• ccjapp

Hjälp, klä bebis i barnvagn/babyskydd

Hej jag tar gärna emot tips hur ni skulle klä eran bebis o kylan! Just nu har jag overall mössa vantar.

i barnvagnen har jag en varm åkpåse. O babyskyddet har jag en filt med. Mitt barn är 3,5 månad.

Tänkte köpa en åkpåse till babyskyddet, hur skulle ni klä erat barn då? Eventuellt tänkte jag köpta POPs ullfrotteunderställ också. Vad skulle ni ha för kläder i babyskyddet då om ni använder ullunderstället? Då det finns en åkpåse i också.

• Svar på tråden Hjälp, klä bebis i barnvagn/babyskydd
  • sk0skav

Vi har En luddig overall, fuskkrage, mössa, vantar och tossar på bebis hela tiden.
    I vagnen ligger han på en ullpläd och har en stickad filt över.
    I bilen endast en filt, men bara tills bilen kommit upp i värme, då åker filt, mössa och vantar av. Drar även ner dragkedjan på overallen och öppnar upp lite.

Vi har alltid en tjockare overall med i en ryggsäck ifall något skulle hända efter vägen och man måste stå still.

Så länge bebis är varm kan man nog klä typ vad som :)

• Harvester
    sk0skav skrev 2016-01-08 15:12:03 följande:

Vi har En luddig overall, fuskkrage, mössa, vantar och tossar på bebis hela tiden.

I vagnen ligger han på en ullpläd och har en stickad filt över.

I bilen endast en filt, men bara tills bilen kommit upp i värme, då åker filt, mössa och vantar av. Drar även ner dragkedjan på overallen och öppnar upp lite.

Vi har alltid en tjockare overall med i en ryggsäck ifall något skulle hända efter vägen och man måste stå still.

Så länge bebis är varm kan man nog klä typ vad som :)

Om du menar fleeceoverall och stickad filt måste ju stackarn frysa ihjäl!

Skulle köra på ovanstående samt tjock dun/ullåkpåse med fårskinn i vagnen...
  • mammalovis

Nu bär jag mest vår 3-månader i sele, men där har vi bara fleeceoverall och mössa, sedan har jag på mig fleecetröja och tunnare vinterjacka som täcker nertill.

I vagnen har vi en åkpåse om det är under nollan annars bara overall och filt. I den andra vagnen har vi fårskinn under och filt över, å andra sidan har vi stannat inne vid -15 grader.  I bilen bara overall och filt, då det snabbt blir varmt.

Du får känna i nacken, blir bebisen svettig har du klätt för varmt.

Aldrig en åkpåse i bilen om du inte ska ha 15 grader i bilen eller så. Många har ju en babywrap i fleece dock.

• MsM84

Det är ju extremt svårt att svara på - overall t ex kan ju vara tjock eller tunn, man kan bo i Skåne eller Norrland, viss skillnad på vad som behövs.

Vi bor i mellansverige (höjd med Stockholm), och har en 4,5 månaders. Vad vi tar på honom varierar väldigt mycket med dagens temperatur och vad vi ska göra. Ska vi åka in till stan och mest vara inomhus eller ta promenad ute innebär olika kläder för bebis (långpromenad = mer kläder, gå in och ut flera gånger med vagn =  tunnare och fler lager). Vi har en åkpåse som inte är jättetjock i vagnen, har tjock mössa, sen väljer vi mellan en tjockare tröja med dragkedja som jacka (när det är varmare) eller fleeceoverall eller tjock overall nu. Vantar till fleeceoverallen, tjocka overallen har inbyggda vantar & fotgrejer, och raggsockar eller tjockare tossor på fötterna till fleecen. Vid kallare väder lägger jag till filt eller täcke och ev locket till vagnen. Till babyskyddet blir det antagligen fleeceoverall, mössa och kanske en filt. Tar av mössa & vantar så fort som möjligt i förhållande till temperaturen i bilen. 

• Rani

Åkpåse i bilen? Blir ju skitvarmt. Nej, vi har en fleeceoverall och när vi går till bilen har vi mössa och filt.

Åkpåse i vagnen är bra. Med första barnet hade vi bara ullunderställ i varm åkpåse, men det var när hon var pyttig och låg still.

Ullunderställ är väl bra om bebisen ska bäras ute, alltså inte ligga i åkpåsen. I bilen eller åkpåsen funns ingen anledning. Blir för varmt.

• Iowhannah

Sånt där är så individuellt. En del bebisar tycks vara jättekalla av sig och har overall och åkpåse när det är 5 plusgrader (eller så är det nojiga föräldrar).

Nu när det är så kallt (vi har väl runt -10 där jag bor) så kör vi på fårfäll, babynest, nalleoverall, mössa, vantar och två dubbelvikta filtar i vagnen. I babyskyddet kör vi bara på mössa och dubbelvikt filt (eller overall), man ska ju ändå bara till bilen. Mössan åker av och filten åker ner när det har blivit varmt nog.

Nu har jag börjat kolla på åkpåsar (eller såna som är både overall och åkpåse) eftersom sonen sover åtminstone förmiddagsluren på balkongen och det vore så mycket smidigare att lägga ned honom i en sån.

• annasv1980

I babyskyddet ingen overall, endast filt och mössa på väg till bilen (som är varm). Mössan åker av i bilen. Overall är med.

I vagn. Han har alltid vanliga kläder, inget i ull. Om det är kallt (under 0 och lägre) har han en dunoverall annars pops vindfleeceoverall. Åkpåse med fleecefoder. Ullmössa med fleecefoder. Han verkar alltid bli för varm. Även när det var -10 kokade han när jag tog upp honom efter promenaden. Har en ombonad Bugaboo-vagn med foder i både suflett och liggdel. Har klippt ut från ett liggunderlag och lagt under madrassen för att det inte ska blåsa underifrån och för att jag tycker madrasserna är så himla tunna. Har även en Klippan babyfilt i ull som han oftast ligger på då underdelen av åkpåsen är så knölig. Fleecevantar och tossor från Reima till dunoverallen.

• Iowhannah
    annasv1980 skrev 2016-01-09 09:07:07 följande:

I babyskyddet ingen overall, endast filt och mössa på väg till bilen (som är varm). Mössan åker av i bilen. Overall är med.

I vagn. Han har alltid vanliga kläder, inget i ull. Om det är kallt (under 0 och lägre) har han en dunoverall annars pops vindfleeceoverall. Åkpåse med fleecefoder. Ullmössa med fleecefoder. Han verkar alltid bli för varm. Även när det var -10 kokade han när jag tog upp honom efter promenaden. Har en ombonad Bugaboo-vagn med foder i både suflett och liggdel. Har klippt ut från ett liggunderlag och lagt under madrassen för att det inte ska blåsa underifrån och för att jag tycker madrasserna är så himla tunna. Har även en Klippan babyfilt i ull som han oftast ligger på då underdelen av åkpåsen är så knölig. Fleecevantar och tossor från Reima till dunoverallen.

Skippa ett lager om han blir så varm. Jag tycker att det låter mycket med overall OCH åkpåse.
  • annasv1980

Jag öppnar ofta upp påsen och vagnen när jag tycker att det verkar för varmt. Vi bor i Sthlm ska jag tillägga.

Iowhannah skrev 2016-01-09 09:27:45 följande:

Skippa ett lager om han blir så varm. Jag tycker att det låter mycket med overall OCH åkpåse.

• Rani
    annasv1980 skrev 2016-01-09 09:07:07 följande:

Mössa, tröja, vantar och sockar räcker i åkpåsen.
  • mammalovis

Sambon läste idag ett inlägg på Facebook om en undersökning av Teknikens värld som visar att bältet i bilen inte kan fylla sin fulla funktion om man klär barnen i tjock overall i bilen då bältet riskerar att halka ner.

• ccjapp

Jo att bältet inte hjälper vid ytterkläder på vet jag om.

Men det känns ändå svårt de där, ska man göra riktigt så ska barnet ha endast vanliga kläder för att bältet ska vara så nära kroppen som möjligt.

Visst så skulle jag absolut ha så ifall man skulle åka långa färder då man fått upp värme i bilen. Men de känns liksom inte bra att låta en typ nyfödd sitta i body o byxa o filt för en snabb tur till affären då bilen är iskall. Då tar jag hellre på en tunnare overall.

• Rani

Att varmköra en bil funkar ju när man är två vuxna på en bebis. Men när man är hemma med två barn själv är det ju bara att klä på ungarna vinterkläder och packa in dem i bilen. Så det där med utan ytterkläder känns inte realistiskt. Vi varmkör unför långresor så de slipper ytterkläder då.

Svar på tråden Hjälp, klä bebis i barnvagn/babyskydd