Allt beror på vad du har för tvättmöjligheter och om du får en kräkbebis skulle jag vilja säga.
Till första hade vi egen tvättmaskin och fick en kräkis som var 50 cm lång. Vi hade hållit oss till få bodies i 50 då vi inte visste storlek, men fick komplettera när vi skulle på återbesöket då hon kräktes så mycket och verkligen behövde storlek 50, som användes ca 1,5 månader. Vi tvättade varannan, var tredje dag och hade ca 10 bodies, 2 par byxor i 50 och i 56 samt 4 pyjamasar och ett gäng haklappar. I 56 fick vi massor av kläder, så från att behöva tvätta jämt var det inte längre någon panik, vilket var skönt. Till nästa barn kompletterade vi främst i 50, då vi hade gemensam tvättstuga och kanske inte kunde tvätta mer än en gång på en vecka. Vi hade en kofta i 56 till en början, mer behövdes inte då vi använde fleeceoverall och filtar. Dubbla dragkedjor på overallen är att rekommendera. Vi köpte storlek 56 och 68 med en beräknad nyårsbebis. Sedan kan tossor, tjocka strumpor, vantar och framför allt mössa behövas, både tunn och tjock, storlek 38/40 är snart lagom och urvuxen.
I klädväg rekommenderar jag varmt omlottbodies, så man slipper trä över huvudet när de inte är stabila i nacken. I 56 går det lite bättre och i 62 hade vi nästan bara över-huvudet-bodies. Långärmat är att föredra då de inte ska utsättas för sol första året. De byxor jag gillade mest var mjuka velourbyxor m uppvik nertill då de kunde användas 2-3 storlekar. Byxorna hade mina längre, så bodies var ofta en storlek större än byxorna. De bästa pyjamasarna är de med dragkedja eller åtminstone knäppning hela vägen, så det räcker att dra av på benen vid blöjbyte. Om man gillar byxor m fot är en smaksak, men blir en begränsning om bebisen har långa ben eller stora fötter. Vi har aldrig kunnat använda mössor som ingår i ett set i storlek 50, då de varit minismå.
Sedan rekommenderar jag många handdukar till en kräkis, smidigt är IKEA-handdukar som finns i 10-pack. Med denna bebis har de dock varit för mesiga då bröstet strilat när han släppt taget, så nu har jag använt vanliga frottéhanddukar dubbelvikta.
Till bb hade vi med 2-3 klädset i 50 och 56 så vi var garderade. Mest praktiskt var pyjamas och mössa. Egen filt om man vill det och blöjor förstås. Sedan hade vi med lite babyolja till första barnbecket som är som kära. Mjuka gravidbyxor till mamman och en morgonrock samt innetofflor. Amningskläder tycker jag är praktiskt.