• Jagloggasurhelatiden

    Är det vanligt att komma tomhänt till barnkalas nuförtiden?

    Vi hade kalas tidigare idag. Vi bjöd klasskompisarna. 7 av 10 ringde och frågade vad barnet önskade sig, varpå jag svarade att presenten inte är det viktiga, - det är kompisarnas deltagande på kalaset som är det viktiga!

    5 av 10 hade med sig paket, hälften hade inte ens med sig så mycket som ett kort eller en teckning.

    Är det vanligt att man gör så? Att man inte har med sig något alls när man går på kalas?

  • Svar på tråden Är det vanligt att komma tomhänt till barnkalas nuförtiden?
  • AnnaZL

    Varför säger du att presenten inte är viktig och blir sedan förvånad när de inte har med sig någon? Brukar du ofta prata tvärtomspråket och utgå från att alla vet att du gör det?

  • Vanja

    Låter väldigt ohyfsat i mina öron.. Har man inte gott ställt så kanske man inte kan köpa då mycket men nån liten "struntgrej" för 40-50kr kan man väl ändå kosta på. Annars tycker jag man stannat hemma.

  • Vanja

    Presenten är inte Det viktigaste o kanske inte alls för ts, men jag kan tro att ett barn blir besviket o att det blir viktigt därför. När ts svarade att pressenter inte var det viktiga är väl det samma som, han/hon blir glad för vad som helst. Så tolkar jag det, inte han vill inget ha!

  • Bella1000

    Det låter som om att dem som frågade dig om vad ditt barn önskade sig tolkade ditt svar att"ni behöver inte ha med present, huvudsaken är att ni kommer"
    Det gäller att tänka på hur man säger saker annars kan det misstolkas!

  • Jagloggasurhelatiden
    AnnaZL skrev 2016-01-09 13:46:43 följande:

    Varför säger du att presenten inte är viktig och blir sedan förvånad när de inte har med sig någon? Brukar du ofta prata tvärtomspråket och utgå från att alla vet att du gör det?


    Så som jag sa det, hade jag själv tolkat som att det inte finns någon specifik önskelista, utan att vad som helst är okej - oavsett prisklass.

    Personligen hade jag köpt nåt litet iaf. Pysselbok, litet legopaket, kritor eller vad som helst. Hade de sagt: "Vi vill INTE ha NÅGOT ALLS!!!" så hade jag köpt ett grattiskort eller sagt åt mitt barn att rita någon fin födelsedagsteckning. Sedan är det väl bara att gå till närmsta papperskorg om man inte vill ha skräpet liggandes.
    Vanja skrev 2016-01-09 13:46:54 följande:

    Låter väldigt ohyfsat i mina öron.. Har man inte gott ställt så kanske man inte kan köpa då mycket men nån liten "struntgrej" för 40-50kr kan man väl ändå kosta på. Annars tycker jag man stannat hemma.


    Håller med! Vi bor i ett medelklassområde, med allt från hyresrätter till villor uppemot 7 miljoner. Så utfattiga är de inte.
  • Natulcien
    Nej, det är nog inte särskilt vanligt. Men ger du ett sådant svar på en rak fråga, så är det ju inte så konstigt om de kommer tomhänta.
  • Jagloggasurhelatiden
    Bella1000 skrev 2016-01-09 13:50:25 följande:

    Det låter som om att dem som frågade dig om vad ditt barn önskade sig tolkade ditt svar att"ni behöver inte ha med present, huvudsaken är att ni kommer"

    Det gäller att tänka på hur man säger saker annars kan det misstolkas!


    Jag svarade, på frågan "vad önskar hon sig?": "jag vet inte, men presenter är inte det viktigaste, huvudsaken är att så många som

    Möjligt kommer och firar".

    Två av de som frågade hade med sig paket iaf.
  • Jagloggasurhelatiden
    Natulcien skrev 2016-01-09 13:54:02 följande:

    Nej, det är nog inte särskilt vanligt. Men ger du ett sådant svar på en rak fråga, så är det ju inte så konstigt om de kommer tomhänta.


    Men vem, med hyfs, kommer HELT tomhänt??? Till ett barnkalas tillpåköpet!
  • Natulcien
    Jagloggasurhelatiden skrev 2016-01-09 13:55:32 följande:
    Men vem, med hyfs, kommer HELT tomhänt??? Till ett barnkalas tillpåköpet!
    Jag håller med om att det är ohyfsat och jag hade själv inte gjort så, men jag letade en förklaring och den kan ligga i det du sa till dem. 

    Jag har faktiskt aldrig hört talas om att folk har kommit tomhänta till barnkalas. och då måste ju något stort missförtsånd ha skett, och då tolkar jag att det beror på ditt svar.
  • S c h n a

    Det är inte så vanligt men du måste prata klarspråk, förutsätt inte att alla förstår vad du menar.

Svar på tråden Är det vanligt att komma tomhänt till barnkalas nuförtiden?