• Anonym (Kronofogd)

Kronofogden... frågor för er som VET!!!

Hej!

Jag och min sambo har hamnat i en ekonomisk kris. Vi väntar barn om en månad.

vi kommer inte att kunna betala hälften av våra lån den närmsta tiden så nu har jag lite frågor till er som VET vad som gäller....

1. får dom ta ens bil fast man har barn?
    2. tar dom saker ifrån en, fast man har barn?

• Svar på tråden Kronofogden... frågor för er som VET!!!
  • Splach

Hejsan, tycker att ni ska kontakt eran bank mm..
    när min syster skulle ha barn, "hon går på soc och sånt" så sköt dom up hennes lån, så hon slapp betala på ett år! kanske dom kan göra något liknade för er..

• listo

Kronofogden gör i första hand löneutmätning, d.v.s. plockar en del av det man tjänar för att reglera skulderna.
    Att hämta prylar är deras sistahandsval, det är ju mycket mer praktiskt för dem att få in pengar.

I övrigt håller jag med splach. Om ni redan nu vet att det kommer bli kärvt, så ta GENAST kontakt med de ni har lån hos, och förklara läget. Visa att ni vill betala tillbaka men att det är en tung period just nu. Ofta kan man få ändra betalningsplanen och betala mindre under en period. Men det förutsätter också oftast att man hör av sig INNAN det har gått så långt som att man skiter i att betala räkningarna...

Lycka till!

• Anonym
    Som listo säger så gör KFM en löneutmätning först. Du får lämna in uppgifter som dom frågar efter. Tex hyra/amortering, barnomsorg och ersättning för utgifter till och från jobb.
    Men för att skynda på din utmätning och om skulden blir stor så kan KFM även göra utmätning i tillgångar, som tex bil. Man får enligt KFM normer inte ha en bil som är värd mer än 25000 kr. Och den får du bara ha om du/ni har behov av den för att ta er till jobb. Finns det bra bussförbindelser så behövs inte bilen o KFM kan göra anspråk även på den. Har ni en bil värd 100 000 kr och ni har behov av bilen, så kan dom tvinga er att sälja den och köpa en annan för max 25 000 och överskjutande tillfaller KFM som utmätning.

Att ta saker i hemmet har jag inte hört så mycket om men det finns säkert lagstadgade regler även för det. Jag har haft skulder till KFM i ett par år nu och dom har aldrig frågat om vad jag har för saker hemma. Däremot bilen har jag blivit tillfrågad om
  • Angelica

Anonym ovan ID: 7621465  Det är jag, tryckte på fel knapp. Inte meningen att vara anonym

• Anonym (en som vet)

Det första ni ska göra om ni inte kan betala är att kontakta den ni har skulden eller räkningen hos. De kan komma överens med er om betalningsfria månader, delbetalning etc. På det viset behöver ni inte få betalningsföreläggande i från KFM. Får ni ett betlaningsföreläggande och inte betalar inom anmodad tid kommer ett utslag. Då har ni fått en betalningsanmärkning som ligger kvar tre år efter betald skuld. Det är så onödigt för ni får en massa avgifter pålagda på skulden. Däremellan har ofta skulden lämnats av företaget till inkasso som också tar avgifter plus ränta innan det kommer till KFM. Har det hamnat hos KFM och man inte kan betala allt på en gång går det även komma överens med dem om avbetalning/delbetalning.

Alla företag vill ha sina pengar och är oftast mycket generösa bara man väl hör av sig och kommer överens med dem.

En som suttit i skiten och inte gjorde så men som lärt sig efteråt då jag betalat 30 000 i avgifter och ränta för att jag var för feg för att ringa och som idag inte kan köpa hus när allt rett ut sig för att den förbannade anmärkningen ligger kvar i systemet.

• Gossensmamma32

Ja dom får gör utmätningar, även fast ni har barn, bil ses inte som en nödvändighet bara för att man har fått barn.

Hade jag varit i er sitts så hade jag bett att få avbetala skulden, dom är aldrig krångliga med sånt.

• Anonym

det dom gör är en utvärdering av tillgångar och värdesaker. så bil och dyra saker i hemmet kan dom ta och sälja. bilen är ingen nödvändighet bara för att man har barn. det enda skälet som dom kan låta bilen vara är om den inte är värd mycket. sen så gör dom en utmätning på lönen. hur mycket dom tar på lönen beror på era utgifter, men dom tar inte hänsyn till andra skulder, utan det som beloppet ni får behålla baseras på hyra, hur många ni är i familjen, barnomsorg och busskort till den som jobbar. är man mammaledig så anserKFM att man inte behöver ha busskort.

Svar på tråden Kronofogden... frågor för er som VET!!!