• Anonym (???)

Fula utslag, hjälp! BILD

Har haft fula utslag i några veckor nu, trodde det var eksem eller nåt men har inte använt eller ätit nåt annorlunda. De kliar och är jättefula. Det började med en större röd torr fläck på magen och sen ploppade det upp mindre fläckar bredvid. Nu har jag det på hela magen, bröstet, ryggen, lite på låren och överarmarna och nu också på halsen. Har jättesvårt att få tid på min vårdcentral då de vill att jag ska gå på dropin istället för att boka tid och jag jobbar under varje dropintid de har. Nån som har en aning om vad det är och vad man kan göra?

De ser blekare och mer lilablå ut på bilderna än i verkligheten, de är typ rosa och torra/fjälliga. Syns mer i verkligheten också.

• Svar på tråden Fula utslag, hjälp! BILD
  • Anonym (Hm)

Ätit någon medicin nyligen eller för några veckor sedan? Vanliga värktabletter, antibiotika, vadsomhelst? Tänk noga. Vaccinerat dig? Varit förkyld eller haft någon infektion?

• Påven Johanna

Medaljongsjuka kanske. Den brukar i och för sig ha en väldigt moderat klåda, men tycker nog att det ser ut att vara det i alla fall. Du har inga i ansiktet?

• Anonym (mamma)

Skulle också gissa på pityriasis rosea (medaljongsjuka). Brukar börja med en primärmedaljong på buken, och sedan sprider det sig. Oftast slipper man få utslag i ansiktet. Kan klia.
    Det tar några veckor - ngn månad innan det går över, och det är inget man behöver göra åt det. Man kan smörja in sig med mjukgörande, och ibland kan man använda milda kortisonkrämer mot klådan, men det är inget som får utslagen att försvinna snabbare.
    Dottern fick sådana utslag när hon gick i 6:an, sa till en läkare (när vi skulle dit i annat ärende) att jag trodde hon fått pityriasis rosea (primärmedaljongen är så typisk för sjukdomen), och han tog en koll - och höll med mig. Blev inga ärr eller ngt efteråt.

• Anonym (???)

Nej, jag har inte ätit något annorlunda eller börjat med några andra mediciner. Den första ploppade upp nån vecka innan jul så har ju haft det i lite mer än tre veckor nu. Det kliar inte hela tiden och alla kliar inte heller, men ibland får jag små klådaattacker. Har inga i ansiktet men det har smygit sig upp på halsen nu så jag har 1-2 små där fast blekare än på resten av kroppen.

• Påven Johanna
    Anonym (???) skrev 2016-01-07 11:37:25 följande:

Nej, jag har inte ätit något annorlunda eller börjat med några andra mediciner. Den första ploppade upp nån vecka innan jul så har ju haft det i lite mer än tre veckor nu. Det kliar inte hela tiden och alla kliar inte heller, men ibland får jag små klådaattacker. Har inga i ansiktet men det har smygit sig upp på halsen nu så jag har 1-2 små där fast blekare än på resten av kroppen.

Ja, det är väldigt typiskt med en spridning av utslag efter 1-3 veckor. Du får räkna med att ha det i i alla fall sex veckor. För en del tar det ännu längre tid innan de försvinner, men det är helt ofarligt och lämnar inga ärr efter sig. Snudd på den bästa hudåkomma man kan drabbas av om man nu tvunget måste få någon alls. 
  • Anonym (???)
    Påven Johanna skrev 2016-01-07 11:47:43 följande:
    Ja, det är väldigt typiskt med en spridning av utslag efter 1-3 veckor. Du får räkna med att ha det i i alla fall sex veckor. För en del tar det ännu längre tid innan de försvinner, men det är helt ofarligt och lämnar inga ärr efter sig. Snudd på den bästa hudåkomma man kan drabbas av om man nu tvunget måste få någon alls. 
    Åh fy :( det enda positiva är väl att det är vinter nu så jag kan dölja utslagen med tröjor och halsdukar... går ju inte att sminka över skiten heller då huden är så torr, det ser bara ännu värre ut. Vet du vad som orsakar det här?
  • Anonym (???)

Tog fel på datumen, första stora fläcken dök upp i slutet av november, och resten av fläckarna nån/några veckor efter det. Då kanske det är i slutfasen nu om jag har tur?

Svar på tråden Fula utslag, hjälp! BILD