• Anonym (kattvän)

Klarar en katt sig utomhus en natt vid -5 grader?

Såg just en katt springa förbi utanför fönstret, det -5 grader här. Jag vet inte om katten har en ägare men jag gissar på det då jag bor i stan. Det är ju mitt i natten så lite svårt att göra så mycket mer än att ev försöka hämta den och sova här. Men katter kanske klarar att vara ute flera timmar trots att det är kallt?

• Svar på tråden Klarar en katt sig utomhus en natt vid -5 grader?
  • taquine

Ja det klarar dom , om det är vana utekatter. Min är ute och springer nu tex  men så är han en riktig tjockis också;)och med rejäl vinterpäls.
    Kan nog vara värre med en (inne)katt som inte är vana vid kyla 

Goodness me
  • Farfallos

Nar jag var liten hade vi två katter, och den ene av dessa var alltid ute på nätterna, även om det var 28 grader kallt. Den andre ville ofta komma in när det var under 10 minusgrader, men var säkert ute några riktigt svinkalla nätter också. Det var vanliga "bondkatter" båda två.

• Anonym (Katt)

På kattstallet där jag har volontär jobbat mkt får vi ofta in katter som frusit bort öronen m.m.

Släpp in den i en portuppgång tills det blir dag åtminstone. Stackars kisse

• Anonym (M)

-5 är verkligen ingen temperatur för en katt (utekatt). Hade utekatter som barn, i Norrlands inland. De fick komma in när de ville, och hade flera uppvärmda platser att gå in på, så det gick ingen nöd på dem. Men de föredrog att vara ute, även om det var -20. Kallare än så så märktes det att de var inne mer än vanligt. Det förekom också att de var borta på vift upp till en vecka i alla fall, även på vintern, och kom tillbaka vid god vigör.

I ett extremfall rymde en katt och var borta i två månader mitt i vintern. Vi trodde han var borta för gott, men så kom han hem en dag. Det hade varit under -30 flera gånger den perioden, men han var helt oskadd och tjockare än när han gick. Vinterpälsen han hade var helt extrem. Vi vet att ingen matade honom heller (glest befolkat område, väldigt få hushåll).

Med det sagt så tycker jag så klart knte att man ska strunta i katter som far illa. Ser man katten ofta och den verkar utsvulten och kall, då kan man försöka fånga in den och kolla efter chip/tatuering. Men att släppa in en katt man bara sett en gång iben portuppgång riskerar att bara bli fel. Katten kanske är på väg hem men blir instängd, kanske sitter ägare hemma och blir oroliga.

• Anonym (nej)
    Anonym (Katt) skrev 2016-01-09 08:22:46 följande:

På kattstallet där jag har volontär jobbat mkt får vi ofta in katter som frusit bort öronen m.m.

Släpp in den i en portuppgång tills det blir dag åtminstone. Stackars kisse

Fast du vet inte om det är synd om katten. Är det en van utekatt som vill vara ute så är det absolut inga problem med -5 grader.

Vi hade däremot ett par grannar som nästan aldrig släppte in sina katter. Den ena ville vara ute men den andra ville det absolut inte, men fick ändå inte komma in. Den lille som inte ville va ute försökte alltid gå med oss hem och kom han in i trappuppgången så sov han i vår vagn utanför dörren. Den (dom) va det synd om.
  • Anonym (leo)

Katter klarar alldeles utmärkt att vara ute i låga temperaturer om de är utekatter, de får ju tjockare päls på vintern bara de har skydd för blåst så klarar de sig alldeles utmärkt. Mina katter har ibland varit ute hela nätter när det varit nedåt -15 grader eftersom de vägrat komma när man försökt få in dem för natten, skydd mot blåst och annat har de möjlighet till i uthus om de inte behagar komma in när jag ska gå och lägga mig.

Svar på tråden Klarar en katt sig utomhus en natt vid -5 grader?