• Snarthansfru

Bidrag till bröllopsresa som present på bröllop?

Hej!

Jag och min fästman gifter oss i sommar. Vi kommer att ha ett enkelt bröllop för våra närmsta släktingar (mor- och farföräldrar, föräldrar, syskon - samt alla dessas respektive, samt deras barn).

Vi kommer att ha en tidig vigsel. Efter denna så ska vi fotas medan gästerna beger sig till festlokalen för lite mingel med alkoholfri bål och skaldjurssnittar.

Därefter avnjuter vi en sen lunch, bestående av lax, rotfrukter och andra grönsaker i ugn, samt en stor härlig färsksallad. Två glas vitt vin, vatten och flädersaft finns som drycker.

Efter detta serveras bröllopstårtan, samt kaffe och te.

Så ett väldigt enkelt och familjärt bröllop. :) Allt som allt blir vi 14 personer.

Vi har "allt" och vill inte ha något i present. Dock vet jag att folk i allmänhet alltid brukar vilja ge något iaf, så därför funderar vi på att skriva i inbjudan(?) att vi skulle uppskatta ett litet bidrag till vår bröllopsresa. - Kan man göra så? Hur skriver man det då isf, så att det inte ser så sniket ut?

Jag kan tillägga att vi står för alla kostnader för bröllopet. Dock kommer de flesta att ha cirka 3 timmars bilkörning för att kunna delta på bröllopet. Vid behov så kommer det att finnas sängplatser för samtliga gäster.

Bröllopet planeras pågå mellan klockan 12-19 ungefär.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa som present på bröllop?
  • Nandez

Vi gjorde så, så gästerna la en slant  till bröllopsresa. 

• Snarthansfru

Hade ni kontonr, låda för kuvert, spargris?

Vi ska till Egypten och funderar på att meka ihop en pyramid med ett slantinkast på toppen. Skulle det kunna vara något?

• bo50
    Snarthansfru skrev 2016-01-08 18:24:13 följande:

Hade ni kontonr, låda för kuvert, spargris?

Vi ska till Egypten och funderar på att meka ihop en pyramid med ett slantinkast på toppen. Skulle det kunna vara något?

Jag tycker att det låter lite girigt.

Jag hade gjort så att jag i inbjudan undanber mig presenter och istället önskat önskat mig en slant till bröllopsresan.
  • Snarthansfru
    bo50 skrev 2016-01-08 18:27:52 följande:

Jag tycker att det låter lite girigt.

Jag hade gjort så att jag i inbjudan undanber mig presenter och istället önskat önskat mig en slant till bröllopsresan.

Du skulle helst ha med ett anonymt kuvert då eller hur menar du?

Hur skulle ni som gäster vilja ge detta bidrag?
  • Snarthansfru
    noffe skrev 2016-01-08 18:26:35 följande:

Alkoholfri bål?

Två glas vin?

Och till det erbjuder ni övernattningsmöjligheter?

Nä, bjud inte mig. Tack.

Egentligen skulle vi vilja ha helt alkoholfritt, men många av våra gäster menar på att vin förhöjer smakerna i maten, så då får det bli så. :) Flädersaften är till min morfar, samt till allas barn.
  • bo50
    Snarthansfru skrev 2016-01-08 18:30:15 följande:

Du skulle helst ha med ett anonymt kuvert då eller hur menar du?

Hur skulle ni som gäster vilja ge detta bidrag?

J,att ni skriver i inbjudan att ni undanber i presenter och istället önskar i bidrag till resan.

Ni uppger ert kontonummer så kan de sätta in en slant anonymt.
  • Snarthansfru
    bo50 skrev 2016-01-08 18:33:33 följande:

J,att ni skriver i inbjudan att ni undanber i presenter och istället önskar i bidrag till resan.

Ni uppger ert kontonummer så kan de sätta in en slant anonymt.

Är kontonummer bättre än låda för kuvert? Hm, okej. Skulle gärna vilja ha fler synpunkter på den biten. :)
  • Nandez

Det är 14 år sedan vi gifte oss, vi hade en damejanne (stavning) där gästerna la en slant anonymt. Vi fick lite drygt 10 000, hade runt 50 gäster.

Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa som present på bröllop?