• mrcarson

ID-kapning? Någon som arbetar på Posten, klarna eller bank?

Igår blev jag bestulen på min plånbok. Sannolikt en fickstöld. Det är polisanmält. Jag har spärrat betalkortet och körkortet och dessutom spärrat mitt personnummer hos kreditinstitut och hos trygg e-handel. I och med att det är röd dag har spärrarna emellertid inte aktiverats ännu och igår kväll hände något som gör mig förbryllad.

Jag fick ett sms från Postnord om att ett brev skickats till mig från ett klädföretag. Jag har varit inne på klädföretagets hemsida och kollat hur man går tillväga när man beställer. Anger man personnummer läggs per automatik ens folkbokföringsadress in. Telefonnummer måste emellertid anges manuellt. Vad jag undrar är hur det kommer sig att Posten skickat smset till mitt telefonnummer? Bedragarna har ju rimligtvis inte lagt in mitt nummer för sms-avisering då det vore helt idiotiskt. Är det någon säkerhetsfunktion Posten har eller vad är det fråga om? Naturligtvis kommer jag att kontakta Postnord och klädföretaget men de har stängt idag och jag har svårt att släppa detta. Någon som vet?

En ytterligare fråga jag har är hur beställningen ens kunnat gå till då jag varken ser något i min kontohistorik eller på mitt Klarna-konto och betalkort och klarna är de enda betalningsalternativen som finns vid beställning hos klädföretaget.

• Svar på tråden ID-kapning? Någon som arbetar på Posten, klarna eller bank?
  • mrcarson

Ja det kan ju inte uteslutas. Det känns dock som ett märkligt sammanträffande att  jag blev av med plånboken samma dag.

Svar på tråden ID-kapning? Någon som arbetar på Posten, klarna eller bank?