• Anonym (Anonym)

Hjälpte eran långtidsbehandling mot svamp?

Jag är 20 år och i juni förra året fick jag min första svampinfektion. Provade Canesten som hjälpte i 6 veckor och sedan kom detta tillbaka och då blev jag ordinerad Pevaryl och det höll sig borta i 3-4 veckor och så var jag tillbaka på ruta 1 igen. Fick då ta Diflucan engångsdos (receptfri) och då slutade jag helt med socker och läsk, smörje in mig med intimolja. Detta var då i september och den var borta länge men i slutet av november kom det tillbaka och då fick jag utskrivet Fluconazol och nu är skiten tillbaka igen. Har nu ätit även mjölksyrebakterier, använt bomullstrosor, tvättat i 90 grader, använt intimolja varje morgon och även innan dusch och sedan lagt på intim fuktgel efteråt men det hjälper inte. Den försvinner ju men kommer alltid tillbaka.

Har liksom förlorat hoppet och nu har vårdcentralen skickat remiss till landstingets gyn där de ska göra en riktigt ordentlig undersökning och så ska jag få en långtidsbehandling. Hjälpte en långtidsbehandling er?

Jag är liksom 20 år i en relation och det tar på mig psykiskt att ha dessa problem och alltid bli av med dem. Vill bara gråta för det känns som om jag aldrig kommer bli frisk från skiten. Kan de vara överdriven tvättning, eller P-piller (enligt läkaren så var det inte det)? Äter Abelonelle och började med dem EFTER första svampinfektionen. Jättetacksam för hjälp och några som kan ge mig hopp om att det kommer bli bättre för nu känna allt hopplöst!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälpte eran långtidsbehandling mot svamp?
  • Anonym (Hm)

Har ni haft sex när du haft svamp? OM ni haft det så se till att han också behandlar sig, plus att se till att han inte kommer i dig (jag har fått svamp av sperma!)

• Anonym (Anonym)

[quote=76205350][quote-nick]Anonym (Hm) skrev 2016-01-08 16:36:11 följande:[/quote-nick]Har ni haft sex när du haft svamp? OM ni haft det så se till att han också behandlar sig, plus att se till att han inte kommer i dig (jag har fått svamp av sperma!)[/

Det kan ha varit så att vi haft sex när jag haft svamp (omedvetet) då det inte visat några symtom än. Men jag har frågat om detta och det finns inga anledningar till att min kille ska behandla sig har de sagt. Eftersom vi har distans så träffas vi inte ofta och svampen kommer ofta i samband med mens och inte efter sex.

• Anonym (Same)

Jättebra att vårdcentralen verkar ta dig på allvar! Jag har haft återkommande svamp i över fem år, tidigare varenda månad. Den enda hjälp jag fick var rådet att ta Diflucan. Känns som att man inte blir tagen på allvar alls.

Det jag har gjort själv för att minska mängden svampinfektioner är att byta tampongerna mot menskopp. Tampongerna torkar ur, vilket även bindor gör men inte i lika hög grad som tamponger. Jag har mycket färre infektioner nu, även om de kommer ca fyra ggr per år. Oavsett om jag har en pågående infektion eller inte måste min sambo tvätta sig varenda gång efter sex, annars får han svamp av mig.

Så kan tyvärr inte svara på om långtidsbehandlingen fungerar eftersom jag inte får någon hjälp av vården, men att byta till menskopp kan vara ett tips!

• Nitan

Mina ständiga svampinfektioner försvann när jag slutade äta socker. 

• Anonym (Low Carb!)

Börja ät low carb, alltså typ lchf. Jag har själv haft stora problem med svamp, inte bara i underlivet. Hade till exempel nagelsvamp i över tio år. Nu har jag ätit low carb i ett år, och har ingen nagelsvamp längre. Annars brukar de säga att den är omöjlig att bli av med utan behandling.

Svar på tråden Hjälpte eran långtidsbehandling mot svamp?