• Anonym (upprörd)

Är städjobb verkligen så här dåligt betalda?!

Jag försöker desperat hitta jobb eftersom vi står inför ett husköp, och jag måste såklart ha en inkomst för att täcka min del av utgifterna. Blev därför glad när jag såg att en annons om städjobb dök upp. Har sökt det och ett par andra jobb, men inte hört nåt ännu. Googlade runt lite för att kolla vilken nivå lönen låg på på städjobbet, och såg till min förskräckelse att 85 kr/h tydligen är en bra/normal lön för folk som jobbade för det företaget. Någon hade tydligen så lågt som 69 kr/h! Jag tror inte ens jag hade så dålig lön på mina sommarjobb som 14-åring... Utifrån vad jag läst här på fl och andra sidor hade jag fått intrycket av att lönen låg på ungefär 110 kr/h på de flesta ställen, högre på en del ställen. Den lönen tycker jag låter helt ok ändå. Men ska man verkligen behöva sänka sig till ~80 kr/h?! Det kan man ju knappt leva på!

• Svar på tråden Är städjobb verkligen så här dåligt betalda?!
  • Selina04

Hej!

Nej nej de är inte rimligt såvida du kanske inte är typ 16-18 år?! När ja städade låg ja på 125kr/h.

• Raggarmunk

jag jobbar inom städ och vi har en ingångslön på ca 19400 kr/mån innan skatt... de bör bli runt 121 kr/tim innan skatt... å så dålig lån är de inte...

• Anonym (upprörd)
    Selina04 skrev 2016-01-06 20:04:14 följande:

Hej!

Nej nej de är inte rimligt såvida du kanske inte är typ 16-18 år?! När ja städade låg ja på 125kr/h.

Det är precis det jag menar! 125 kr/h hade varit underbart, hade inte tvekat en sekund. Men folk på nätet har skrivit i forum om sina erfarenheter från företaget i fråga och där säger flera stycken (över 10 personer) att lönen är kring 85 kr/h...
  • Selina04

Ta inte jobb där.. sök på större företag ist fall som ex hs/iss/ och andra seriösare städfirmor =)

• Anonym (G)

När jag jobbade med städning för nåt år sedan hade jag en lön på 108kr/h.

• Anonym (upprörd)
    Selina04 skrev 2016-01-06 20:12:53 följande:

Ta inte jobb där.. sök på större företag ist fall som ex hs/iss/ och andra seriösare städfirmor =)

Detta ÄR dock iss. Det är det som är problemet.. Det är ju ett "stort och seriöst" företag. Men så många kan väl inte hitta på heller, som skrivit på nätet om sina löner. :/ Får väl se vad dom säger om jag blir kallad på intervju då.
  • Aniiee
    Anonym (upprörd) skrev 2016-01-06 22:05:38 följande:
    Detta ÄR dock iss. Det är det som är problemet.. Det är ju ett "stort och seriöst" företag. Men så många kan väl inte hitta på heller, som skrivit på nätet om sina löner. :/ Får väl se vad dom säger om jag blir kallad på intervju då.
    Jag blir alltid lite leery när ett företag skryter om saker de inte backar upp. Till exempel iss "vi har va 20 kollektivavtal"

För det första: Vad då cirka? Vet ni inte hur många kollektivavtal ni har?

För det andra; VILKA? Det finns det inget svar på.....

Man kan dock betänka att ISS städ anställer många ungdomar, som naturligt får lägre lön, och att många ungdomar aldrig skulle vara nöjda om de så fick 500 kr i minuten.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (Iss)

Hej! Jag jobbar på ISS och de/vi har kollektivavtal. Beroende på ålder (över eller under 20),erfarenhet och vilket kollektivavtal man går på (kommunal/fastighet etc) så skiljer det lite. Är du dock över 20 så ska lönen ligga på åtminstone 19-20000 för heltidstjänst innan skatt. Om det är mindre bör man kontakta facket för då är ngt galet. Jag är dock osäker på exakta lönesättning om man är under 20 för det varierar mer. Men som sagt om du är osäker så dubbelkolla med lokala facket så kan de säga om det är korrekt.

Sen att ISS har så många avtal beror på att de har många tjänster så några ex på avtal är kommunal serviceentreprenad, kommunal visita, unionen, ledarna, fastighets, hotell -restaurang (fast tror det heter ngt annat nu)..etc så därför är det enklare att skriva ca 20. ???? Lycka till!

• kinokino

Vänta inte med att söka jobb på annons, du får så många konkurrenter då. Ring större företag på orten och fråga om de har städning i egen regi eller på avtal. Ta reda på vilket bolag som sköter städningen och ring upp dem. Lovar att du har jobb innan du ringt 10 samtal om du är vänlig, framåt och på hugget. Be att de skriver upp dig på en vikarielista om de inte har något jobb att erbjuda just nu. Lycka till.

• Anonym (Arbetsgivare)
    kinokino skrev 2016-01-06 22:43:10 följande:

Vänta inte med att söka jobb på annons, du får så många konkurrenter då. Ring större företag på orten och fråga om de har städning i egen regi eller på avtal. Ta reda på vilket bolag som sköter städningen och ring upp dem. Lovar att du har jobb innan du ringt 10 samtal om du är vänlig, framåt och på hugget. Be att de skriver upp dig på en vikarielista om de inte har något jobb att erbjuda just nu. Lycka till.

Japp! Håller med om detta.

Nog kan det bli lite tjatigt när många ringer men det är det vanligaste sättet att få jobb i städbranschen.

Senast jag var anställd (2012) hade jag 136 kr i timmen. Helt ok lön för ett fritt arbete där enda kraven är att du städar bra och är trevlig mot kunden.
  • Anonym (G)
    Anonym (upprörd) skrev 2016-01-06 22:05:38 följande:
    Hmm, det är nog bättre att du kollar själv hur det är just där du har tänkt söka jobb för det låter som rykten. Det var ISS jag jobbade på också.
  • Ankan36

jag städar åt kommunen och har en 100% tjänst och har en inkomst på 18800 före skatt  och har städat sen 2008, En av mina arbetskompisar har 24000 förre skatt och hon har högst lön inom städ på kommunen och hon har jobbat sen 1999.

• Anonym (Just sayin')
    Raggarmunk skrev 2016-01-06 20:04:36 följande:

jag jobbar inom städ och vi har en ingångslön på ca 19400 kr/mån innan skatt... de bör bli runt 121 kr/tim innan skatt... å så dålig lån är de inte...

Det blir knappt 112 kr i timmen. Och det är en dålig lön, även om det är mer än 69 så är det fortfarande riktigt dåligt. Kan jämföras med vad du får på McDonalds som tillhör HRF vilka är kända för sina urdåliga löner, ob-tälllägg och avtal i största allmänhet. 
  • zooägaren

jag tjänade 117kr/timme när jag började städa 2002. Då var jag under 20 år. Jobbade med annat ett par år, gick tillbaka till städningen 2005 och hade 123kr/timme. Sen med lite olika tillägg så landade nog lönen på någonstans mellan 128-130kr/timme. 
    Sodexo och Iss har jag varit anställd hos. 

Jag är hård , men ärlig!
Svar på tråden Är städjobb verkligen så här dåligt betalda?!