Vilken religion förknippar du symbolen med?

Ja, som trådstarten lyder. När du ser dett upp och nedvända korste tänker du då på Satanismen eller Katolska kyrkan?
Förknippar den inte med någon speciell religion. Så som symbolen avbildas i trådstarten vet jag inte vad den betyder. Men vrider man på den 180 grader så betyder den "hämmande av levnad". ... Med vänlig hälsning, Pentra
Tänker i första hand på satanism men vet ju att det varit mer etablerat i andra sammanhang egentligen.
Inget av alternativen jag tänker på finns med. Djävulsdyrkare e vad jag förknippar det med. Inte samma som satanister. Djävulsdyrkarna kör liksom kristendomen fast baklänges och upp o ner som det där korset. Satanister har typ inget heligt väsen, ingen djävel, utan tror mer på kraften i en själv, egot. Så tror jag det ligger till iaf. Satanisterna e ganska missförstådda faktiskt. Inte onda som många tror (& som jag trodde tills nyligen).
Nu blev jag osäker, men jag tror att det är satanisterna.
Berätta gärna och förbättra min (och ev. andras) kunskapsnivå.
Ja, som trådstarten lyder. När du ser dett upp och nedvända korste tänker du då på Satanismen eller Katolska kyrkan?
Nu råkar jag ju veta att aposteln Petrus korsfästes upp och ned så jag vet att det är en kristen symbol.
*Petrus, Rom, Petruskyrkan, Påven ... ni vet.*
Men jag antar att de flesta tror att det handlar om djävulen eller satan eller nåt för så gick tugget på skolgården en gång i tiden: "Coola satansdyrkande hårdrockare som hade upp och nedvända kors på jeansjackan"
Nu blev jag osäker, men jag tror att det är satanisterna.
Berätta gärna och förbättra min (och ev. andras) kunskapsnivå.
Ni snackar som om det där korset skulle va allmänt använt av katoliker bara för de används i samband med Petrus och framförallt i Rom där han ju va biskop och avrättades. Jag har vart katolik hela mitt liv, gått i undervisning och mässa och aldrig sett nån bära det där korset. Samma med Andreaskorset (ett 'X'). Och Petrus e väl viktig också för protestanter så det e väl lika mycket Svenska kyrkans symbol då.
Pentagrammet förekommer också i vissa gamla kyrkor så då e det också en katolsk symbol. Hakkorset används både av hinduer och nazzar. Korset i den här tråden av både kristna och djävulsdyrkare. Men blandar man samman djävulsdyrkare med satanister har man dålig koll för det e INTE samma sak. Men what ever. :/
Ni snackar som om det där korset skulle va allmänt använt av katoliker bara för de används i samband med Petrus och framförallt i Rom där han ju va biskop och avrättades. Jag har vart katolik hela mitt liv, gått i undervisning och mässa och aldrig sett nån bära det där korset. Samma med Andreaskorset (ett 'X'). Och Petrus e väl viktig också för protestanter så det e väl lika mycket Svenska kyrkans symbol då.
Pentagrammet förekommer också i vissa gamla kyrkor så då e det också en katolsk symbol. Hakkorset används både av hinduer och nazzar. Korset i den här tråden av både kristna och djävulsdyrkare. Men blandar man samman djävulsdyrkare med satanister har man dålig koll för det e INTE samma sak. Men what ever. :/
Jag har aldrig sett en protestant bära petruskorset, visst det finns nog en och annan, men petruskorset används främst av katoliker. Detta på grund av att man inte ser på helgon på samma sätt inom protestantisen.
Den hinduisiska swastikan skiljer sig från den nazistiska, så du kan inte riktigt jämföra dem.
Jag vet att satanister och djävulsdyrkare skiljer sig från varandra, men det är satanisterna som använder det omvända korset inte djävulsdyrkarna.
Ska jag vara helt ärligt tror jag att djävulsdyrkate aldrig funnits.
Alltså, inte för att vara sådan men nog borde en katolik ha uppmärksammat det upp och nedvända Petruskorset?
Påven använder det ju, typ:
blog.pustniculdigital.info/wp-content/uploads/2010/03/pope-cbs.jpg
Jag tyckte det bara var konstigt att som katolik aldrig ha sett någon bära ett petruskors. Med tanke på att Påven själv använder det. Att inte särskilt många gör det till vardags kan jag ju förstå men Påven använder det trots allt.