Anonym (Kanske) skrev 2016-01-09 13:52:19 följande:
Har du en uppgörelse med kronofogden och betalar månadsvis dit? Så länge du sköter den uppgörelsen så finns det en chans att du slipper utmätning på lönen. Jag hade skulder hos fogden för många år sen, fick nytt jobb och ville verkligen inte att min arbetsgivare skulle veta, det var ett litet företag och den som skötte lönerna satt vägg i vägg med mig och det kändes inte alls kul. Jag pratade med fogden och förklarade precis som det var, och de gick efter lite diskussioner fram och tillbaka med på att jag skulle betala direkt till dem, vilket jag gjorde tills skulden var betald. De gjorde dock väldigt klart för mig att minsta lilla avvikelse så skulle det bli utmätning på lönen, men jag slapp det tack och lov. Dock så är detta över 10 år sen så det kan hända att de inte är lika snälla längre, men mitt tips är att vara 100% ärlig, min uppfattning av fogden är att de är väldigt samarbetsvilliga och förstående. Lycka till.
Inte för att vara den:
Det är med dom du är skyldig pengar som du kan ha en uppgörelse att betala en viss summa på skulden varje månad,inte med Kronofogden
Beslutar Kronofogden om löneutmätning kommer arbetsgivaren att få reda på skulden/egna efter som att det är denne som gör avdraget på lönen varje månad som går till att betala.