• Hetakillen1991

Hjälp! Hon vill döpa min son till Severin!!

Halloj!

Jag och min sambo försöker skaffa barn, vi har provat i ca ett halvår nu så vi får väl först och främst se om vi lyckas. Vi har självklart hunnit diskutera olika namn och namnet Severin är något som hon har fastnat för. Jag tycker det låter som en dammsugare eller brödrost och är övertygad att namnet Severin kommer leda till ett helsike för barnet genom livet. Varför kan hon inte nöja sig med ett enkelt och vackert namn som Bo eller Simon?

Jag älskar min sambo väldigt mycket men namnet Severin känns bara som fel? Hur ska jag komma över mina tankar om namnet Severin om vi lyckas göra en son framöver?

• Svar på tråden Hjälp! Hon vill döpa min son till Severin!!
  • Anonym (a)

Man ska vara två om ett namn, du kan väl säga att det är okej som mellannamn men att du iaf vill tycka om sonens förnamn.

Själv får namnet mig att tänka på Snape i Harry Potter, tror han stavade det annorlunda, men ändå, snarlikt.

• Anonym (Ursprung)

Severin är namnet på den masochistiska huvudpersonen i Venus in Furs- det är från författarens efternamn som ordet masochist kommer. Är hon inte inne på sånt kanske den infon kan få henne på andra tankar?

Mitt barn hade å andra sidan en kompis med det namnet i ett engelskspråkigt land, jag tyckte det var fint, men att det funkar bättre på engelska.

• Hetakillen1991

Tack för svar!

Har testat förklara att namnet lätt kan göras narr av och att det heller inte är nåt vidare vackert. Angående venus in furs så är det nog bäst att hålla tyst om det då hon har en förkärlek till just lack och läder

• Anonym (a)
    Hetakillen1991 skrev 2016-01-07 10:43:31 följande:
    Tack för svar!

Har testat förklara att namnet lätt kan göras narr av och att det heller inte är nåt vidare vackert. Angående venus in furs så är det nog bäst att hålla tyst om det då hon har en förkärlek till just lack och läder smile1.gif
    Tror det är bättre att bara säga att du inte gillar det och vill att ni kommer på något annat.
  • Anonym (i know)
    Hetakillen1991 skrev 2016-01-07 10:43:31 följande:

Tack för svar!

Har testat förklara att namnet lätt kan göras narr av och att det heller inte är nåt vidare vackert. Angående venus in furs så är det nog bäst att hålla tyst om det då hon har en förkärlek till just lack och läder

kanske är därför hon fått för sig namnet:-P 

Lider dock med dig, jag må vara gammaldags men jag tycker man skall tänka på barnets framtid när man ger dem ett namn... Simon håller jag med dig om att det är vackert! Severin kommer dels som du säger leda till tankar om hushållsmaskiner, samt att pojkstackarn kommer spendera halva livet åt att bokstavera sitt namn samt svara på frågor om varför han fick just det namnet.... 

Ett barn är inte unikt för att det heter något konstigt... Det är unikt för att det är unikt i sig själv!

• Erizajo

Själv tänker jag på en medicin mot depression som heter Sertralin... Bo var dock ännu värre tycker jag! Men båda måste ju älska namnet man ger sitt barn.

• Haskel

Du får väl tänka att det är efter backhopparen Severin Freund han har fått namnet.

• Anonym (Sekten)

Severin heter en pastor i efternamn på sekten livetsord

• Anonym (n)

och jag tänker på samarin :)

• Anonym (n)

kör Severus i stället, som i Harry Potter :)

• Anonym (Fyr)

Bo är väl ännu värre!!??

Svar på tråden Hjälp! Hon vill döpa min son till Severin!!