Tips på hund till aktiv barnfamilj?
Hej! Vi går i hundköpartankar och jag tänkte höra om någon kunde hjälpa oss med tips på en ras som passar oss! Vi bor i ett enplanshus med stor tomt (3000 kvm) och skogen in på knuten. Familjen består av mig, min sambo, en sexåring, bebis på väg samt en katt. (Vi tänkte vänta med att ta hem hunden till bebisen är åtminstone 6 månader). I framtiden funderar vi också på att utöka familjen med några höns. Jag har hundvana sedan innan, men min man har det inte.
Vi letar efter en lite "rejälare hund" som är trygg med barnen och vill hänga med på långa skogspromenader. Gärna mycket lojal mot familjen, men som också kan kännas som en trygghet att i huset om oönskat besök skulle dyka upp.
Vi tänkte att de kunde passa bra att skaffa hund under föräldraledigheten, eftersom någon alltid är ledig och hemma då. Efter det kommer vi pussla ihop våra jobb så att någon av oss alltid är hemma sex av sju dagar i veckan. En dag i veckan får vi hjälp av min mamma eller syster.
Vi har hittills funderat på en ridgeback, broholmer eller kanske en sibirian husky (men den sistnämnda kanske går bort med tanke jaktinstinkten). Blir jätteglad för alla råd och tips i frågan! =)