• Isabel84

Tips på hund till aktiv barnfamilj?

Hej! Vi går i hundköpartankar och jag tänkte höra om någon kunde hjälpa oss med tips på en ras som passar oss! Vi bor i ett enplanshus med stor tomt (3000 kvm) och skogen in på knuten. Familjen består av mig, min sambo, en sexåring, bebis på väg samt en katt. (Vi tänkte vänta med att ta hem hunden till bebisen är åtminstone 6 månader). I framtiden funderar vi också på att utöka familjen med några höns. Jag har hundvana sedan innan, men min man har det inte.

Vi letar efter en lite "rejälare hund" som är trygg med barnen och vill hänga med på långa skogspromenader. Gärna mycket lojal mot familjen, men som också kan kännas som en trygghet att i huset om oönskat besök skulle dyka upp.

Vi tänkte att de kunde passa bra att skaffa hund under föräldraledigheten, eftersom någon alltid är ledig och hemma då. Efter det kommer vi pussla ihop våra jobb så att någon av oss alltid är hemma sex av sju dagar i veckan. En dag i veckan får vi hjälp av min mamma eller syster.

Vi har hittills funderat på en ridgeback, broholmer eller kanske en sibirian husky (men den sistnämnda kanske går bort med tanke jaktinstinkten). Blir jätteglad för alla råd och tips i frågan! =) 

• Svar på tråden Tips på hund till aktiv barnfamilj?
  • micromat

Både husky och ridgsbacks är väldigt krävande raser som behöver mer än långpromenader..

Hur hade ni tänkt aktivera hunden mer?

• Isabel84

Vi får väl se lite beroende på vilken hund det blir. Agility eller lydnadsträning är roligt. Blir det något åt huskyhållet får vi kanske ge oss in i dragsvägen, även om det är något nytt för mig.

• Selina04

De är ju rätt kort info eg om vad ni söker då jag personligen tycker att de är stor skillnad på de raser du uppgivit. Men som jag tolkar din text så kanske schäfer & rottis kanske skulle kunna passa. Men man får väl se till helheten av hur mkt tid man vill lägga på en hund i form av träning =)

• Isabel84

Tack för ditt svar Selina04! Schäfer har vi också funderat på... Har du bra erfarenhet av Rottisar som familjehundar? Lite orolig när barnen kommer vara så små...

• Dexter dot com

Att skaffa en krävande, arbetande ras när man har småbarn kräver ett stort intresse, engagemang och fram för allt tid vilket man ofta lider brist på när man har småbarn. Eftersom du mest verkar vilja ha promenadsällskap och köra lite aktivering på hobbynivå skulle jag råda dig att köpa en ras som gillar att jobba men inte kräver det i stor utsträckning för att vara nöjd. En showavlad labbe eller golden skulle nog passa er utmärkt eller en schapendoes. Finns ju mycket trevliga mindre, okomplicerade sällskapsraser men har man barn är väl en medelstor ras att föredra än mindre.

• Selina04

Jag har erfarenhet av både rottis och schäfer och även betydligt "värre" raser som tibetansk mastiff.är man en aktiv familj är i regel inte en arbetande hund ngt problem. Man kan hitta andra aktiviteter än o lägga många timmar på bruks varje dag. Vi är 3 syskon och alla är uppväxta med varsin schäfer och alla har varit lätt hanterade. Rottis är ju lite mer som en TM. Den älskar ju barn o sin familj men de krävs mer att man får dom på sin sida än att man kräver de av dom som me en schäfer typ. Svårt att förklara hur ja menar i en text.

Tänker du aktivitetsmässigt el storleksmässigt med barnen? För tänker du storleksmässigt så är min grabb uppvuxen med 6 st 60 kg hundar och min uppfattning är att stora hundar tar hänsyn till de små individerna. =)

• Isabel84

Tänker mer på storleken. Ifall hunden blir uppspelt eller busar och det bara råkar stå en ettåring i vägen, haha. Tack för din input! Kan tänka mig att både rottisar och schäfrar är jättefina hundar i en familj, med rätt jobb.

Tack Dexter dot com. Vi har tänkt på både golden och labrador, men tyckt det känts lite "fantasilöst", men det kanske inte är någon vidare anledning =) Vi har också stött på beskrivningar av att de är så välvilligt inställda mot allt och alla att de "visat tjuvarna till silvret". Vi vill ju gärna att hunden ska kännas lite som en "extra trygghet i huset", även om det inte är den primära anledningen till att skaffa hund... Men det kanske är svårt att få ihop alla parametrar i en ras...

• Pirum

Om ni kan tänka er en rejäl lite mindre hund så vill jag slå ett slag för dvärgschnauzern. Den är aktiv, går att träna med, men klättrar inte på väggarna de dagar hela familjen åkt på t ex en magsjuka. 
    Vidare är en liten hund möjlig för barnen att gå ut med själv vid lämplig ålder eftersom de kan hålla emot ifall hunden skulle vilja dra iväg.
    De är vaksamma och kan låta som stora hundar när de skäller. 

Bara något att fundera över. Jag tänker också att en ren sällskapsras som dvärgschnauzer är bättre när man har småbarn om man inte planerar att träna seriöst och kanske tävla.

Pälsvården på en ds måste man väga in; jag tycker det är toppen att trimma och att hunden inte fäller, medan andra kanske tycker pälsvården är besvärlig.

• Isabel84

Tack för tips Pirum! De är ju också fina hundar =) Och visst kanske man är mer benägen att låta barnen gå ut och gå med hunden tidigare om den är i lite mindre format... Ska kolla upp!

Svar på tråden Tips på hund till aktiv barnfamilj?