• Anonym (ja..)

röknig under fläkten

Alltså jag har fått den ovanan att röka under fläkten... När jag "testa" för första gången  för nån vecka sen. Det var 25 minus ute också var jag trött. Fick som smak för det hela vidrigt jag vet.. har varit rökare i 7 år har alltid gått ut innan. Det luktar inte inte och ingen har kommenterat det iallafall hur påverkas min familj av det? spelar det nån roll om det inte luktar eller är det skadligt ändå?? eller kan jag blossa på under vintern utan dåligt samvete?

• Svar på tråden röknig under fläkten
  • Birgitta02

Om det är en "fristående" kolfilterfläkt så renas inte luften ordentligt. Men om fläkttrumman går rakt ut i luften, som det gör i villor etc, så är det ju som att röka ute.

• Anonym (ja..)

tack för svar jag kan alltså vara lugn då.

• GHopper

Jag kan garantera dig att det luktar rök inne hos dig. I och för sig luktar det rök inne även när du röker ute, men det är nog värre nu. Du och din familj känner inte av det för ni är vana. Jag har hört många rökare säga att det inte luktar, och 100% av gångerna har de fel.

Har du barn som bor i huset? Hur gamla?

• Anonym (ex)
    Anonym (ja..) skrev 2016-01-07 15:33:49 följande:
    Alltså jag har fått den ovanan att röka under fläkten... När jag "testa" för första gången  för nån vecka sen. Det var 25 minus ute också var jag trött. Fick som smak för det hela vidrigt jag vet.. har varit rökare i 7 år har alltid gått ut innan. Det luktar inte inte och ingen har kommenterat det iallafall hur påverkas min familj av det? spelar det nån roll om det inte luktar eller är det skadligt ändå?? eller kan jag blossa på under vintern utan dåligt samvete?
    Om du vill sluta röka någon gång så undvik att bekvämlighetsröka inomhus. Rökning är 10% nikotinberoende och 90% vana. Gör du det till en vana att röka inomhus får du en nya vana som förenklar tobaksbruket.

Fd rökare själv, rökte aldrig inomhus. När jag väl beslutade mig för att fimpa för gott tog det bara en vecka att bli av med nikotinsuget (använde inga nikotinprodukter) men mer än en månad för att bryta vanan. Och det är vanan som håller fast en i beroendet.

• GHopper

Halten av rök o hemmet ökar drastiskt när det röks under fläkten jämfört med om det röks ute med stängd dörr. Jag hoppas verkligen att du inte utsätter barn för din dåliga vana och till råga på allt din lättja. Om du nu måste röka kan du väl gå ut?

www.svd.se/rokning-under-flakt-inget-skydd

• Anonym (C)

Alltså har du barn hemma och ändå röker inne? Fy farao! Mina föräldrar rökte hemma under fläkten när jag var liten. De trodde inte heller att det luktade inne och inte kunde det påverka oss heller eftersom de bara rökte under fläkten... Så jävla vidrigt! Sen slutade de röka tack å lov. Men även senare när man kommit hem till folk som röker under fläkten så känner man ju hur det stinker rök i hela huset. Även om du skulle ha någon superfläkt som suger ut all rök så att din familj inte får i sig skadliga ämnen så tycker jag att du borde ha dåligt samvete. Vem röker lixom inne 2016? Vidrigt! Fick jag veta att barnens kompisars föräldrar rökte inomhus så skulle de aldrig mer få gå dit.

• Påven Johanna

Det tycker jag att du ska sluta med. Är det för kallt för att röka ute så är det ju ett gyllene tillfälle att avstå helt.

• Anonym (nn)

Ja herrejösses. Klart det luktar. Det fastnar i väggarna, taket kommer bli gult, det fastnar i tyg och kläder. Jag har varit rökfri i snart 6 månader. Min karl röker inne när jag inte ser och det gör mig galen. Tänk också på att du kan bli skyldig värden att sanera lägenheten om du flyttar. Och det är inte billigt!

• Anonym (ja..)
    GHopper skrev 2016-01-07 15:50:25 följande:
    Jag kan garantera dig att det luktar rök inne hos dig. I och för sig luktar det rök inne även när du röker ute, men det är nog värre nu. Du och din familj känner inte av det för ni är vana. Jag har hört många rökare säga att det inte luktar, och 100% av gångerna har de fel.

Har du barn som bor i huset? Hur gamla?
    nope inga barn bara jag och min tjej hon avskyr röklukt men inte sagt nått..
  • Anonym (ja..)
    Anonym (ex) skrev 2016-01-07 15:54:06 följande:
    Om du vill sluta röka någon gång så undvik att bekvämlighetsröka inomhus. Rökning är 10% nikotinberoende och 90% vana. Gör du det till en vana att röka inomhus får du en nya vana som förenklar tobaksbruket.

Fd rökare själv, rökte aldrig inomhus. När jag väl beslutade mig för att fimpa för gott tog det bara en vecka att bli av med nikotinsuget (använde inga nikotinprodukter) men mer än en månad för att bryta vanan. Och det är vanan som håller fast en i beroendet.

okej tack för svaret ja det är väl sant man borde sluta ska köpa alen car boken.
  • Anonym (ja..)
    Anonym (C) skrev 2016-01-07 15:55:29 följande:
    Alltså har du barn hemma och ändå röker inne? Fy farao! Mina föräldrar rökte hemma under fläkten när jag var liten. De trodde inte heller att det luktade inne och inte kunde det påverka oss heller eftersom de bara rökte under fläkten... Så jävla vidrigt! Sen slutade de röka tack å lov. Men även senare när man kommit hem till folk som röker under fläkten så känner man ju hur det stinker rök i hela huset. Även om du skulle ha någon superfläkt som suger ut all rök så att din familj inte får i sig skadliga ämnen så tycker jag att du borde ha dåligt samvete. Vem röker lixom inne 2016? Vidrigt! Fick jag veta att barnens kompisars föräldrar rökte inomhus så skulle de aldrig mer få gå dit.
    nope inga barn som sagt men tack allihopa för uppvaknade inge mer röka under fläkten.
  • Anonym (RJ)
    Anonym (ja..) skrev 2016-01-07 15:48:20 följande:

tack för svar jag kan alltså vara lugn då.

Hade du gjort så hemma hos mig hade jag blivit skogstokig!

Det sätter sig ändå en del i huset och färgar av sig. Men fine till ni utsatta er bostad för det =er förlust!
  • Anonym (Fd rökare)

Nej, fy f*n så äckligt! Det luktar rök inomhus även om du röker under fläkten.
    Det är ju ett toppen tillfälle att sluta röka om det är för kallt för att gå ut!

• Birgitta02

Min dotter rökte under fläkten. Och jag kände inte ett enda dugg. Eftersom jag själv slutat röka är jag hyperkänslig mot tobaksrök. Men jag kände absolut inget alls. Det beror också på hur bra utsuget ur fläkten är. Så lägg ner ert fördömande ni som bara rynkar på näsan. Herregud vad ni är självgoda.

• Flash Gordon
    Birgitta02 skrev 2016-01-07 15:43:21 följande:
    Om det är en "fristående" kolfilterfläkt så renas inte luften ordentligt. Men om fläkttrumman går rakt ut i luften, som det gör i villor etc, så är det ju som att röka ute.

Nä, det är absolut inte som att röka ute.

Du får ha hur mycket drag som helst i fläkten, den tar inte all rök i alla fall. Röken och partiklarna kommer med tiden att sprida sig i hela huset.

• Litet My
    Birgitta02 skrev 2016-01-08 09:54:45 följande:

Min dotter rökte under fläkten. Och jag kände inte ett enda dugg. Eftersom jag själv slutat röka är jag hyperkänslig mot tobaksrök. Men jag kände absolut inget alls. Det beror också på hur bra utsuget ur fläkten är. Så lägg ner ert fördömande ni som bara rynkar på näsan. Herregud vad ni är självgoda.

Sant, min exsvärmor rökte också inne men kände aldrig något vilket jag gjort hos andra. Skumt.
  • Birgitta02
    Litet My skrev 2016-01-08 10:27:47 följande:
    Sant, min exsvärmor rökte också inne men kände aldrig något vilket jag gjort hos andra. Skumt.
    Beror lite på HUR man gör. Håller man ciggen direkt under fläkten och inte utanför så märks det inte. Det kräver en viss jobbig teknik ju. Så slarvar man med utblås och hur man håller cigaretten så är det klart att det luktar rök. Men är man noggrann så känns det inte. Och man kan INTE ha en vanlig kolfilterfläkt. Den skall ha utblås rätt ut i friska luften.
  • Flash Gordon
    Litet My skrev 2016-01-08 10:27:47 följande:
    Är ju bara läsa den länkade artikeln om saken.

Spelar ingen roll hur många ursäkter det hittas på om att det i teorin skall fungera, det blir inte samma sak.

Rökning under fläkt = röken sprider sig inomhus.

Sedan kan det vara i så små mängder att folk inte känner det varje enskild gång men med tiden bygger det på.
  • Litet My
    Birgitta02 skrev 2016-01-08 10:37:45 följande:
    Beror lite på HUR man gör. Håller man ciggen direkt under fläkten och inte utanför så märks det inte. Det kräver en viss jobbig teknik ju. Så slarvar man med utblås och hur man håller cigaretten så är det klart att det luktar rök. Men är man noggrann så känns det inte. Och man kan INTE ha en vanlig kolfilterfläkt. Den skall ha utblås rätt ut i friska luften.
    Jag tror hon hade nån "specialare", vet att hon även rökte på andra ställen i huset också men det kändes aldrig.
  • Litet My
    Flash Gordon skrev 2016-01-08 10:42:13 följande:
    Är ju bara läsa den länkade artikeln om saken.

Spelar ingen roll hur många ursäkter det hittas på om att det i teorin skall fungera, det blir inte samma sak.

Rökning under fläkt = röken sprider sig inomhus.

Sedan kan det vara i så små mängder att folk inte känner det varje enskild gång men med tiden bygger det på.
    Varför ska jag läsa en artikel bara för att jag inte kände någon röklukt hos mitt ex mamma för drygt 10 år sedan? Och vadå försvara? Försvara vadå? Ska jag ljuga istället? Och vadå ursäkter? Har jag skrivit att det varit positivt? Du verkar ha ett väldigt skevt sätt att tolka in text på. Allt jag skrev var att jag aldrig kände någon röklukt där, inte att "det är superbra att röka under fläkten". Det ser nig du också om du läser det som står och inte tolkar in en massa annat som inte står.
Svar på tråden röknig under fläkten