• Anonym (Finneinnerstinne!)

Lära sig finska språket lättast?

Hej är en svennebanan som gärna vill lära mig det vackra språket! Är med en finsk kille som tyvärr är urdålig på att lära ut! Han är född här i Sverige och pratar flytande svenska men vi ska ha barn ihop och vi kommer att se till att vårat barn lär sig båda språken! Men jag vill ju gärna kunna prata jag med på finska! Har lärt mig förstå det rätt så bra, men kan tyvärr inte prata tillbaka när jag t.ex får frågor på finska. Utan kan endast säga lätta ord bara! Har fått höra att jag uttalar det väldigt bra också så vet inte riktigt om man ska sätta mig i nybörjarkurs direkt! Vart kan jag lära mig språket på lättast och gärna inte svindyrt sätt? Tacksam för svar!:)

• Svar på tråden Lära sig finska språket lättast?
  • Anonym (ingrid)

Kolla på nätet, babbel tror jag har språkkurser , först gratis sedan en symbolisk summa per månad . Eller ta en kurs och träffa andra .Googla runt och leta och lycka till;)

• Anonym (vvv)

Som finlandssvensk kan jag säga att bästa sättet att lära sig finska är inte att sitta och plugga i böcker. Det är att träffa en partner som är finsk. Du råkar ju redan ha en sån, så grattis! Bara att börja prata finska med varann :) Be att han alltid pratar finska med dig hemma, och du försöker svara så gott du kan och blandar in svenska när du inte kan. Du kommer lära dig! Min kompis gjorde så, hon träffade en helfinsk man (hon var svenskspråkig) och de körde på typ peka och gestikulera blandat med svenska och finska tills dom började förstå varann. Bara två år senare var både näst intill flytande på varandras språk.

• Anonym (Lycka till)

Vill bara önska dig lycka till, det kommer inte att bli lätt i och med att finskan är ett av världens svåraste språk. Min sambo har bott hela sitt liv i Finland och kan fortfarande inte perfekt finska! Han är finlandssvensk. Jag är tvåspråkig.

Leta upp någon kurs som du kan gå på, på egen hand lär det bli svårt... Bäst vore om du flyttade till Finland ett tag. Det som gör det hela ännu svårare är att talspråket skiljer sig rätt mycket från skriftspråket. T.ex jag vet inte är "En minä tiedä" men på talspråk säger man "En mä tiiä".

Vi har flera utlänningar på mitt jobb, vissa har bott här i Finland väldigt många år utan att de lärt sig finska. En som bott här i 12 år pratar finska men bryter väldigt mycket på sitt språk ändå.

• Anonym (Åh så bra!)

Ville bara säga att det är jättebra att du vill lära dig finska! Jag är sverigefinne och det är inte så ofta som parnters ställer sig så positiva till att lära sig finska. Mina syskon är gifta med svenskar som inte visat nåt som helst intresse för finskan.

Tvåspråkighet är en rikedom och att du vill haka på är toppen! Jag skulle låna barnböcker, gärna såna som du känner igen. Det är lättsam läsning och du lär dig snabbt!

Tack så innerligt för alla svar!! Jag älskar finska språket, förstår mig verkligen inte på de som säger tvärtemot! Jag har alltid haft lätt för o lära mig förstå språk men vet ju också om att finska är ett utav världens svåraste språk:/ mycket olika sätt o säga vissa ord på har jag också hört! Men jag ska klara detta! Tack för era tips och peppningar! Vi har varit ihop i snart 4 år och är övertygad om att jag kunnat mycket mer än det jag kan idag om han bara hade lärt mig hihi!

• Aniiee

Omge dig med finska. Titta på finsk TV (yle går att titta på med hjälp av en proxy-server....), läst finska nyheter (läs metro helsinki på readmetro.com), sök dig till finska forum för att hitta folk som kan skriva och skype med dig, lyssna på finsk radio på webben, se finska eller finskdubbade filmer (Disneyfilmer är en bra grej att börja med, har du några på bluray så har de säkert finskt tal och finsk text som du kan sätta på). Använd finska i vardagen. Skriv lappar och sätt på grejer, med finska ordet osv

Ha en ordbok till hands.

Immersion is the key.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (Åh så bra!)

Jag har för övrigt kompisar som lärt sig finska jättebra på relativt kort tid. Visst är finskan ett svårt språk, men man kan definitivt lära sig det om man är motiverad.

Go for it! (Så glad jag blir av dig!)

• Rappakalja

Du har lätt att lära dig språk säger du så mitt svar är som någon annan skrev: Prata finska med din sambo. När du inte kan ett finskt ord så säger du det på svenska och han får tala om vad det heter på finska.

• Anonym (finne)

Svar: Det finns inget lätt sätt att lära sig finska. Som för övrigt är ett av världens mest förjävliga språk rent grammatiskt sett.

Men skam den som ger sig. Mitt hetaste tips är att ni flyttar till finland ett tag. Och så får du insupa detta underbara språk dygnet runt. Tror det är enda sättet.

• Anonym (finne)
    Anonym (Lycka till) skrev 2016-01-06 18:17:33 följande:

Vill bara önska dig lycka till, det kommer inte att bli lätt i och med att finskan är ett av världens svåraste språk. Min sambo har bott hela sitt liv i Finland och kan fortfarande inte perfekt finska! Han är finlandssvensk. Jag är tvåspråkig.

Leta upp någon kurs som du kan gå på, på egen hand lär det bli svårt... Bäst vore om du flyttade till Finland ett tag. Det som gör det hela ännu svårare är att talspråket skiljer sig rätt mycket från skriftspråket. T.ex jag vet inte är "En minä tiedä" men på talspråk säger man "En mä tiiä".

Vi har flera utlänningar på mitt jobb, vissa har bott här i Finland väldigt många år utan att de lärt sig finska. En som bott här i 12 år pratar finska men bryter väldigt mycket på sitt språk ändå.

Jag skulle nog vilja säga "emmä tiiä" istället.
  • Anonym (finne)
    Anonym (vvv) skrev 2016-01-06 18:16:21 följande:

Som finlandssvensk kan jag säga att bästa sättet att lära sig finska är inte att sitta och plugga i böcker. Det är att träffa en partner som är finsk. Du råkar ju redan ha en sån, så grattis! Bara att börja prata finska med varann :) Be att han alltid pratar finska med dig hemma, och du försöker svara så gott du kan och blandar in svenska när du inte kan. Du kommer lära dig! Min kompis gjorde så, hon träffade en helfinsk man (hon var svenskspråkig) och de körde på typ peka och gestikulera blandat med svenska och finska tills dom började förstå varann. Bara två år senare var både näst intill flytande på varandras språk.

Det krävs mycket av både partnern och relationen för det där.. Inget jag själv skulle palla med i alla fall.
  • Anonym (Språk)

Googla Mattias ribbing. Han påstår att man kan lära sig ett nytt språk på några månader. Finns en video där han berättar. Tror jag såg det på modern psykologi.

• Fröken Apelsin

Kan du grammatik också? Och föra lättare konversationer och skriva? Om inte så är det en nybörjarkurs som gäller. Kolla om komvux, folkhögskolan eller universitet har någon kvällskurs, då kostar bara böckerna.

Tack så mycket igen för alla svar och tips!

Jag har alltid haft intresset av o lära mig finska av nån okänd anledning, alltså innan jag ens träffade honom (kärleken i mitt liv). Jag har lockats helt enkelt till det finska språket!:) jag har en 100% vilja att lära mig det och har skaffat mig en ordbok, har kollat på finska filmer och lyssnar gärna på finsk musik! Tror det är därifrån jag fått uttalet. Men vi har sagt så många gånger att, okej idag pratar vi bara finska! Men jag får alltid påminna honom o då brukar han säga, aja men skitsamma vi tar det imorgon:/ räkna kan jag göra nästan flytande, uttala är inga problem har jag fått höra av svärmor och hela hans släkt i stort sätt:) .. Så de e väl bara o sätta eld på arslet och börja komma igång!! Det med att sätta lappar på saker är ju en jätte bra grej! Jag skriver inköpslistor på finska redan:) jag har till och med mer intresse för att lära mig finska än hans lillebror haha! Kram på er!

Svar på tråden Lära sig finska språket lättast?