• lavalov

medborgarskap Till mitt barn

Hej!

Mitt barn är två och halv månad och jag vill resa utomlands men hon har inget medborgarskap än (som jag har beställt!).. Mitt fråga är vad kan man ha istället? Tack!

• Svar på tråden medborgarskap Till mitt barn
  • BCH52

Vilket medborgarskap har ni som är barnets föräldrar?

• lavalov

Själv har brittiska medborgarskap och hennes pappa har svensk medborgarskap

• 01010101

Okej, så barnet är fött innan 2015 vilket innebär att barnet inte automatiskt blir svensk medborgare eftersom du som mamma inte har svenskt medborgarskap. Om inte barnet föddes i Sverige? Då skulle barnet haft ett automatiskt svenskt medborgarskap eftersom pappan är svensk. I sådana fall är det bara att ansöka om ett pass/tillfälligt pass om ni har bråttom.

Om barnet föddes utomlands - Så är det pappan (eftersom han är svensk medborgare), inte du, som måste anmäla att barnet ska få svenskt medborgarskap.

Enligt MIV så brukar en sån anmälan bli ett beslut inom en månad om inget behöver kompletteras. Har pappan ringt och hört vad som hänt med ärendet?

Eller så kan man nog logga in via deras hemsida om pappan har e-legitimation.

?

Om ni inte fått beslut om det svenska medborgarskapet så bör barnet vara brittiskt? Ingen ska vara statslös!  Men kanske barnet redan har ett medborgarskap automatiskt (i den stat där barnet föddes om barnet föddes utomlands, beroende på deras lagar).

Hör av dig till din ambassad alternativt det tredje landets ambassad (om barnet är fött någon annanstans) för att försöka ordna ett pass till barnet den vägen. 

Svar på tråden medborgarskap Till mitt barn