• Mobility

Resa själv med småbarn - tips och råd sökes!

Hej!

Jag ska börja planera sommarsemester och behöver lite tips och råd. Jag har en kille som är 6 och en som är 3 i sommar och kommer resa själv med dem. Vad skulle ni rekommendera?

Mina tankar går lite att eftersom min treåring är ganska krävande så kommer en utlandssemester inte vara värt. Tror att en resa inom Sverige duger gott och väl men det måste finnas något att hitta på för dem. Jag funderar på att bo på något vandrarhem eller liknande där det finns många barn.

Tips kring hur jag ska tänka och var ni rekommenderar att jag åker vore jättebra!

MVH // L

Ju äldre du blir desto mer grå istället för svart/vit blir världen....
  • Svar på tråden Resa själv med småbarn - tips och råd sökes!
  • Stårschan

Om du vill att det ska finnas många lekkamrater åt dina barn skulle jag satsa på att hyra en stuga på en lite större camping.

• mia maria

Jag brukar resa ensam med mina två barn (6 o 11 år) o vi har rest både utomlands o inom Sverige. Mina barn är ganska aktiva, särskilt en av dem, o det som jag tycker passar oss bäst är storstadssemester, där det finns mycket att se o uppleva.
    Men en större camping passar också bra, precis som ovan skriver, där det oftast finns mycket att göra o många andra barn.

Om man håller utkik efter olika erbjudanden o rabatter så kan man ju hitta billiga hotellrum hos många kedjor, bl.a Scandic.
    Boka några nätter i tex Stockholm eller Göteborg eller någon annan större stad?
    Vad gäller camping kan jag rekommendera Leksands Strand i Leksand; ligger alldeles intill Leksands sommarland. Där har ni ju relativt nära till både Rättvik, Mora, Tomteland osv.
    Eller varför inte Orsa/Grönklitt?
    Idre o Sälen kan man ju åka till på sommaren, kolla deras hemsidor o se vad för aktiviteter de har på sommaren.
    Västkusten är ju fint, vi har bott på Ramsvik camping ett par gånger - jättehärligt! (www.ramsvik.nu).

Om ni ändå vill komma utanför Sverige så är Oslo ett tips; dit kan man ju ta sig med både flyg, bil o tåg

Kolla gärna min blogg www.ensammamammansvarld.blogg.se om du vill läsa mer om de resor vi har gjort

• Mobility

Tack så mycket för superbra tips!! Ska absolut kolla Siljanscampingen!!

• Anonym (Sara)

Jag tror att en utlandsresa visst kan vara givande och beroende på när du reser behöver det säkert inte kosta mer än en Sverigesemester för Sverige är väldigt dyrt att semestra i.

• Mobility

Jag bokade på Leksandsands camping tillslut. Tänkte att det var bra att vara ute i tid. Blev en stuga i fyra nätter med inträde två dagar till Leksands sommarland. Tror det kommer bli alldeles lagom! 5000 ca totalt blev det.

Min äldsta pojke på 6 tycker det ska bli jättespännande och vi tittar på hemsidans filmer och bilder och kartor varje kväll och planerar tillsammans. Väldigt roligt faktiskt, att ha något att se fram emot ihop!

Tack för era tips!

Svar på tråden Resa själv med småbarn - tips och råd sökes!