• Anonym (Helt slut)

Räkna med sjukskrivning?

Hej alla! Söker erfarenheter när det gäller sjukskrivning vid graviditet. Kan sammanfatta mina besvär lite kort:

Ihållande, onda sammandragningar. Som mensvärk både i rygg och mage. Ingen påverkan på tappen.

Vid ett tillfälle en mindre blödning.

Foglossning som värker i bäckenet, strålar ner i benen till knäna och även besvär i ländryggen.

Åderbråck som känns som de ska sprängas mellan benen och av varierande grad hela benen.

Mkt aktivt jobb med stående och gående plus obekväma arbetsställningar och tunga lyft. Bäckenbältet ger mig ännu mer sammandragningar.

Sjukskrivit mig själv en vecka efter blödningen, för hela kroppen protesterar känns det som. Både med oro och rent kroppsligen. Har läkartid först 20e januari.

Tror ni en deltidssjukskrivning på ca 25% kan bli beviljad av läkare och FK retroaktivt? Min chef kan korta dagarna redan från nästa vecka o sen för jag lämna intyg om jag nu får nåt.

Nån med erfarenheter?

• Svar på tråden Räkna med sjukskrivning?
  • Anonym (Helt slut)
    Snövits skrev 2016-01-07 18:50:20 följande:

Retroaktivt blir väldigt svårt.....

Hört både och från olika personer. Vissa menar på att det är FK som inte godkänner sånt, andra att läkare inte ens vill skriva.

Men också hört att det inte varit några problem alls. Det finns inte några tidigare tider heller, så frågan är om de borde ha nåt val. Har varit sammanlagt 3v väntetid från jag ringde första gången liksom.
  • AnneliR

Jag blev sjukskriven för åderbråck i underlivet samt sammandragningar i v 26. Började med 50% som sedan i v 30 blev till 100%. Var absolut inga problem varken från läkarens sida eller från försäkringskassan.

Lycka till! :)

• AnneliR

Jag fick några dagar retroaktivt i väntan på min läkartid, var inga problem för läkaren att skriva från det datum jag själv valde att sjukskriva mig på 100%,tror det var typ 3 dagar innan jag träffade henne.

• Anonym (50)

Min erfarenhet; fick foglossning runt v 20, hade väldigt ont! Har ett fysiskt krävande jobb (vården). Fick en läkartid via mvc, i väntan på den gick jag till vc för jag hoppas få hjälp/sjukskrivning där - NEJ inte en chans (gick därifrån med rinnande tårar).

Träffade läkaren via mvc, fick 50 % sjukskrivning direkt (han erbjöd 100% men sa att jag antagligen inte hade en chans att få igenom det via fk)

50% var inga problem med fk.

Lycka till!!

• Anonym (Helt slut)
    AnneliR skrev 2016-01-07 19:18:29 följande:

Jag blev sjukskriven för åderbråck i underlivet samt sammandragningar i v 26. Började med 50% som sedan i v 30 blev till 100%. Var absolut inga problem varken från läkarens sida eller från försäkringskassan.

Lycka till! :)

Anonym (50) skrev 2016-01-07 19:27:26 följande:

Min erfarenhet; fick foglossning runt v 20, hade väldigt ont! Har ett fysiskt krävande jobb (vården). Fick en läkartid via mvc, i väntan på den gick jag till vc för jag hoppas få hjälp/sjukskrivning där - NEJ inte en chans (gick därifrån med rinnande tårar).

Träffade läkaren via mvc, fick 50 % sjukskrivning direkt (han erbjöd 100% men sa att jag antagligen inte hade en chans att få igenom det via fk)

50% var inga problem med fk.

Lycka till!!

Det låter ju onekligen smidigt o lovande!
    AnneliR skrev 2016-01-07 19:22:04 följande:

Jag fick några dagar retroaktivt i väntan på min läkartid, var inga problem för läkaren att skriva från det datum jag själv valde att sjukskriva mig på 100%,tror det var typ 3 dagar innan jag träffade henne.

Hur tror du att det blir med 8 dagar? Är det för mycket?
  • AnneliR

Kan du inte försöka att få en telefontid med läkaren innan och förklara läget? Jag var ju redan sjukskriven på 50% när jag och min bm kom fram till att jag bör vara helt sjukskriven, var hos henne några dagar innan läkarbesöket.

Ett annat alternativ är ju att du går ner 25% i tid från jobbet under dessa 8 dagar och då får lite mindre i lön.. Är man gravid har man rätt att gå ner i tid utan att det ska påverka ex SGI hos fk.

• Anonym (Helt slut)
    AnneliR skrev 2016-01-07 21:20:13 följande:

Kan du inte försöka att få en telefontid med läkaren innan och förklara läget? Jag var ju redan sjukskriven på 50% när jag och min bm kom fram till att jag bör vara helt sjukskriven, var hos henne några dagar innan läkarbesöket.

Ett annat alternativ är ju att du går ner 25% i tid från jobbet under dessa 8 dagar och då får lite mindre i lön.. Är man gravid har man rätt att gå ner i tid utan att det ska påverka ex SGI hos fk.

Du har helt rätt att det inte blir några problem att dra ner 25, o det kommer jag nog göra hur det än verkar med intyg osv.

Ska ringa igen i morgon om så bara för att höra om det är något återbud så det finns en lucka. Ska även be om att bli uppringd om möjligt så kan jag ju briefa o kanske få en preliminär lägesrapport =)
  • Anonym (0209)

Blir du sjukskriven så tror jag inte det är några problem att sjukskriva retroaktivt.

• MiaFian

Är själv läkare och kan säga att den generella inställningen till retroaktiv sjukskrivning är att det i de flesta fall inte är aktuellt, såvida det inte är en patient vars problematik man har kännedom om sen tidigare. Det handlar ändå om att vi skall intyga något vi omöjligt kan ha kännedom om bakåt i tiden. Så jag skulle aldrig chansa och räkna med en retroaktiv sjukskrivning, om inte detta överenskommits med vårdcentralen över telefon innan. Många vårdcentraler har dock akuttider, finns inte det där du är listad kan du välja att söka en annan vårdcentral som erbjuder detta. Avseende sjukskrivning för graviditetsrelaterade besvär är de försäkringsmedicinska riktlinjerna ganska hårda, men sjukskrivning upp till 50% brukar inte vara några problem att få igenom med ett väl formulerar intyg (det är alltid FK och inte läkaren som avgör om sjukpenning beviljas)

• RosaSmurf
    Anonym (Helt slut) skrev 2016-01-07 19:04:48 följande:

Hört både och från olika personer. Vissa menar på att det är FK som inte godkänner sånt, andra att läkare inte ens vill skriva.

Men också hört att det inte varit några problem alls. Det finns inte några tidigare tider heller, så frågan är om de borde ha nåt val. Har varit sammanlagt 3v väntetid från jag ringde första gången liksom.

Du får väl ringa imorgon och be om en akut läkartid
  • Anonym (H)
    "Som mensvärk" Nej, det är inte befogat med sjukpenning från FK.
    "Vid ett tillfälle en mindre blödning" Nej det är inte befogat med sjukpenning från FK. 
    "Foglossning som värker i bäckenet, strålar ner i benen till knäna och även besvär i ländryggen" Nja, det beror på. Det låter inte som om du har särskilt ont och att det påverkar dig mer än vad gravida i allmänhet genomgår under sin graviditet. Det är alltså en del av livsprocessen och inte skäl för sjukpenning från FK.

"Åderbråck som känns som de ska sprängas mellan benen och av varierande grad hela benen" Här kanske du har något. Det låter som om din arbetsförmåga kanske påverkas för att du har så ont, har du svårt att stå/gå/koncentrationssvårigheter till följd av åderbråcket? 

"Mkt aktivt jobb med stående och gående plus obekväma arbetsställningar och tunga lyft. Bäckenbältet ger mig ännu mer sammandragningar." Att du har ett fysiskt jobb är en förutsättning för att få sjukskrivning, så det är ju bra. 

Din arbetsgivare betalar sjuklön i 14 dagar. Du kan alltså vara sjuk i en vecka till utan att FK blir inblandat. Den 15:e dagen går de in och eventuellt betalar sjukpenning. FK är inte så givmilda med retroaktiva läkarintyg eftersom de i sin bedömning behöver ett objektivt underlag. Att du berättar att du mått dåligt väger inte särskilt tungt. Deltidssjukskrivning är det enda man kan önska av FK vid så milda besvär som inte hotar barnet. 

Från Socialstyrelsens försäkringsmedicinska beslutsunderlag om bäckensmärtor- vilket är underlaget FK i första hand går efter och jämför med det som din läkare skrivit på läkarintyget. Läkarintyget måste alltså vara välformulerat.
    "
    Flertalet gravida kvinnor med bäckensmärtor och framför allt med ryggsmärtor förutsätts ha en mer eller mindre bibehållen arbetsförmåga
    Sjukskrivning kan vara motiverad vid uttalade eller svåra bäckensmärtor, i synnerhet om de förvärras av arbetet och om behandlingen inte resulterat i en påtaglig förbättring av smärtan och därmed arbetsförmågan. Halv sjukskrivning är normen ? dock rekommenderas hel sjukskrivning om belastningssmärtorna är så uttalade att kvinnan måste använda kryckor eller rullstol. Gör en ny bedömning efter 4?6 veckors behandling för att undersöka behandlingseffekten och det fortsatta behovet av sjukskrivning. 
    Sjukskrivning för lumbala ryggsmärtor är oftast inte motiverad (utöver eventuell egen sjukanmälan upp till 1 vecka). Vid akuta ryggsmärtor (lumbago) kan sjukskrivning ändå vara motiverad under en begränsad tid, i första hand upp till 2 veckor ".
  • Anonym (Helt slut)
    Anonym (H) skrev 2016-01-08 11:37:34 följande:

"Som mensvärk" Nej, det är inte befogat med sjukpenning från FK.

"Vid ett tillfälle en mindre blödning" Nej det är inte befogat med sjukpenning från FK. 

"Foglossning som värker i bäckenet, strålar ner i benen till knäna och även besvär i ländryggen" Nja, det beror på. Det låter inte som om du har särskilt ont och att det påverkar dig mer än vad gravida i allmänhet genomgår under sin graviditet. Det är alltså en del av livsprocessen och inte skäl för sjukpenning från FK.

"Åderbråck som känns som de ska sprängas mellan benen och av varierande grad hela benen" Här kanske du har något. Det låter som om din arbetsförmåga kanske påverkas för att du har så ont, har du svårt att stå/gå/koncentrationssvårigheter till följd av åderbråcket? 

"Mkt aktivt jobb med stående och gående plus obekväma arbetsställningar och tunga lyft. Bäckenbältet ger mig ännu mer sammandragningar." Att du har ett fysiskt jobb är en förutsättning för att få sjukskrivning, så det är ju bra. 

Din arbetsgivare betalar sjuklön i 14 dagar. Du kan alltså vara sjuk i en vecka till utan att FK blir inblandat. Den 15:e dagen går de in och eventuellt betalar sjukpenning. FK är inte så givmilda med retroaktiva läkarintyg eftersom de i sin bedömning behöver ett objektivt underlag. Att du berättar att du mått dåligt väger inte särskilt tungt. Deltidssjukskrivning är det enda man kan önska av FK vid så milda besvär som inte hotar barnet. 

Från Socialstyrelsens försäkringsmedicinska beslutsunderlag om bäckensmärtor- vilket är underlaget FK i första hand går efter och jämför med det som din läkare skrivit på läkarintyget. Läkarintyget måste alltså vara välformulerat.

"

Flertalet gravida kvinnor med bäckensmärtor och framför allt med ryggsmärtor förutsätts ha en mer eller mindre bibehållen arbetsförmåga. 

Sjukskrivning kan vara motiverad vid uttalade eller svåra bäckensmärtor, i synnerhet om de förvärras av arbetet och om behandlingen inte resulterat i en påtaglig förbättring av smärtan och därmed arbetsförmågan. Halv sjukskrivning är normen ? dock rekommenderas hel sjukskrivning om belastningssmärtorna är så uttalade att kvinnan måste använda kryckor eller rullstol. Gör en ny bedömning efter 4?6 veckors behandling för att undersöka behandlingseffekten och det fortsatta behovet av sjukskrivning. 

Sjukskrivning för lumbala ryggsmärtor är oftast inte motiverad (utöver eventuell egen sjukanmälan upp till 1 vecka). Vid akuta ryggsmärtor (lumbago) kan sjukskrivning ändå vara motiverad under en begränsad tid, i första hand upp till 2 veckor ".

Tack för ett väldigt utvecklat och bra svar. Är det från Socialstyrelsen du har hämtat underlaget?
  • Anonym (H)
    Anonym (Helt slut) skrev 2016-01-15 12:51:13 följande:
    Tack för ett väldigt utvecklat och bra svar. Är det från Socialstyrelsen du har hämtat underlaget?
    Ja, vissa gravidrelaterade sjukdomar finns på Socialstyrelsens beslutsstöd och citatet i slutet kom därifrån, du hittar det på: www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod
    Sen finns det lite info på försäkringskassans egen hemsida (tex, broschyren "om du är sjuk och inte kan arbeta". Sen har jag jobbat extra på försäkringskassan. Är inte något proffs dock. Men, för att få sjukpenning ska det finnas en tydlig diagnos, en funktionsnedsättning och en aktivitetsbegränsning som är kopplad till funktionsnedsättningen. Det funkar inte med bara vara "orkar inte jobba" eller liknande. Det ska vara ett hinder som stöds medicinskt och inte bara vara en beteckning för ett specifikt symptom. Koncentrationssvårigheter, eller ett hinder att lyfta tungt exempelvis. Och att du har ett arbete som kräver dessa aktiviteter.

En tydlig funktionsnedsättning måste styrkas av läkarens objektiva undersökning genom tester, prover, inte patientens berättelse. Aktivitetsbegränsningen ska tydligt anges och för att bli beviljad ska detta ha att göra med din arbetsförmåga, dvs. kopplat till till dina arbetsuppgifter. När man är långtidssjukskriven gäller dock andra bedömningsgrunder.  Hur som helst så är det en handläggare som kommer göra bedömningen, inte läkaren. Och det är väl det viktigaste att ta med sig. För att få sjukpenning krävs att ens arbetsförmåga är nedsatt till följd av en sjukdom. Det räcker inte bara att man är sjuk. Att en person fått sjukpenning för viss sjukdom, innebär inte automatiskt att den andra får det, kanske pga att de har olika arbetsuppgifter.
Svar på tråden Räkna med sjukskrivning?