• Anonym (Ls)

Varför ej med hos Skatteverket?( min bror)

För att göra en lång historia kort.

Min pappa avled nyligen. Vi är tre syskon. Varav jag och min lillebror delar både mamma och pappa. Vår storebror har aldrig bott med oss och vi har aldrig umgåtts. Han bor i Finland och har haft en " ny" pappa sedan han var 4 år gammal.

Nu när vår pappa dött så är han väldigt mån om detta och vill bestämma allt. MEN när jag ensam gick till begravningsbyrån så stod bara jag och min lillebror med i Skatteverkets papper som barn till min far. ( han är finsk medborgare) hand exfru ( min storebrors mamma) stod med i papperna men INTE min storebror.

Fråga: vad tror ni det kommer sig? Adopterad? Eller slarvfel? Teorier?

• Svar på tråden Varför ej med hos Skatteverket?( min bror)
  • Anonym (sandra)

han har väl förmodligen inte skrivit på papper på att han är pappa till honom i så fall

• Anonym (Gissar)

Antingen har din storebror blivit legalt adopterad av sin "nya" pappa, och därmed förlorat arvsrätten.

Kan ju tänkas vara något med vad som registrerats, tänker att om din storebror föddes i Finland och Aldrig bott i Sverige kanske han inte registrerats som barn till din far här i Sverige?

En tredje möjlighet är ju att hans mamma varit otrogen och han egentligen har en annan pappa, som står i papprena.

Uppdatera gärna när du fått reda på hur det låg till!

• Anonym (Ls)

Glömde tillägga att min pappa och storebror hållit kontakten, bara det att inte vi syskon gjort det. Och pappa har alltid bott med oss

• nuharjagbytt

Han kanske bara finns med i finskt register? vad det nu kan heta. Om inte tvivlar jag på att han har rätt att ärva.

• Anonym (Ls)

Jag måste väl kunna ringa till Skatteverket och fråga om hjälp va? Man vill ju helst ha ett svar innan begravning. Största anledningen till detta är att vi vill begrava pappa på helt två olika sätt. Jag som kände vår pappa vet ju vad han ville, men vår sk storebror tycks tycka sig veta bättre och vill bestämma helt ensam

Svar på tråden Varför ej med hos Skatteverket?( min bror)