressad överhuvudtaget.

• The one in Blue

Har samma. På mig gör det till och med nästan ont i lungorna när jag försöker dra djupare andetag. Känns det igen?

• Anonym (Help)

Jag hade lite ont mellan skulderbladen häromdagen, men jag tror det kom för att jag ansträngde mig så mycket att få ner luften.
    Idag känner jag inget alls.

Även om jag har haft det såhär i några dagar så blir det värre när jag lägger mig ner.
    Ligger och gäspar och gäspar och vänder o vrider på mig.
    Blir ju nästan en ond cirkel, för man blir ju lite skrämd när man inte får ner ordentligt med luft....och då känner man paniken komma.
    Och lyckas man inte lugna ner sig där....ja då lär du ju bli en panikattack...

• Anonym (Help)

Blir lätt andfådd oxå....

• Anonym (dfg)
    Anonym (Help) skrev 2016-01-05 15:08:12 följande:

Jag hade lite ont mellan skulderbladen häromdagen, men jag tror det kom för att jag ansträngde mig så mycket att få ner luften.
    Idag känner jag inget alls.

Även om jag har haft det såhär i några dagar så blir det värre när jag lägger mig ner.
    Ligger och gäspar och gäspar och vänder o vrider på mig.
    Blir ju nästan en ond cirkel, för man blir ju lite skrämd när man inte får ner ordentligt med luft....och då känner man paniken komma.
    Och lyckas man inte lugna ner sig där....ja då lär du ju bli en panikattack...

Hur gammal är du?
  • Anonym (Lillajag)

Jag har haft dett sen jag var runt 13 år, mer eller mindre. Undersöktes för astma men inget sånt. Blir oxå anfådd fort.

För mig kan det handla om etn inre stress. Inte bara att man har mkt att göra utan man är orolig över nåt. Kan vara allt från en fundering över ekonomin till att jag inte får sova tillräckligt och är trött. För mig blir det just inte värre när jag ligger ner utan när jag är stilla. För det är då jag tänker på det mer. Gör jag daker och tänker på annat är det inte likå påtagligt. Så mitt tips är att försöka göra nåt som får dig att tänka på annat.

• Anonym (Help)

Tycker nog att det är lite bättre nu.

Kanske endå är psykiskt. Om jag tänker på det så tycker jag andningen blir jobbig, men idag har jag inte tänkt på det och heller inte haft några problem.

• Anonym (Help)

Hyperventilera är väl när man andas jättesnabbt?

Jag andas normalt typ

• HWR
    Anonym (Help) skrev 2016-01-07 17:45:11 följande:

Hyperventilera är väl när man andas jättesnabbt?

Jag andas normalt typ

Nej inte riktigt. Utan det kan vara att du bara tar liiiite kortare och snabbare andetag...du märker det inte ens själv. Och då känns det som att du inte får luft. Testa att andas långsamt..in genom näsan tre sekunder..ut tre sekunder. Andas så under några minuter och se om det känns bättre.
  • Anonym (Help)

Tack för hjälpen, kanske är hyperventilering då.

• cirpen

Du måste få hjälp att lära dig andas på riktigt. Jag andades så i många många år tills jag som 42-åring kom in i meditationsvärlden. För första gången sen barnsben kan jag andas med magen utan att det känns tungt eller krystat. Finns även speciella yogaövningar som öppnar upp diafragman och stretchar vilket underlättar andningen.

• Himon
    Lösning nedan.

Hej alla

Allmänt:
    Jag har haft samma problem som många andra här i tråden. Problemen har jag haft i 6 år och stundtals försvinner dom. Men ofta kommer problemet tillbaka och jag måste gäspa för att ta det där "härliga djupa andetaget". Jag har då undrat vad som har förändrats i mitt liv för att problemet skall starta igen. Stress skall många ha fått som svar när de besökt läkare mm. På många trådar anser många att de inte har ett speciellt stressigt liv, men ändå uppkommer problemet med att inte kunna  ta djupa andetag.

Troligtvis uppkomst
    Under en period i livet bodde jag i Oslo för att arbeta. Jag var girig och ville se sexsiffrigt på kontot, då jag hade som mål att åka på en längre jordenruntresa. 
    Jag tog alla extrapass jag kunde få och samtidigt jobba jag 4-skift. Det hände att jag hade flera 15 timmars-pass varje vecka. 

Dygnsrytmen var helt rubbad och jag var ständigt trött under den här perioden. Det gjorde att jag drackMYCKET kaffe för att hålla mig skärpt på jobbet. De första symtomen dök upp och jag undrade vad detta kunde vara.

Jag åkte ut på resan och efter en tid försvann detta helt. Men när jag väl var på hemmaplan så började jag få svårt att ta djupa andetag igen. Nu har det gått några år och symtomen kommer och går.

Lösning:
    Jag har gjort små experiment och försökt göra dom så vetenskapliga som möjligt och ta hänsyn till placebo osv.

Kaffe eller högst sannolikt koffein har varit min bov! 

Koffein i varm dryck har gjort att jag får svårt att ta djupa andetag. Även te har gjort att andningen har försämrats men inte lika mycket som kaffe. Vissa te'er innehåller koffein.

Min tes är att min hjärna kopplar ihop koffein med extrem stress och sömnbrist från den tiden när jag jobbade som mest i Oslo. Det känns som hjärnan inte vill tillbaka till de omständigheterna och reagerar på det och det artar sig som ett andningsproblem.

Mina problem har upphört efter att jag slutat att dricka kaffe och te. 

I skrivandets stund sitter jag med andningsproblemet. Kaffekoppen på kollegans skrivbord såg extremt god ut och jag gick över till kaffebryggaren och hällde upp en halv kopp. Det dröjde inte mer än 2 minuter förens jag kände att andningen blev tyngre och sitter i detta nu och gäspar för att få till det där djupa andetaget.

Jag är tillbaka på noll och det kan ta upp till 3 veckor innan jag är avgiftad från koffeinet.

Tillägg
    Jag brukar tobak (snus) och jag har testat att sluta med det också samtidigt som jag drack kaffe. För mig gjorde det ingen skillnad att sluta dricka kaffe och inte snusa. Ska även testa att träna mycket intensivt och dricka kaffe. Nästa steg därefter är att träna intensivt, dricka kaffe och snusa.I dagsläget tränar jag dock mycket sällan men är ändå normalbyggd. 

Om mig
    Ålder 30 år (1986)
    Längd 1.90 m
    Vikt: 83 kg
    Jobb; Krävande jobb (tjänsteman)
    Kost: Normal och ibland något osund. Äter dock ganska små portioner
    Laster: Snus
    Övrigt: Dricker mycket sällan läsk och äter sällan sötsaker (snus tar bort               sötsuget). 
    Alkohol: Måttliga mängder alkohol och håller det oftast till helgen.

Utveckla idén 
    Jag tycker ni skall ge denna metod en chans. Det fungerar för mig och jag hoppas innerligt att det fungerar för er med. Skriv gärna en rad och berätta hur det gick efter att ni sluta med koffein. Jag skrev här för jag vill hjälpa er som sitter och gäspar i ett perfekt sällskap. Man kan inte bara rå för det. Andas bör man, annars dör man.

//Simon
  • Anders 386

Intressant läsning. Känner delvis igen. För mig uppträder det ibland när jag sitter i bilen helt lugnt på väg till jobbet. Jag får en konstig känsla av att luften inte räcker till. Gäspkänsla - men det hjälper inte att gäspa. Men jag misstänker också psyket. Jag känner att jag andas fel, det blir en ytlig andning som ligger för högt i överkroppen på nåt sätt. Har vid ett par tillfällen fått panikångest och nästan trott att jag ska dö. I år har jag blivit äldre än min pappa var när han dog - jag har fått lite noja över det och känner idag en viss rädsla för att själv bli sjuk och dö. Speciellt som personer i min omgivning drabbats.

Men det inträffar aldrig när jag är igång och koncentrerar mig på något. Det är som att jag överfokuserar på andningen när jag kopplar av i bilen. När jag kör MC har det aldrig hänt - troligen just beroende på att jag måste koncentrera mig på körningen. Jag är inte speciellt jobbstressad - men har lite annat tråkigt, allvarligt sjuka svärföräldrar o lite annat. Dricker massor av kaffe. Har också testat att lägga av med tuggtobaken, men ingen skillnad. Motionerar en del och försöker äta vettigt, håller kolhydraterna lågt. (Tänk om det blir bättre med mera kolhydrater??)
    Jag misstänker ändå den känslomässiga stressen - men det kan ju vara värt ett försök att ta bort koffeinet?? Hur nu det ska gå? Får abstinens med huvudvärk ibland om jag inte får kaffe på några timmar.

• MallaL

Har precis samma problem, så jobbigt att behöva gäspa i sig luft. I mitt fall beror det helt enkelt på att de muskler som drar ut lungorna är stela och ömmar. Ett besök hos en skicklig naprapat el dyl och sen kan man andas igen.

Det gäller att träna, stretcha och inte sitta för mycket vid datorn så händer det inte så ofta.

• Anonym (Lillajag)

Intressant Himon!

Och "skönt" att höra att man faktiskt inte är ensam! Aldrig hört npn annnan som haft samma problem.

Jag har dock aldrig druckit kaffe, ej heller rökt eller snusat. Dricker oerhört sällan te ( aldrig fram till för 10 år sen då jag började dricka då och då). Så anser inte koffein kan hjälpa mig, tyvärr. Jag koåplar mitt välmående till min andning. Mår jag bra-andas jag bra. Mår jag av nån anledning dåligt, kan vara stress på jobbet, tjafs hemma, dålig sömn, ändrade rutiner eller lknande, då kommer det direkt.

Svar på tråden Svårt att ta djupa andetag.