• Anonym (Anonym)

Mytoman och förstör mitt liv

Hej

Jag är en kvinna på 40+, har familj, två barn. Jag lider och har lidit av psykiskt ohälsa av och till (pga en rad olika problem sedan länge), men på något sätt har jag lyckats "överleva" detta. Problemen blev "värre" ju bättre det gick för mig, och då upptäckte jag vad som hade gått snett. Jag upptäckte att jag starkt ogillade mig själv, och att jag ständigt "bättrade på" mitt värde genom en rad olika lögner, stora och små, om precis allt möjligt. Jag ljög, sedan shoppade jag, och ljög igen... Jag var aldrig glad över något. Jag började googla och insåg att jag hade (har) ett sjukligt beteende med att helt enkelt vara mytoman, och kanske även en missbrukare (shopping). Jag har, genom några tidigare anteckningar jag gjort här och var, haft avsikt att ändra på detta, och lovat hederligt och innerligt att sluta med lögnerna men det har bara blivit värre! Jag är så sjukt trött på mig själv och har haft ganska mörka tankar på att avsluta mitt liv just pga mitt kontroll. Den jag är på riktigt är en snäll och omtänksam person, duger utmärkt som jag är, men jag förstör för mig själv och alla andra genom mina lögner! Jag håller på att fördärva allt värdefullt jag har, det enda värdefulla och samma jag har, min familj!

Resultatet i dag; jag har noll vänner, ingen jag kan vara uppriktig med, jag gör det ständigt svårt för mig själv och är inte längre trovärdig, jag är aldrig glad, aldrig ärlig eller äkta, sömnsvårigheter, jag isolerar mig mer och mer, och en rad andra strul jag åsamkar mig själv. Till vilken nytta? Absolut inget!!

Under julhelgen fick jag en "uppenbarelse" av hur allvarligt läget är, oprovocerat, det kom bara upp. Jag insåg att jag ljuger och ljugit om allt, precis allt. Även om hur jag åker hem från jobbet... varför gör man så? Varför ljuger man om en sådan sak?

Jag har sökt hjälp (och hoppas jag kommer någon vart med detta), jag började på vårdcentralen för en vidareremiss. Jag är ensam, olycklig, trött och jag är inte ute efter att någon tycker synd om mig men söker ändå stöd i detta forum, tips, råd... genom utbyte av ord och/eller erfarenheter från någon i samma sits eller lever med en mytoman. Finns det annat sätt att få hjälp? Kan man ens få hjälp?

Tacksam för svar.

Förtvivlad och desperat.

• Svar på tråden Mytoman och förstör mitt liv
  • BCH52

Ja, det finns hjälp. Det som brukar vara svårt är att mytomaner oftast inte inser problemet, men det gör ju du. Det är ju inte säkert att du är mytoman, troligast är att du har ett behov av att krydda/förändra/förbättra din verklighet. Ibland är det också bekvämare att ljuga än att säga som det är.

Du har insikt att du har ett problem, du har börjat resan till förändring. Det kommer troligen att bli en smärtsam resa du kommer att göra, försök hålla ut. Du kommer kanske att uppleva att du inte får rätt hjälp ibland, gå få vidare och sök hjälp på annat håll.

Min far var mytoman eller kanske rättare sagt notorisk lögnare (han visste att han ljög). Det tog många år för mig att förlåta honom det var först när jag av hans syster fick veta lite saker om hans uppväxt som han inte berättat. Han förbättrade/förändrade sin barndom och sedan fortsatte han att ljuga om mycket annat oklart varför. Kanske för att göra livet lättare.

• Anonym (31)

Missbruk och lögner hänger ofta ihop. Inte bara det att missbrukare ljuger om saker runt sitt missbruk, utan om allt annat också, precis som du upplever det som du gör. Det är svårt att ge tips och råd på hur du ska gå tillväga. Det är lätt att tänka "sluta ljug bara" men det är som att säga till en matmissbrukare "sluta svulla" det kanske håller i en dag eller två, men sedan är man tillbaka i gamla spår.
    Du har en kamp framför dig men som tidigare skrev Du är medveten om ditt problem och det är ett första steg och absolut största steg. Du gör ju alla rätt när du söker hjälp. 
    Angående vänskap. Ett första steg kan vara att berätta för folk om dina problem. Berätta att du har problem med lögner. Har du en parter? Vad säger hen om allt?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (31) skrev 2016-01-10 09:11:51 följande:

Missbruk och lögner hänger ofta ihop. Inte bara det att missbrukare ljuger om saker runt sitt missbruk, utan om allt annat också, precis som du upplever det som du gör. Det är svårt att ge tips och råd på hur du ska gå tillväga. Det är lätt att tänka "sluta ljug bara" men det är som att säga till en matmissbrukare "sluta svulla" det kanske håller i en dag eller två, men sedan är man tillbaka i gamla spår.
    Du har en kamp framför dig men som tidigare skrev Du är medveten om ditt problem och det är ett första steg och absolut största steg. Du gör ju alla rätt när du söker hjälp. 
    Angående vänskap. Ett första steg kan vara att berätta för folk om dina problem. Berätta att du har problem med lögner. Har du en parter? Vad säger hen om allt?

Jag har en partner ja... Jag vet inte om han vet om mitt mytomanproblem, däremot vet han om min psykiska ohälsa tidigare.. Jag är rätt bra på (van vid) att hålla masken och kämpar på för familjen.. inte nödvändigtvis ljuger men helt enkelt för att jag ibland kör över mig själv för att pusha familjen framåt. Det kanske är en del av problemet. Jag ljugit för honom om små och stora saker.. Han skulle tex aldrig protestera om jag kom hem med ett plagg eller tio... Men jag kan "ljuga" om inköp av noll värde, bara för att "jag måste köpa" och måste "ljuga"... Gömma inköpta prylen och ljuga... till ingen anledning...
    Han borde ha kastat ut mig för tusen år sen....
Svar på tråden Mytoman och förstör mitt liv