• Anonym (osäker)

Sjukanmäla sig på sms?

Jag tycker nämligen att det är så jobbigt att ringa...  Det är ett jobb där man liksom inte träffar så mycket kollegor och så utan åker hem till folk. Jag har sjukanmält mig på sms förut, men då kom jag inte fram på telefon och det skev jag också i smset. Jag funderar därför på om det ses som Ok att sjukanmäla sig så eller om det ses som onormalt och fel på nåt sätt? ...

• Svar på tråden Sjukanmäla sig på sms?
  • mammaåten

De flesta brukar inte tycka det är okej. Har man inget speciellt nummer brukar de vilja att man i första hand ringer, får man inte svar ska man lämna röstmeddelande, går inte det kan man skicka ett sms och säga att man inte kan komma till jobbet och att dom ska ringa upp dig.

• mammaåten
    mammaåten skrev 2016-01-10 15:20:57 följande:

De flesta brukar inte tycka det är okej. Har man inget speciellt nummer brukar de vilja att man i första hand ringer, får man inte svar ska man lämna röstmeddelande, går inte det kan man skicka ett sms och säga att man inte kan komma till jobbet och att dom ska ringa upp dig.

Så har det varit på alla ställen jag har arbetat :)
  • Anonym (ska ringa)

På mitt jobb är vi strängt tillsagda att ringa, inte sms:a. För om en arbetsledare är ledig/sjuk så är hens telefon vidarekopplad till någon som jobbar, men det är bara samtal som kopplas vidare, inte sms.

• Greger

Jag skulle säga att det inte är okej. En personlig kontakt så att man vet att budskapet gått fram och att chef/kollega har möjlighet att kontakta ev. Ersättare.

Har man däremot uttalat att man ska/bör skicka sms är det såklart en annan femma.

• Anonym (osäker)

Ja Ok det är lite olika alltid. Då känns det ändå inte helt galet och konstigt att göra det, verkar ju ändå vara Ok hos många. 

• Anonym (osäker)

Ehm. Jag tänkte skriva "alltså" men det blev alltid.

• Anonym (*)
    Anonym (osäker) skrev 2016-01-10 16:46:40 följande:

Ja Ok det är lite olika alltid. Då känns det ändå inte helt galet och konstigt att göra det, verkar ju ändå vara Ok hos många. 

Så länge du är säker att meddelandet går fram.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (*) skrev 2016-01-10 16:49:17 följande:
    Så länge du är säker att meddelandet går fram.
    Ja alltså, de brukar svara snabbt tillbaka.. sitter ju några på kontoret jämt men annars får man väl ringa upp efter 15-30 min så man är säker men om dom inte pratar i telefon borde dom få det direkt.
  • Anonym (beror väll på)

Hos oss ska vi kontakta en person vid sjukdom. Skickade sms i fredags och fick svar tillbaka att det var mottaget. Hade jag inte fått svar hade jag måste ringa chefen. Prata med din chef om hur denne vill att ni ska göra. Sen kan jag tycka det är lättare att prata i telefonen när jag är hemma i trygghet än att måste åka till någon. Tänk vad olika vi är å tur är väll det. Hugeda mig om alla var som jag ;)

• Rainbow gg

På mitt jobb måste vi ringa. På makens jobb går det bra att sms men det beror lite på när det är, är det sent på kvällen innan jobbet nästa morgon är det bättre att skicka ett sms, eftersom personen de sjukanmäler sig till är hemma och kanske upptagen. Är det på morgonen strax innan jobbet är det bättre att ringa så att arbetsledaren säkert får informationen.

• Anonym (osäker)
    Anonym (beror väll på) skrev 2016-01-10 16:59:45 följande:

Hos oss ska vi kontakta en person vid sjukdom. Skickade sms i fredags och fick svar tillbaka att det var mottaget. Hade jag inte fått svar hade jag måste ringa chefen. Prata med din chef om hur denne vill att ni ska göra. Sen kan jag tycka det är lättare att prata i telefonen när jag är hemma i trygghet än att måste åka till någon. Tänk vad olika vi är å tur är väll det. Hugeda mig om alla var som jag ;)

Ja allt är ju relativt. Om jag var tvungen att välja mellan att ringa och åka och säga det hade jag ju valt att ringa ;) Jag har social fobi.
  • Anonym (*)
    Anonym (osäker) skrev 2016-01-10 17:05:35 följande:
    Ja allt är ju relativt. Om jag var tvungen att välja mellan att ringa och åka och säga det hade jag ju valt att ringa ;) Jag har social fobi.
    Då hade jag ringt.
  • rocker

På mitt jobb kan man ringa eller maila. Jag måste smsa min chef eftersom det är jag som tar emot sjukanmälningar på jobbet. En del smsar sin närmsta chef men då finns risken att jag inte får veta om någon är sjuk.

• Anonym (Fråga)

Fråga chefen vad som gäller på din arbetsplats.
    Där jag jobbar är vi strängt tillsagda att ringa och sjukanmäla oss!

Svar på tråden Sjukanmäla sig på sms?