• Anonym (Mommie)

Köpa iphone til 9 åring?

Vi har funderat på att köpa en mobil till barnet på 9 år. Vad ska man tänka på? Köpa en billig urgammal mobil för att se hur hen sköter mobilen eller köpa en iphone då hen även vill spela? Vad har man för regler osv? 

Snälla jag behöver er erfarenhet, ni med äldre barn eller som har börjat med mobiler! En regel jag tänkt på är att inte ha med den till skolan väl? Något mer? 

• Svar på tråden Köpa iphone til 9 åring?
  • Frontline

Har gett en enkel vanlig knapptelefon till grabben som i stort sett bara går att ringa på och skicka sms med..
    Den får han ha med till skolan och ska användas till att ringa hem med ifall han kommer senare eller vill ta med en kompis hem..
    Den har snabbknappar till både mig och frugan om han vill nåt...

Spela det gör hemma på nån av surfplattorna, datorer eller XBO...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (leksak)

En iphone är perfekt för barn, då barn inte förstår sig på teknik, och risken är samtidigt stor att den blir sönderslagen, och då är det smart att inte ge dom någon bättre mob dvs

• Anonym (xyz)

En billig kinesisk Androidtelefon för max 1000:- (ny, inte begagnad).
    De kanske inte har en fantastisk kamera, men allt annat funkar helt OK.

• Anonym (xyz)
    Anonym (leksak) skrev 2016-01-10 00:21:19 följande:

En iphone är perfekt för barn, då barn inte förstår sig på teknik, och risken är samtidigt stor att den blir sönderslagen, och då är det smart att inte ge dom någon bättre mob dvs

Löjligt påstående. Barn lär sig snabbare än vuxna. En iPhone är dyr och stöldbegärlig.
  • Anonym (Fuffe)
    Anonym (leksak) skrev 2016-01-10 00:21:19 följande:

Bättre än iPhone?

Måste de inte uppfinna den först?
  • cupcakemom

Min nioåring har fått ärva telefoner skulle inte köpa en ny.. Min 12 åring fick en begagnad iPhone Nina höst.... Enda nya hon fått var en Xperia som kostade 700

• Anne05

Min 9-åring fick ärva min gamla iphone som har några år på nacken, köpa en ny skulle jag inte göra då jag tycker det är för mycket pengar. Prova begagnad, de är nog inte så jättedyra.:) Hon kommer få ha med den till skolan då hon börjar gå hem från skolan själv så jag kan nå henne, annars får den stanna hemma på dagarna.

• neverpreggo

Jag har en 4s själv och den batteritiden skulle jag inte vilja ha till ett barn. De nya är väl bättre på den fronten men alldeles för stöldbegärliga. Skulle satsa på något med bra batteritid, hade en galaxy young som var mer riktad mot yngre och den rymde inte många appar att bli distraherad med men dög ändå ;) Välj något väldigt enkelt och billigt så det inte gör så mycket mycket om hen visar sig vara dålig på att hålla koll på den.

• Scoops

Ska ni köpa den för att barnen ska spela på den, varför inte köpa surfplatta istället då?

• Scoops
    Scoops skrev 2016-01-10 02:16:05 följande:

Ska ni köpa den för att barnen ska spela på den, varför inte köpa surfplatta istället då?

Särskilt om barnet inte ska ha med den till skolan heller...
  • neverpreggo

Läste dåligt inatt.

Om hen har behov av den till/från skolan så ja då ska den med. Annars inte. Om det mest är för resor och liknande skulle jag nog också överväga en surfplatta.

• driver28

Precis. Byt upp dig och låt henne ärva din om den är någon bra. Har jag alltid gjort med mina iPhones.

• Fru Ve

Som första mobil så är väl förälderns äldre ärvda lämpligt tycker jag. Alternativt en ny billig. Jag förstår inte riktigt varför barnet skulle behöva en Iphone för att kunna spela? Jag har en tre år gammal Samsung som jag funderar på att låta min son ärva här framöver. Den går ju även att spela på lite om man så vill. Men jag tycker det är bättre att barnet har surfplatta för spel i så fall. Mobil är väl mer för att barnet ska kunna ha kontakt med föräldern och då duger egentligen vilken gammal mobil som helst bara den funkar. Barn är ju inte alltid så försiktiga med sina saker heller så en billig telefon är ju bara bra i den åldern tänker jag. Det är inte så stor grej då om något händer och telefonen kommer bort eller går sönder.

Svar på tråden Köpa iphone til 9 åring?