Samband mellan abort o endometrios. Hjälp?!
Är det någon mer än jag som sett samband mellan endometrios och abort? Kan en abort leda till endometrios, beror det isåfall på kraftig blödning??
Är det någon mer än jag som sett samband mellan endometrios och abort? Kan en abort leda till endometrios, beror det isåfall på kraftig blödning??
Puffar
Nej
Endo betyder ju att slemhinna finns på fel ställe och i samband med mens eller hormonförändringar växer och/eller blöder
Abort i sig kan inte skapa det, men graviditeten kan förvärra det genom hormonerna men abort kan minska/förbättra det jämtemot att gå igenom en graviditet.
Fast om man har endo så kan man också blöda värre vid en abort då man kan börja blöda på fler ställen där endon finns, tex. Buken men då hade man redan endå där och en förlossning kan ha samma effekt
Att bli gravid kan ge tillräkligt med symptom att man upptäcker att man har det, många har endo utan att veta om det
Tyvärr så förminskas ofta allvaret med riklig blödning och extrem smärta vid mens och det forskas relativt lite på kvinnosjukdomar allmänt
Men vad menar du med sett samband?
Finns inget som helst samband mellan abort och endometrios.
Nej
Endo betyder ju att slemhinna finns på fel ställe och i samband med mens eller hormonförändringar växer och/eller blöder
Abort i sig kan inte skapa det, men graviditeten kan förvärra det genom hormonerna men abort kan minska/förbättra det jämtemot att gå igenom en graviditet.
Fast om man har endo så kan man också blöda värre vid en abort då man kan börja blöda på fler ställen där endon finns, tex. Buken men då hade man redan endå där och en i förlossning kan ha samma effekt
Att bli gravid kan ge tillräkligt med symptom att man upptäcker att man har det, många har endo utan att veta om det
Tyvärr så förminskas ofta allvaret med riklig blödning och extrem smärta vid mens och det forskas relativt lite på kvinnosjukdomar allmänt
Men vad menar du med sett samband?
Fick endo efter min abort. Aldrig haft symtom innan aborten. Blödde väldigt rikligt vid aborten så.misstänker. Att blod kanskekanske blivit instängt o slemhinna hamnat orsakat endo pga den kraftiga. Blödningen
Ok kan den sprida sig o bli mer av graviditets hormonerna? För jag misstänker att jag har mer endo än någonsin nu eftersom jag har såna smärtor
Det är snarare tvärtom att graviditet lindrar endometrios också därför man behandlar endometrios med preparat som gör att man inte har ägglossning och mens.
Det är ren medicinsk fakta att graviditet eller medicinering som gör att ägglossning upphör oftast ger lindring vid endometrios. Jag har själv haft endo sedan jag var 12 år fick diagnos först vid 31 år eftersom jag hela tiden trodde att det var normalt att vara riktigt sjuk vid mens. Att jag hade endometrios upptäcktes av en slump när jag gjorde en bukoperation fick behandling med nässpray vilket gör att kroppen hamnar i tillfälligt klimakterium efter den behandlingen så har jag haft normal mens utan svåra kramper och har inte behövt ligga hemma sjukskriven med jättebindor.
Ja, det är därför man ser till att kroppen hamnar i samma tillstånd som vid klimakteriet. Jag har fått barn på naturlig väg innan jag fick diagnosen endometrios.
Okej