• plastkotte

beräkna skatteåterbäringen själv?!

Hej!

Försökte skapa en tråd nyss men den försvann, så jag försöker igen.

Jag försöker planera min ekonomi för detta år i stora drag så att jag har lite koll. Jag har varit student de senaste åren och därmed inte haft någon inkomst annat än studiemedel. I augusti förra året (2015) började jag jobba. Nu försöker jag räkna ut om jag kommer bli återbetalningsskyldig, få tillbaks eller om det blir kvitt.

Jag har redan försökt mig på skatteverkets egen uträkningssida, men förstod mig inte riktigt på den så jag tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig.

Jag tror att jag har de uppgifter som behövs:
    Min årsinkomst 2015 (brutto): 115 720:-
    Skatt där jag bor: 33,18 (kommun & landsting) begravningsskatt: 0,27

Jag har betalat 26 727:- i skatt.

Är det någon här som kan hjälpa mig räkna ut om det blir återbetalning, eller om jag får tillbaks eller om det blir +-0. Skulle verkligen uppskatta det då jag inte har någon koll på sånt här (än).

Tack!

• Svar på tråden beräkna skatteåterbäringen själv?!
  • tystlängtan

Med endast de uppgifter du har uppgett, så verkar det som om du kommer få tillbaka nästan 10 000 kr om jag matat in korrekt. Men det hänger även på om det finns fler uppgifter att ta upp i deklarationen, inkomster/utgifter av kapital, är du med i svenska kyrkan, m.m.

• plastkotte
    tystlängtan skrev 2016-01-09 23:07:04 följande:

Med endast de uppgifter du har uppgett, så verkar det som om du kommer få tillbaka nästan 10 000 kr om jag matat in korrekt. Men det hänger även på om det finns fler uppgifter att ta upp i deklarationen, inkomster/utgifter av kapital, är du med i svenska kyrkan, m.m.

Tack för ditt svar :) jag har inga inkomster/utgifter av kapital, och jag är inte med i svenska kyrkan.
  • Catlady1

Dumpar tråden lite. Skulle också vilja veta om jag blir skyldig eller inte.

18000 före skatt. År 2015 tjänade jag 167 526:- och har betalat 63 874:- i skatt.

• tystlängtan
    Catlady1 skrev 2016-03-02 08:59:42 följande:

Dumpar tråden lite. Skulle också vilja veta om jag blir skyldig eller inte.

18000 före skatt. År 2015 tjänade jag 167 526:- och har betalat 63 874:- i skatt.

Nu verkar något göra att skatteverkets hemsida hänger sig, så kan inte använda deras räkneverktyg, men kan iaf med stor säkerhet säga att du kommer få tillbaka pengar om det är arbetsinkomster det handlar om och du inte har andra uppgifter till deklarationen som påverkar din skatt väsentligt. Du har ju betalat 38% i skatt! Verkar väldigt konstigt att de drar så mycket, är du säker på att dina uppgifter stämmer?
  • Catlady1
    tystlängtan skrev 2016-03-02 09:59:10 följande:
    Nu verkar något göra att skatteverkets hemsida hänger sig, så kan inte använda deras räkneverktyg, men kan iaf med stor säkerhet säga att du kommer få tillbaka pengar om det är arbetsinkomster det handlar om och du inte har andra uppgifter till deklarationen som påverkar din skatt väsentligt. Du har ju betalat 38% i skatt! Verkar väldigt konstigt att de drar så mycket, är du säker på att dina uppgifter stämmer?
    Nej nu såg jag att jag har kollat fel! >< Betalar 48 474:- skatt om året
  • tystlängtan

Men om vi ska kunna ha en aning om du ska få tillbaka skatt eller betala tillbaka så måste vi först och främst veta hur mycket du faktiskt har betalat in. Det kan du nog inte söka upp på nätet, utan får kolla i dina lönespecifikationer.

Svar på tråden beräkna skatteåterbäringen själv?!