• hagnestahill

Hjälp! KUB vid IVF - någon med "positiv" erfarenhet?

Hej,

jag är gravid med första barnet via IVF (ICSI). Är nu i vecka 12 och ska snart göra KUB, vi vill göra det eftersom det är första barnet och vi är lite extra nojiga då vi kämpat så samt att vi gjort ICSI, dvs inte naturlig befruktning.

Barnmorskan på min MVC vet såklart att vi gjort IVF men nämnde ingenting om ev nackdel med det ihop med KUB när vi bokade KUB:et.

När jag läser på vissa IVF-kliniker t.ex. Carl von Linnékliniken (www.linne.se/fragorsvar/) står det att IVF "påverkar halterna av beta-hCG och PAPP-A så att resultatet kan bli felaktigt högt".

Jag googlade såklart runt och fick då läsa en massa skräckhistorier bla här på familjeliv där många skriver att det hände just dem. Att blodprovet blev jättedåligt, trots att Nupp-testen var bra och bebis frisk.

Nu skulle jag vilja höra om det finns någon som INTE fick sitt KUB-test "förstört" av ett missvisande blodprov pga IVF? Dvs finns det någon med normalt resultat/positiv berättelse?
    Kan tillägga att jag både var överstimulerad (blev ändå färskåterföring) och tog extra progesteron ända fram till förra veckan, om det nu påverkar ännu mer.

Vi funderar nu på att strunta i KUB-en pga oron för att få missvisande dåligt resultat pga IVF, (kostar ändå 1500kr), och göra ett NIPT direkt istället, men det kostar ju minst 7000 kr... vilket är betydligt mer.

Någon som fick"normalt" värde på KUB-blodprov trots IVF?

• Svar på tråden Hjälp! KUB vid IVF - någon med "positiv" erfarenhet?
  • regnbagsbarn

Detta vill jag också veta. Är i samma situation fast ett par veckor efter dig. Har hört samma sak om KUB och IVF men vet inte då mycket mer.

• Kristalii

Där jag gjort KUB har BM frågat efter datum då äggolocket gjordes och återföring. Programmet har sedan kompenserat. Två bra resultat på KUB och två friska barn.

• jennyz

Samma för mig, de visste att de var IVF barn och fick bra siffror båda ggr och två friska barn.

• MissNewYork

Gjorde KUB förra torsdagen gravid med tvillingar efter ivf på färskförsök, jättefina resultat två friska bebisar växer därinne så var inte oroliga innan ni gjort testet!

• Zamira

Vi gjorde kub 23/12 efter IVF (ICSI) och jag var också nervös över ifall man skulle få hög risk pga jag läst om att det kan påverka att man gjort IVF, men fick låg risk, så för oss påverkade det inte :)

• Maramina

Vi valde att göra kub-test efter ivf och det gick lysande. Ivf:en var med korta protokollet och ICSI. Idag har vi en frisk 1,5 åring ????????

• almasmamma

Vi har gjort ivf, fick jättefina resultat på kubtestet iallafall.
    Lycka till :)

• mocha8676

Vi fick bra resultat på testet. Hade också läst om detta och ville inte Göra kub pga detta. Men mannen och Bm övertalade mig. Och de räknade på äggets ålder, inte på mitt. Ska nu göra ivf igen för barn nr två. Då skippar vi nog kub då det inte längre är gratis i vårt landsting.

• hagnestahill

Hej allihop!

Tack för era svar, det underlättade för oss inför vårt eget KUB som var igår att veta att inte alla råkar ut för detta.

Även för mig gick det bra. Blodproverna var inte missvisande trots att jag både gjort IVSI och dessutom blivit överstimulerad . Fick ett "jättebra" resultat med låg sannolikhet (1/20000). Jag hoppas fler läser den här tråden och får höra att KUB inte behöver vara negativt vid IVF, även om så kan vara fallet ibland.

Vi resonerade dock så jag och min man innan testet att vi främst skulle titta på NUPP-resultatet, dvs ultraljudet och mätningen nackspalten. Den ljuger ju absolut inte. Och där fick vi också bra som tur var. Hade blodprovet varit dåligt men bra NUPP så kan det ju vara så att själva blodprovet inte är riktigt bra. Då hade vi bestämt oss för att göra NIPT-test istället för FVP, eftersom det är helt riskfritt för barn och foster.

Jag hoppas det går lika bra för er andra där ute som står i valet och kvalet att göra KUB eller inte vid IVF.

Ps. BM trodde att NIPT-test kommer bli både billigare och vanligare och i framtiden även tillhandahållas vid närhälsan inte bara privat.. Hoppas det! Så man inte behöver göra FVP i vissa fall i "onödan".

• Nmg

Va skönt att det gick bra! Jag frågade en läkare idag ich hon sa samma sak om

Nipt testerna./det blir

Väl

Säkert gratis efter att jag har gjort det!

Svar på tråden Hjälp! KUB vid IVF - någon med "positiv" erfarenhet?