• Anonym (kan man)

Flytta med barn

Hej!

Jag och min man ska flytta isär. Vi har tre barn i yngre skolålder. I området vi bor i där vi idag har hus är det svindyrt och det går inte att få tag på en lägenhet ens en gång.

Jag har alltid velat bo på landet och ha häst och mina två döttrar med. Jag jobbar 4 mil bort och nu har jag hittat en hästgård en mil från mitt arbete och ca 4 mil från vårt nuvarande hus.

Kan man flytta så långt bort och det betyder att barnen behöver byta skola vilket är tråkigt men i så fall nödvändigt.

Vad händer om pappan vägrar gå med på flytten. Vi har inte gjort upp än hur barnen ska bo eftersom vi fortfarande bor ihop. Tjejerna vill nog bo med mig men killen är jag osäker på om han verkligen vill flytta. Vill inte dela på syskonen.

Hur gör jag?

• Svar på tråden Flytta med barn
  • Anonym (kan man)

Någon som flyttat några mil vid skilsmässa??

• Brumma

Självklart har du inte rätt att byta skola på barnen utan överenskommelse med pappan.

Tycker inte heller det är rätt att lägga boendefrågan på barnen - det är ni föräldrar som skall komma överens om boendet.

Rent lagligt - om man inte är överens - så kommer barnen fortsätta vara skrivna hos den som bor kvar i ursprungshuset. Om båda flyttar kommer barnen skrivas hos den förälder som fågelvägen bor närmast deras nuvarande skola. Detta är alltså om barnen bor lika mkt hos båda föräldrarna.

Har ni gemensam vårdnad får barnen inte byta adress utan att båda föräldrarna skriver under adressändring. Du har alltså inte rätt att flytta barnen med dig utan pappans tillåtelse.

Hur långt är det till skolan från huset du hittat? Kolla om det finns möjlighet till skolskjuts om pappan bor kvar så att barnen kan fortsätta i skolan. Då kan ni ha barnen växelvis och Inger skolbyte krävs.

• Anonym (kan man)

Ja som jag misstänkte då...

Ingen av oss kommer att ha råd att bo kvar i huset. Så det känns så hopplöst för här hittar man ju inget om inget mirakel dimper ner... Hade varit smidigast om det gick att lösa på plats.

• Brumma
    Anonym (kan man) skrev 2016-01-07 10:26:35 följande:

Ja som jag misstänkte då...

Ingen av oss kommer att ha råd att bo kvar i huset. Så det känns så hopplöst för här hittar man ju inget om inget mirakel dimper ner... Hade varit smidigast om det gick att lösa på plats.

Ni har inte sån tur att pappan arbetar i samma stad som dig?

Tänker att om båda måste flytta kanske det går att flytta åt samma håll...
  • Anonym (kan man)

Näpp sådan tur har jag inte..

• Brumma
    Anonym (kan man) skrev 2016-01-07 10:40:05 följande:

Näpp sådan tur har jag inte..

Isåfall så..

Om pappan kan hitta en bostad tillräckligt nära att barnen kan fortsätta gå i sin nuvarande skola är chansen stor att han får boendet om ni skulle hamna i konflikt gällande barnens boende.

Är barnen i yngre skolåldern så bör de INTE få lagt på sina axlar att välja. .m

Frågan kan ju komma till att du de veckor du har barnen får köra barnen till skolan innan du åker till jobbet. Eventuellt om de är berättigade skolskjuts.

Varför anser du att du har mer "rätt" att flytta med barnen än pappan?

Borde du inte utgå från barnens rätt till båda föräldrarna?
Svar på tråden Flytta med barn