• Anonym (trist)

Min man är försoffad medan jag håller igång....

Har ett litet problem som jag skulle behöva råd med.

Min man är 40 +, jag är 36 år. Vi träffades för 6 år sedan och var då båda väldigt träningsintresserade, han sprang marathon, spelade handboll och var vältränad. Det var liksom en del av det jag tyckte var attraktivt med honom, att han tog hand om sig själv och att vi kunde ha träningen som ett gemensamt intresse.

Under åren har vi fått två barn som såklart tar mkt tid. Men jag har ändå kommit igång med träningen och får till det ca 2-3 ggr/vecka i alla fall. Jag ser ut som jag gjorde när vi träffades, om än med någon extra rynka.

Han däremot, tränar ingenting längre. Hans muskliga armar är helt förtvinade och han börjar se ut mer och mer som en tanig gubbe med lite mage. Han har ett stillasittande jobb (it) och gillar att kolla TV och äta godis på kvällarna. Han är atletisk i sin kroppsbyggnad så han är inte tjock, utan mer slapp och klen. Tycker det är lite fuskigt faktiskt, att jag kämpar och håller igång, medan han bara har gett upp. Han har en milf att ligga med, jag har en...gubbe...

Jag har försökt att peppa honom när han väl kommit iväg till gymet, men det blir liksom bara en gång, sedan tar det en månad till nästa. Jag har föreslagit att han ska byta gym till mitt som har barnpassning så vi kan gå tillsammans men han vägrar, det är för dyrt...

Vad gör man liksom? Har någon några bra råd?

• Svar på tråden Min man är försoffad medan jag håller igång....
  • Anonym (.)

Prata klarspråk med honom. Säg att du inte tänder på hans kropp när han låter den bli gubbig och förtvinad. Skulle han tända på din om du gjorde samma sak?

• Anonym (trist)
    Anonym (.) skrev 2016-01-11 10:43:35 följande:

Prata klarspråk med honom. Säg att du inte tänder på hans kropp när han låter den bli gubbig och förtvinad. Skulle han tända på din om du gjorde samma sak?

Han är försiktig av sig och jag tror dessutom att han skäms lite för hur slö han har blivit. Han pratar ganska ofta om hur han borde "ta tag i det" och att det känns jobbigt. Svårt att liksom tala klarspråk på ett fint sätt, därför behöver jag lite tips om hur man kan lägga fram det.

Jag tror precis som du säger att han inte skulle tycka det var jättekul om jag bara förslappades. Skulle jag dessutom gå upp i vikt tror jag det skulle bli ännu värre (han har svårt för överviktiga kvinnor).
  • volvo142

han verkar ändå vilja med dom där uttalanden kanske bara säg ska du hänga med när du ska träna?

• Anonym (trist)
    volvo142 skrev 2016-01-11 15:56:54 följande:

han verkar ändå vilja med dom där uttalanden kanske bara säg ska du hänga med när du ska träna?

Det är svårt att göra det eftersom någon måste passa barnen om vi skulle träna tillsammans. Oftast tar jag med mig dem till mitt gym som har barnpassning, men då stannar han hemma och slappar istället för att gå till sitt gym och träna....
  • Anonym (.)
    Anonym (trist) skrev 2016-01-11 13:28:38 följande:
    Han är försiktig av sig och jag tror dessutom att han skäms lite för hur slö han har blivit. Han pratar ganska ofta om hur han borde "ta tag i det" och att det känns jobbigt. Svårt att liksom tala klarspråk på ett fint sätt, därför behöver jag lite tips om hur man kan lägga fram det.

Jag tror precis som du säger att han inte skulle tycka det var jättekul om jag bara förslappades. Skulle jag dessutom gå upp i vikt tror jag det skulle bli ännu värre (han har svårt för överviktiga kvinnor).
    Utnyttja läget vid ett sånt där tillfälle när han säger att han ska ta tag i det. När han säger det så säger du helt rakt: "Ja, det tycker jag. Jag älskar dig, men jag saknar personen som tog ansvar för sin hälsa och sin kropp. Jag saknar vår aktiva livsstil. Du skulle inte tända på mig om jag blev en tantig och knubbig soffpotatis, så varför förutsätter du att vår relation mår bra av att du låter bli att ta hand om din kropp?"

Det han gör är ju respektlöst. Inte bara för att dekar ner sig utseendemässigt, utan för att han blir så otroligt trist att vara med när han sitter och slöar och blir energilös.
  • Anonym (trist)
    Anonym (.) skrev 2016-01-11 16:03:51 följande:
    Utnyttja läget vid ett sånt där tillfälle när han säger att han ska ta tag i det. När han säger det så säger du helt rakt: "Ja, det tycker jag. Jag älskar dig, men jag saknar personen som tog ansvar för sin hälsa och sin kropp. Jag saknar vår aktiva livsstil. Du skulle inte tända på mig om jag blev en tantig och knubbig soffpotatis, så varför förutsätter du att vår relation mår bra av att du låter bli att ta hand om din kropp?"

Det han gör är ju respektlöst. Inte bara för att dekar ner sig utseendemässigt, utan för att han blir så otroligt trist att vara med när han sitter och slöar och blir energilös.
    Ska försöka Glad.

Han säger ofta att han skulle behöva någon att "träna med" så man "drar i varann". Han har ett par kompisar som är i ungefär samma sits som han själv och då blir det ju liksom ingen som drar i någon tyvärr.

I min värld borde det självklara vara att han byter till mitt gym. Då har vi alltid barnpassning och jag kan dra i honom. Jag är väldigt disciplinerad och kommer alltid iväg. Jag tycker det är roligt att träna och värt pengarna när man har barnpassningen. Får se om jag kan ta upp det där igen...
  • Anonym (.)
    Anonym (trist) skrev 2016-01-11 16:12:46 följande:
    Ska försöka Glad.

Han säger ofta att han skulle behöva någon att "träna med" så man "drar i varann". Han har ett par kompisar som är i ungefär samma sits som han själv och då blir det ju liksom ingen som drar i någon tyvärr.

I min värld borde det självklara vara att han byter till mitt gym. Då har vi alltid barnpassning och jag kan dra i honom. Jag är väldigt disciplinerad och kommer alltid iväg. Jag tycker det är roligt att träna och värt pengarna när man har barnpassningen. Får se om jag kan ta upp det där igen...
    Men argumentet att det blir för dyrt om ni är på samma är ju så svagt. Det vet han ju själv också. Alternativet är ju uppenbarligen att han inte kommer iväg alls och blir en oattraktiv och slö gubbe. Det har ju också ett pris, inte bara hälsomässigt men också för ert förhållande. Säg det! Pay for it now, or pay for it later!
    Var inte så mjäkig mot honom. Han behöver nån som ger honom en skopa vett!
  • Kendra

Ge honom en personlig tränare i present, säg att det var dyrt så han kan inte bra skita i att gå dit ????????

• Anonym (Talande man)

Tjejer är annars bra på att tala om vad som inte är OK. Jag har alltid fattat när det är allvar liksom, en avgörande "påpekning". Har du provat det?

• Anonym (trist)

Tog faktiskt upp det hela lite fint igår. Jag frågade om han inte funderat på att byta gym till mitt "för att det ser så mysigt ut när man ser par träna tillsammans". Att jag sett flera familjer som går dit, lämnar barnen i passningen och sedan kör de vuxna i gymet och peppar varann (inte helt sant iofs, har sett detta fenomen ett fåtal ggr Drömmer).

Han blev först lite frågande typ: Jaha, men hur ska vi kunna träna tillsamman menar du? Fick då förklara (för min annars högintelligenta man) att vi kan ju köra klasser tillsammans och att det faktiskt finns ett stort utbud av olika sådana, inte bara tjejjiga dansklasser. Att vi kan träna i maskinerna tillsammans som han gör med sina kompisar, eller att vi helt enkelt går dit ihop men gör vår egen grej beroende på vad man känner för.

Då visade det sig att hans medlemsskap på andra gymet gick ut i oktober 2016 *suck* och där slutade det samtalet....

• Anonym (.)
    Anonym (trist) skrev 2016-01-12 12:02:28 följande:
    Tog faktiskt upp det hela lite fint igår. Jag frågade om han inte funderat på att byta gym till mitt "för att det ser så mysigt ut när man ser par träna tillsammans". Att jag sett flera familjer som går dit, lämnar barnen i passningen och sedan kör de vuxna i gymet och peppar varann (inte helt sant iofs, har sett detta fenomen ett fåtal ggr Drömmer).

Han blev först lite frågande typ: Jaha, men hur ska vi kunna träna tillsamman menar du? Fick då förklara (för min annars högintelligenta man) att vi kan ju köra klasser tillsammans och att det faktiskt finns ett stort utbud av olika sådana, inte bara tjejjiga dansklasser. Att vi kan träna i maskinerna tillsammans som han gör med sina kompisar, eller att vi helt enkelt går dit ihop men gör vår egen grej beroende på vad man känner för.

Då visade det sig att hans medlemsskap på andra gymet gick ut i oktober 2016 *suck* och där slutade det samtalet....
    Köp ett till gymkort på ditt gym. Han tänker bara ha det andra kortet som ursäkt, utan att pallra sig dit.
  • Anonym (trist)
    Anonym (.) skrev 2016-01-12 12:05:24 följande:
    Köp ett till gymkort på ditt gym. Han tänker bara ha det andra kortet som ursäkt, utan att pallra sig dit.
    hade jag gärna gjort om det inte var flera tusenlappar som jag inte vill lägga ut på någon som inte är med på tåget Flört
  • Anonym (Talande man)

Nu skulle du ju inte ta upp det lite fint. Lägg fram det med allvar, nu är det på riktigt.

• Anonym (Gggggg)
    Anonym (trist) skrev 2016-01-11 13:28:38 följande:

Bara o säga samma sak till honom; jag har svårt för överviktiga män o känner att jag börjar tröttna. Du behöver inte vara så förbannat finkänslig, han är ju inte det.
Svar på tråden Min man är försoffad medan jag håller igång....