• livbojen

Hjälp! VAB-ansökan

Hej!

Jag ska ansöka om VAB och blir helt förvirrad. I fks app ska man ju fylla i hur många timmar och minuter man vabbat. 3 h och 15 min i mitt fall. Det fattar jag! Under står det: hur länge skulle du arbetat?

Mitt pass den dagen var 8 h. Är det 8 h jag ska fylla i där?

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Hjälp! VAB-ansökan
  • ViTvåBlirTre

Om jag vabbar en del av arbetsdagen och jobbar resten fyller jag bara i den delen jag varit hemma, i ditt fall 3 Tim 15 min. Jag blev också förvirrad första gången men har gjort såhär ett par gånger nu och det har aldrig blivit problem :)

• livbojen
    ViTvåBlirTre skrev 2016-01-08 22:19:52 följande:

Om jag vabbar en del av arbetsdagen och jobbar resten fyller jag bara i den delen jag varit hemma, i ditt fall 3 Tim 15 min. Jag blev också förvirrad första gången men har gjort såhär ett par gånger nu och det har aldrig blivit problem :)

Så jag ska inte fylla i hela passets 8 timmar under "hur länge skulle du arbetat"?
  • nnnnnnnn

Frågan är:

Hur länge skulle du arbetat?

Svaret är 8 h,

Sen räknar den ut hur länge du VABbat och hur länge du arbetat.

Det är inte svårare än så...

• ViTvåBlirTre

Jag vet ju inte egentligen om jag gör rätt men har alltid fått rätt utbetalt och aldrig blivit ifrågasatt. Men det är kanske som ovanstående skriver. Låter ju inte helt fel :)

• nnnnnnnn
    ViTvåBlirTre skrev 2016-01-08 22:31:20 följande:

Jag vet ju inte egentligen om jag gör rätt men har alltid fått rätt utbetalt och aldrig blivit ifrågasatt. Men det är kanske som ovanstående skriver. Låter ju inte helt fel :)

Det har ändrats nyss, från att bara fylla i timmarna man VAbbat (eller om det var att man själv skulle fylla i % man VABbat) till att man ska fyklla i:
    1) Antal timmar man VABbat
    2) Antal timmar man SKULLE jobbat.

• nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2016-01-08 22:34:25 följande:
    Det har ändrats nyss, från att bara fylla i timmarna man VAbbat (eller om det var att man själv skulle fylla i % man VABbat) till att man ska fyklla i:
    1) Antal timmar man VABbat
    2) Antal timmar man SKULLE jobbat.
    nyss och nyss... Det kan ha varit något/några år sedan man ändrat, men det var på ett sätt förr och ett annat sätt nu iallafall...
  • TreSolrosor
    ViTvåBlirTre skrev 2016-01-08 22:31:20 följande:

Om du ex vabbat del av dag och fyller i 3 timmar på båda frågorna så får du utbetalt heldag vilket blir fel. Du fyller i 3 timmar på tiden du vabbat och 8 timmar på tiden du skulle ha arbetat (om din dag är 8 h). Då räknar systemet ut att du kan få 1/4 dag vab :)
  • ViTvåBlirTre

Fast d stämmer inte, jag har fått ut för dom timmarna jag vatt hemma o inte för heldag. Däremot verkar jag ju gjort fel så hädanefter gör jag som man ska :)

TreSolrosor skrev 2016-01-09 09:47:53 följande:

Om du ex vabbat del av dag och fyller i 3 timmar på båda frågorna så får du utbetalt heldag vilket blir fel. Du fyller i 3 timmar på tiden du vabbat och 8 timmar på tiden du skulle ha arbetat (om din dag är 8 h). Då räknar systemet ut att du kan få 1/4 dag vab :)

Svar på tråden Hjälp! VAB-ansökan