• Anonym (Fröken)

PMS/PMDS och sömn

Finns det någon här som har PMDS/svår PMS (diagnostiserad eller ej), och hur är eran sömn i samband med det?

Mår så jävla kasst just nu, och kan verkligen inte sova om nätterna, så jag är inte bara deprimerad, utan som en deppig zombie om dagarna. Varvat med stor irritation över småsaker (såklart).

Deppigheten brukar jag kunna hantera, men inte utan sömn...

Vad ska jag göra? Tips?

• Svar på tråden PMS/PMDS och sömn
  • glutten

Jag sover skitdåligt under PMS (har också svår sådan). Använder sömntabletter om jag måste.

• Anonym (Fröken)

Så det är sömnmedel som gäller för att få sova, har du pratat med läkare eller barnmorska om det?

• glutten
    Anonym (Fröken) skrev 2016-01-08 11:39:29 följande:

Så det är sömnmedel som gäller för att få sova, har du pratat med läkare eller barnmorska om det?

Sömnmedel fick jag i samband med att jag upplevde generella sömnbesvär, så det var inte PMS:en som var "grunden" för det receptet. När jag förnyat receptet har jag dock angett PMS som en av orsakerna till att jag behöver tabletterna, och det har accepterats.
  • Escitalopram

Testa Escitalopram. Är det pm(d)s som är problemet så hjälper dom direkt! På mig i alla fall, efter en timme sprider sig lugnet i kroppen. Blir helt seg men noll arg och tappar helt lusten att ta livet av mig. Win!

Tar en eller två per dygn beroende på hur mycket som behövs. Hoppas det hjälper dig med!

• cream

jag lider också av PMS,och får även jag sömnstörningar i samband med PMS,är sjukt trött under PMS och de första dagarna med mens, trots att jag är så trött så sover jag inte bra,jag vaknar och är allmänt orolig. 
    Usch. 

Svar på tråden PMS/PMDS och sömn