• Olga89

    Har jag rätt att vara lite irriterad?

    Bakgrund: Min svärmor är av den äldre generationen och jag har aldrig riktigt förstått mig på henne. Förutom åldersskillnad är det nog också en kulturkrock, men framförallt kan hon säga väldigt dumma saker ibland.
    Scenario: vi är på restaurang, och utan att fråga tar hon en liten bit av brödet som står på bordet och är påväg att ge den till min 6 månader gamla dotter. Nej! Det får hon inte, säger jag. Inte? Säger svärmor osäkert och ser förolämpad ut. Man vet inte vad brödet innehåller för ingredienser (FRÅGA FÖRST FÖR I HELVETE INNAN DU GER MIN DOTTER NÅGOT, tänkte jag). Någon minut senare ser dottern svärmors coca-Cola flaska och sträcker sig efter den. Den vill du suga på va? Säger svärmor. Inte förstod jag att hon menade allvar. Så innan jag hinner säga till stoppar svärmor in flaskan i munnen på min dotter. NEJ! Säger jag, för det första är flaskan av glas och för det andra innehåller den socker. (Flaskan var nästan tom men ändå, hon kan ju dessutom skada sina tänder). Återigen blir svärmor "sårad" och ser ledsen ut. Det ska tilläggas att min kille, svärmors son, inte säger ett PISS när detta sker, utan jag känner mig som en riktig elaking. Men efteråt när vi var själva höll han med om att vi faktiskt är ett team och att han nästa gång säger till, men han menade på att hans mamma var så snabb att han helt enkelt inte hann reagera.

    Men till min fundering, överreagerade jag? Eller är det okej att mata andras bebisar med smulor och andra ting utan att fråga?

    Mvh / en arg en

  • Svar på tråden Har jag rätt att vara lite irriterad?
  • Iowhannah

    Jag tycker verkligen inte att du överreagerade! Det är ert barn och hon får anpassa sig efter era önskemål. Dessutom är barnet bara sex månader, svärmor borde vetat bättre än att ge cola (framför allt)!

  • Olga89

    Vill bara förtydliga att hon inte drack colan, men det fanns en liten skvätt kvar, samt att det kan ju finnas rester vid öppningen.

  • Olga89

    Nej men själva principen att hon inte frågar om hon får ge henne saker. Det är det som stör mig mest.

  • Vestra

    Brödet känns väl lite overkill av dig om det är så att ert barn fått smaka på andra saker. Vilket jag gissar på.
    Är barnet allergiskt så är det såklart en annan sak. Då bör ju svärmor kontrollera innehållet först. Annars lät det helt normalt att ge en liten brödbit faktiskt.

    Gällande flaskan inte okej. Man ger inte en glasflaska, oavsett innehåll till en 6 månaders. 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Vestra
    Olga89 skrev 2016-01-10 20:02:52 följande:

    Nej men själva principen att hon inte frågar om hon får ge henne saker. Det är det som stör mig mest.


    Hur länge ska hon behöva fråga dig om hon får ge sitt barnbarn något då? Ska det vara så varje gång, att du ska godkänna allt som ditt barn får? 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Haskel

    Ja, du överreagerar! 

    Ska hon fråga om att ge en bit bröd... ärligt talat, ge dig!
    Ska hon fråga om att ge en halv skvätt cola...ge dig!

    (Om det var fråga om allergier, hoppas jag att du då meddelat svärmor).

  • Pastella

    Jag hade inte heller gett en glasflaska eller torrt bröd till min 6månaders men jag tycker nog att du överdriver. Varför skulle du gå runt och vara irriterad över detta? Det räcker väl att säga till även om tanta inte förstår, då får man väl säga till igen nästa gång.
    Du skriver att man inte ger sånt till andras bebisar men nu har hon ju inte gått runt och gett något till andras bebisar, bara till hennes eget barnbarn. Troligen inte för att skada barnet eller trampa svärdottern på tårna utan helt enkelt för att hon trodde det lilla barnbarnet skulle uppskatta det.
    Säg nej och förklara varför, skapa inte taskiga relationer i onödan.

  • behnizen

    Nej tycker inte det är ok att ge en 6 månaders något bara sådär utan att fråga föräldrar. (Cola ?!) Madness!

    Så enkelt tycker jag att det är helt ärligt..

    Håller helt klart med dig! Men försök inte att hålla det inom dig för länge då det bara blir jobbigt. Du gör dock helt rätt genom att säga till direkt.

    Min väninnas 5 månaders fick 1gång och enbart en gång nappen nerdoppad i ett cola glas och in i mun, kan säga att den här lilla flickan total vägrade "normal" napp och flaska efter det! Aldrig varit med om maken i hela mitt liv. Så nej.. Sånt är inte ok. Större barn en annan sak:)

  • Slappnaa

    Det där med colan tycker jag är fjantigt om hon nu inte ens drack och avsikten inte var att hon skulle smaka utan bara få känna på flaskan. Om du nu är så rädd att tänderna kunde ha slagits ut är era hem vadderat från golv till tak?

    Sen kan jag hålla med att man inte ska ge andras barn viss typ av mat. Har barnet allergi så ska man absolut inte göra det. Godis och läsk så ska man absolut fråga föräldrarna, men en brödsmulor? Tror du det finns gift i den? Du känns lite överbeskyddande.

    Jag tycker du ska möta din svärmor halvvägs. Hon har ju trots allt uppfostrat den man som du älskar.

  • Tigermamsen
    Läste denna tråd och märker av kommentarerna att döma att du nog behöver lite mer uppbackning - så här kommer det!
    Du gjorde inte fel någonstans - det är ditt, och din mans, barn och ni avgör vad som gäller kring ert barn. Detta är ingen överreaktion från dig, jag blir snarare häpen över att flertalet kommentarer istället inte handlar om varför inte svärmor respekterar dig som mamma och vuxen. Du har, enligt mitt tycke, agerat helt rätt. Jag hade också blivit irriterad över att inte få avgöra för vad som gäller kring mitt barn, oavsett om svärmor så uppfostrat den jag lever med så var det endast sonen jag isf valde - inte sant? Stå på dig! =)
  • MorTillTheo

    Du gör helt rätt i att bli irriterad det blir jag också när min svärmor gör samma sak fast där är det saker som beasås grädde glass med mera! Vi som föräldrar har en rättighet att säga ifrån när någon ger våra barn något som inte är okey enligt oss och våran uppfostran! Cola är verkligen inte okey enligt oss då det är socker och koffein i det! Stå på dig du gör helt rätt!!!

  • äldreochklokare

    Hon gjorde fel. Klart man ska fråga föräldrarna. Är man på restaurang har man inte lagat maten själv och vet inte vad som är i. En 6-mån har inte ätit smakportioner så länge ooh det är ju föräldrarna som bestämmer vad och i vilken ordning man lägger upp den processen. Glasflaska - givetvis inte ok! Om det nu hade varit mer dricka i flaskan, menade hon då att barnet skulle få dricka det? 

    Jag förstår att irritationen mest handlar om att hon inte frågade, och ni måste vara mer bestämda helt enkelt. En del blir så överväldigade av att det finns barnbarn i deras liv så de inte tänker. Det brukar gå över i takt med att barnen blir lite större.

  • gammelget

    Är din man latinamerikan, central- eller sydeuropé? Då kan det vara väldigt känsligt och svårt att säga ifrån till sin mamma, men är han svensk finns det fan ingen ursäkt att han inte backar upp dig.

  • Olga89

    Oj, den här gamla tråden hade jag glömt bort. Såhär i efterhand kan jag kanske tycka att det var en småsak att reta upp mig på MEN oavsett så är ju vi föräldrarna. Tyvärr kan jag meddela att det bara blivit bättre. Svärmor tror mer eller mindre att det är hennes jobb att sköta uppfostran. Min sambo har varit på henne om det, men hon tar helt enkelt inte in det. Jag har mer eller mindre accepterat att jag och hon inte kommer kunna ha en fungerande relation. Hon saknar allt vad social kompetens och vett och etikett heter. Jag intalar mig varje gång hon säger något dumt eller korkat att jag måste vara "the bigger person" och bara låta det passera... jag slutar aldrig förvånas över hur respekt- och gränslös hon är.

  • gammelget
    Olga89 skrev 2017-03-14 18:53:28 följande:

    Oj, den här gamla tråden hade jag glömt bort. Såhär i efterhand kan jag kanske tycka att det var en småsak att reta upp mig på MEN oavsett så är ju vi föräldrarna. Tyvärr kan jag meddela att det bara blivit bättre. Svärmor tror mer eller mindre att det är hennes jobb att sköta uppfostran. Min sambo har varit på henne om det, men hon tar helt enkelt inte in det. Jag har mer eller mindre accepterat att jag och hon inte kommer kunna ha en fungerande relation. Hon saknar allt vad social kompetens och vett och etikett heter. Jag intalar mig varje gång hon säger något dumt eller korkat att jag måste vara "the bigger person" och bara låta det passera... jag slutar aldrig förvånas över hur respekt- och gränslös hon är.


    Vilket land är din svärmor ifrån?
Svar på tråden Har jag rätt att vara lite irriterad?