Jossan58 skrev 2016-01-10 18:41:37 följande:
Socionomer utan erfarenhet ligger väl kanske runt 27-28000 kronor i månadslön, då baserar jag det på storstad som jag har erfarenhet av. Om du inte har någon erfarenhet och inte är socionom så får du förmodligen en lägre lön än så. Märks verkligen att det börjar bli desperat jakt på socialsekreterare nu när de tvingas anställa ickesocionomer. Men jag hoppas för din skull att du i alla fall har grundläggande kunskaper i juridik och myndighetsutövning annars får du det nog extremt tufft. Jag har själv jobbat inom ekonomiskt bistånd och såg nyexade som kom och gick på löpande band p.g.a. brist på tid för handledning och att få egna ärenden med återbesök och nybesök i princip efter nån veckas upplärning. Men hoppas du hamnar på en bättre enhet än vad min var. De försökte men p.g.a. ständigt brist på personal så är det tyvärr mycket som blir lidande.
Är själv beteendevetare och har flertalet kurser bakom mig inom socialrätt, förvaltningsrätt etc och hade kunnat utföra arbetet inom ekonomisk bistånd minst lika bra om inte bättre ;) då jag även har psykologi med mig i bagaget. Att kalla kommunerna för desperata för att de väljer att ta in även annan kompetens tolkar jag snarare det som ett tecken på desperation från er socionomer. Vi beteendevetare har ett halvårs kortare utbildning än er så tycker nog att det är dags för socionomerna att kliva ner från sina höga hästar ;) Jag har dock valt en helt annan bransch och har som personalchef inom LSS stor nytta av såväl min socialrättsliga kompetens som av min kompetens inom psykologi. Jag skulle dock aldrig påstå att en socionom ska ha en lägre lön än mig om denne suttit på samma position som jag!
TS Jag skulle höra med facket om du är ansluten annars brukar det gå att googla. Du ska dock inte ha en krona lägre än en socionom. Jag håller tummarna för dig!