• Anonym (?)

Låta spädbarn titta på mobilen och tv?

Hej!

Hur är det egentligen med det här med tv-tittandet? Har hört så mycket att det är skadligt för barn under 2 år att titta på tv och att dom kan få koncentrationssvårigheter när dom blir stora pga detta.

Vår son är 4 månader och väldigt nyfiken och pigg. Han sitter i sin babysitter på golvet när vi ser på tv och han sitter långt ifrån tv:n när han tittar på den. Och ibland vänder vi på honom så att han inte ser tv:n alls.

När det gäller mobilen så ligger han i våran säng på morgonen och myser lite när han sovit klart för natten i sin säng. Jag brukar då sätta på ett videoklipp med sånger och så på youtube och visa honom. Har visat babblarna mycket och han älskar det!!! :D

Är det rätt att göra så? Han får natuligtvis inte kolla för mycket. Några minuter upp på sin höjd. Gör jag fel?

Vad säger ni? Någon som gjort likadant? Eller ska man låta bli?

• Svar på tråden Låta spädbarn titta på mobilen och tv?
  • Påven Johanna

Jag skulle låta bli om jag var du. Jag lät inte mina barn se på tv alls när de var späda. På den tiden fanns inga mobiler som visade Babblarna, men hade det funnits så hade jag avstått även från det. Att umgås med spädbarn handlar om andra saker än att presentera dem för medieutbudet. Det finns gott om tid för det senare.

• Anonym (C)

Jag har väldigt svårt att förstå varför man gör så. Skulle själv aldrig göra så med mina barn. Helt onödigt.

• Anonym (?)
    Påven Johanna skrev 2016-01-09 12:32:26 följande:

Jag skulle låta bli om jag var du. Jag lät inte mina barn se på tv alls när de var späda. På den tiden fanns inga mobiler som visade Babblarna, men hade det funnits så hade jag avstått även från det. Att umgås med spädbarn handlar om andra saker än att presentera dem för medieutbudet. Det finns gott om tid för det senare.

Tack för ditt svar. Det jag tycker kommer bli svårt är att hindra honom från att titta på två år! Det är lång tid. Jag menar sen när han går omkring och så när vi ser på tv då kan man ju inte säga åt honom att sitta på en viss plats långt bort från tv:n utan då kommer ju han också titta när vi gör det :/
  • Anonym (?)
    Anonym (C) skrev 2016-01-09 12:44:32 följande:

Jag har väldigt svårt att förstå varför man gör så. Skulle själv aldrig göra så med mina barn. Helt onödigt.

Tack för ditt svar. Hur har ni undvikit det? Framför allt med tv-tittandet?
  • Påven Johanna
    Anonym (?) skrev 2016-01-09 12:46:03 följande:
    Tack för ditt svar. Det jag tycker kommer bli svårt är att hindra honom från att titta på två år! Det är lång tid. Jag menar sen när han går omkring och så när vi ser på tv då kan man ju inte säga åt honom att sitta på en viss plats långt bort från tv:n utan då kommer ju han också titta när vi gör det :/
    För min del tyckte jag inte att det var svårt. Jag hade inte tv:n på som ljud- och bildkuliss i bakgrunden under dagarna och var det något jag ville se på kvällarna så hade jag spelat in det och såg det efter att barnen somnat. Nu för tiden är det ju ännu enklare att se på tv när man vill och inte vara bunden till någon tv-tablå. 
  • Anonym (Ansvar)
    Fast hur mycket kommer ni att titta på TV när sonen är vaken?

Sysselsätt er med honom istället, och titta på TV när han sover. Dvs så som ni gör nu.
  • Carabellis kusp

Att inte introducera tv eller skärm alls före 2 års ålder är ganska lätt; man tittar när de sover. Läs gärna vad Hugo Lagercrantz säger i frågan; en mycket erfaren barnläkare och forskare. Det finns så många aspekter av skärmtid och dess nackdelar.
  • Anonym (be)
    Anonym (?) skrev 2016-01-09 12:29:36 följande:

Hej!

Hur är det egentligen med det här med tv-tittandet? Har hört så mycket att det är skadligt för barn under 2 år att titta på tv och att dom kan få koncentrationssvårigheter när dom blir stora pga detta.

Vår son är 4 månader och väldigt nyfiken och pigg. Han sitter i sin babysitter på golvet när vi ser på tv och han sitter långt ifrån tv:n när han tittar på den. Och ibland vänder vi på honom så att han inte ser tv:n alls.

När det gäller mobilen så ligger han i våran säng på morgonen och myser lite när han sovit klart för natten i sin säng. Jag brukar då sätta på ett videoklipp med sånger och så på youtube och visa honom. Har visat babblarna mycket och han älskar det!!! :D

Är det rätt att göra så? Han får natuligtvis inte kolla för mycket. Några minuter upp på sin höjd. Gör jag fel?

Vad säger ni? Någon som gjort likadant? Eller ska man låta bli?

Varför anser du att ett spädbarn bör introduceras skärmtittande?

Hur svårt kan det vara att ni väntar med att kolla på tv tills spädbarnet har somnat?
  • Anonym (Ok)

Alla mina barn har kollat på tvn, jag hade min tv på för jämnan. Jag följde vissa tv serier på dagarna och barnprogrammen va på till de äldre, sport som sändes i perioder, fotboll och sånt. Alla är stora idag och det är inget större fel på dom. När jag ammade kollade jag också på tv, det va väldigt avkopplande. Tvn va på även då vi hittade på annat i hemmet. Det fanns alltid någon hemma som ville kolla, eller bara ha den på. Hade en del syskon som bodde hos mig periodvis så hos oss har vi aldrig haft några speciella tv-regler över huvud taget.

• Iarwain
    Carabellis kusp skrev 2016-01-09 12:55:07 följande:
    Att inte introducera tv eller skärm alls före 2 års ålder är ganska lätt; man tittar när de sover. Läs gärna vad Hugo Lagercrantz säger i frågan; en mycket erfaren barnläkare och forskare. Det finns så många aspekter av skärmtid och dess nackdelar.
    Vad jag hittat har Hugo Lagerkrantz mest spekulerat och teoretiserat kring ämnet. Väldigt lite eller ingenting alls vetenskapsbaserat inom detta ämne från honom, vad jag kan hitta.

Med tanke på forskningsläget gör han dock en vettig kommentar; "Försiktighetsprincipen bör tillämpas".
Svar på tråden Låta spädbarn titta på mobilen och tv?