• Anonym (-)

Att bli sjuksköterska, rekomenderar du?

Jag har ingen aning om jag tänker i rätt banor så skulle uppskatta hjälp.

Jag tycker det är otroligt, otroligt viktigt att kunna välja vart man vill bo och alltid känna tryggheten att det finns ett jobb där. Som jag kan se det är då sjuksköterska och förskollärare trygga kort, och där väljer jag ssk. Men det finns två anledningar som får mig att fundera extra: stressen och människor.

Stressen, i vilken bemärkelse är det stressigt? Stressigt som att man har bråttom i fysisk bemärkelse mellan patienter? Att det är psykiskt stressigt (oj gjorde jag rätt när jag gav han 2 sprutor av det) eller riktigt hur menar man med stress?

Sedan är jag lite av en ensamvarg, jag har aldrig varit intresserade av andra människor. Är detta en nackdel inom mitt yrke? Att jag inte är så intresserad av mina patienter? Eller är det en fördel då man kan vara mer formell och inte drabbas personligen av allt dåligt som händer dem?

Jag bryr mig inte så mycket om just lönen, men visst vill jag ha en dräglig lön på ca 25 000. Bryr mig inte så värst mycket om arbetstider för har inga barn och kommer aldrig ha, så kan sköta mitt liv helt utifrån mig själv.

Tack!

• Svar på tråden Att bli sjuksköterska, rekomenderar du?
  • Anonym (SSK)

Stressigt kan det vara på båda sätten som sjuksköterska, både fysiskt och psykiskt.

Ett intresse för dina patienter är ett måste men jag är inte heller särskilt intresserad av andra människor. När de är mina patienter är jag intresserad, inte annars. Finns sjuksköterskejobb där du inte behöver umgås med så många andra, exempelvis i kommunen i något distrikt på landsbygden. Men mänsklig kontakt kommer alltid att vara ett krav och det kanske kan vara tufft.

• FeralGhoul

Det finns ju väldigt olika typer av jobb som sjuksköterska. Jag är ssk på ett äldreboende (anställd av kommun). Jobbar alltid bara 8-16:30 på vardagar och känner alla patienter då vi bara har 23 boende. Ibland kan det hända att jag får hoppa in för sjuka kollegor på nåt annat boende i kommunen, men det är mycket sällan. Upplever inte mitt jobb som stressigt alls.

Kan tänka mig att läget är heeeelt annat om man går skift på akuten.

• Fishy1

Hur kan man ens vilja bli förskollärare
    CP. 

• Rostalie

Jag skulle inte rekommendera Ssk-yrket till min värsta fiende. Du hittar de bittraste och suraste kärringarna inom hälso och sjukvårdsbranchen.

Kan vara bra att tänka på att du som ssk blir arbetsledare till den organiserade brottsligheten (undersköterskorna)/beroende på vilken del av landet Du jobbar i såklart. hot och trakasserier mot dig och din familj blir din vardag i princip. Det är nästan ingen som vill jobba som undersköterska, hur roligt är det att jobba med sorgliga stackare som hatar sitt liv? Om du är klok väljer du att jobba i en branch där människor gillar att komma till jobbet, där folk trivs på sin arbetsplats. Du kommer få leta länge för att hitta en sån arbetsplats inom hälso och sjukvården i Sverige

• Anonym (Dsk)
    Rostalie skrev 2016-03-05 05:57:41 följande:

Jag skulle inte rekommendera Ssk-yrket till min värsta fiende. Du hittar de bittraste och suraste kärringarna inom hälso och sjukvårdsbranchen.

Kan vara bra att tänka på att du som ssk blir arbetsledare till den organiserade brottsligheten (undersköterskorna)/beroende på vilken del av landet Du jobbar i såklart. hot och trakasserier mot dig och din familj blir din vardag i princip. Det är nästan ingen som vill jobba som undersköterska, hur roligt är det att jobba med sorgliga stackare som hatar sitt liv? Om du är klok väljer du att jobba i en branch där människor gillar att komma till jobbet, där folk trivs på sin arbetsplats. Du kommer få leta länge för att hitta en sån arbetsplats inom hälso och sjukvården i Sverige

Tråkigt att du har den uppfattningen om jobbet!

Jag har jobbat som ssk i 10 år. Trivs som fisken i vattnet! Jobbar just nu som distriktssköterska på vc men har tidigare jobbat på akuten, kirurgavdelningar, ambulansen, telefonrådgivning osv. Alltid trivts bra även om det har varit väldigt stressigt i perioder.
  • Mickan76

Jag har jobbat som ssk i 14 år på några olika vårdavdelningar och jag ÄLSKAR mitt jobb. Det är så roligt och så givande. Men det innebär både psykisk och fysisk stress, så stresstålig måste man vara. Man har ju tät kontakt med patienter och deras anhöriga och samarbetar med andra ssk, undersköterskor, läkare, sjukgymnaster etc. Så det där att vara ensamvarg funkar ju bara om man ändå klarar av att vara social och kommunicera. Hur som helst, jag är SÅ nöjd med mitt yrkesval! Lycka till, ts!

• Mickan76
    Rostalie skrev 2016-03-05 05:57:41 följande:

Vilken hemsk uppfattning om undersköterskor! 90% av de uskor jag jobbat med är trevliga, positiva människor som sätter en ära i att göra ett bra jobb. Deras jobb är också otroligt viktigt. Hur skulle en vårdavdelning se ut utan duktiga undersköterskor?
Svar på tråden Att bli sjuksköterska, rekomenderar du?