• FrökenBitter

Socialsekreterare, lön?

Hoppas någon kan hjälpa mig. Ska om någon vecka på löneförhandling inför ett jobb som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd. Jag har noll års erfarenhet och har beteendevetenskaplig utbildning. Vad ligger ingångslönen på? Vad bör jag tänka på? Några tips? 

• Svar på tråden Socialsekreterare, lön?
  • Scoops
    FrökenBitter skrev 2016-01-10 02:20:17 följande:

Hoppas någon kan hjälpa mig. Ska om någon vecka på löneförhandling inför ett jobb som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd. Jag har noll års erfarenhet och har beteendevetenskaplig utbildning. Vad ligger ingångslönen på? Vad bör jag tänka på? Några tips? 

Kolla med facket? De kan dessutom ge din några tips inför samtalet :)
  • FeralGhoul

Mycket stora variationer mellan olika delar av landet. Det pågår ett nästan hetsigt lönesatsningsrace mellan några kommuner i Stockholms län just nu, där ingångslöner runt 30 000 inte är ovanliga för nyutexade socionomer. Men beteendevetenskaplig utbildning, innebär det att du inte är socionom eller har du även läst kurser inom myndighetsutövning eller ska du internutbildas?

• Jossan58

Socionomer utan erfarenhet ligger väl kanske runt 27-28000 kronor i månadslön, då baserar jag det på storstad som jag har erfarenhet av. Om du inte har någon erfarenhet och inte är socionom så får du förmodligen en lägre lön än så. Märks verkligen att det börjar bli desperat jakt på socialsekreterare nu när de tvingas anställa ickesocionomer. Men jag hoppas för din skull att du i alla fall har grundläggande kunskaper i juridik och myndighetsutövning annars får du det nog extremt tufft. Jag har själv jobbat inom ekonomiskt bistånd och såg nyexade som kom och gick på löpande band p.g.a. brist på tid för handledning och att få egna ärenden med återbesök och nybesök i princip efter nån veckas upplärning. Men hoppas du hamnar på en bättre enhet än vad min var. De försökte men p.g.a. ständigt brist på personal så är det tyvärr mycket som blir lidande.

• Alexandra1986
    Jossan58 skrev 2016-01-10 18:41:37 följande:

Socionomer utan erfarenhet ligger väl kanske runt 27-28000 kronor i månadslön, då baserar jag det på storstad som jag har erfarenhet av. Om du inte har någon erfarenhet och inte är socionom så får du förmodligen en lägre lön än så. Märks verkligen att det börjar bli desperat jakt på socialsekreterare nu när de tvingas anställa ickesocionomer. Men jag hoppas för din skull att du i alla fall har grundläggande kunskaper i juridik och myndighetsutövning annars får du det nog extremt tufft. Jag har själv jobbat inom ekonomiskt bistånd och såg nyexade som kom och gick på löpande band p.g.a. brist på tid för handledning och att få egna ärenden med återbesök och nybesök i princip efter nån veckas upplärning. Men hoppas du hamnar på en bättre enhet än vad min var. De försökte men p.g.a. ständigt brist på personal så är det tyvärr mycket som blir lidande.

Är själv beteendevetare och har flertalet kurser bakom mig inom socialrätt, förvaltningsrätt etc och hade kunnat utföra arbetet inom ekonomisk bistånd minst lika bra om inte bättre ;) då jag även har psykologi med mig i bagaget. Att kalla kommunerna för desperata för att de väljer att ta in även annan kompetens tolkar jag snarare det som ett tecken på desperation från er socionomer. Vi beteendevetare har ett halvårs kortare utbildning än er så tycker nog att det är dags för socionomerna att kliva ner från sina höga hästar ;) Jag har dock valt en helt annan bransch och har som personalchef inom LSS stor nytta av såväl min socialrättsliga kompetens som av min kompetens inom psykologi. Jag skulle dock aldrig påstå att en socionom ska ha en lägre lön än mig om denne suttit på samma position som jag!

TS Jag skulle höra med facket om du är ansluten annars brukar det gå att googla. Du ska dock inte ha en krona lägre än en socionom. Jag håller tummarna för dig!
  • Tacksamföreraråd

Kommunerna är inte desperata, de är enligt lag (SoL) bundna till att anställa endast socionomer för att arbeta med barn och ungdomar inom myndighetsutövning (socialtjänsten). Jag är socionom och har hört av både representanter för fackförbund (ssr) och flertalet chefer att det förs diskussioner om att utöka detta socionomkravet till att gälla även andra områden. Jag har läst både psykologi och juridik inom socionomprogrammet. Tror inte ett dugg på att beteendevetare skulle vara en bättre utbildning än socionom, inte heller tvärtom. Dock lämpar sig de bäst för olika yrken.

• jonadav

Jag jobbar inom försörjningsstöd (socionom) i Stockholmsområdet. Har 1 års erfarenhet och började med en ingångslön på 26. Har nu 28.
    Som beteendevetare så skulle jag tro att du får en något lägre lön, kanske runt 24-25?

Svar på tråden Socialsekreterare, lön?