• Anonym (?-)

Samband mellan abort o endometrios. Hjälp?!

Är det någon mer än jag som sett samband mellan endometrios och abort? Kan en abort leda till endometrios, beror det isåfall på kraftig blödning??

• Svar på tråden Samband mellan abort o endometrios. Hjälp?!
  • Anonym (T)

Nej

Endo betyder ju att slemhinna finns på fel ställe och i samband med mens eller hormonförändringar växer och/eller blöder

Abort i sig kan inte skapa det, men graviditeten kan förvärra det genom hormonerna men abort kan minska/förbättra det jämtemot att gå igenom en graviditet.

Fast om man har endo så kan man också blöda värre vid en abort då man kan börja blöda på fler ställen där endon finns, tex. Buken men då hade man redan endå där och en förlossning kan ha samma effekt

Att bli gravid kan ge tillräkligt med symptom att man upptäcker att man har det, många har endo utan att veta om det

Tyvärr så förminskas ofta allvaret med riklig blödning och extrem smärta vid mens och det forskas relativt lite på kvinnosjukdomar allmänt

Men vad menar du med sett samband?

• Anonym (anonym)

Finns inget som helst samband mellan abort och endometrios.

• Anonym (?-)
    Anonym (T) skrev 2016-01-11 17:18:52 följande:

Nej

Endo betyder ju att slemhinna finns på fel ställe och i samband med mens eller hormonförändringar växer och/eller blöder

Abort i sig kan inte skapa det, men graviditeten kan förvärra det genom hormonerna men abort kan minska/förbättra det jämtemot att gå igenom en graviditet.

Fast om man har endo så kan man också blöda värre vid en abort då man kan börja blöda på fler ställen där endon finns, tex. Buken men då hade man redan endå där och en i förlossning kan ha samma effekt

Att bli gravid kan ge tillräkligt med symptom att man upptäcker att man har det, många har endo utan att veta om det

Tyvärr så förminskas ofta allvaret med riklig blödning och extrem smärta vid mens och det forskas relativt lite på kvinnosjukdomar allmänt

Men vad menar du med sett samband?

Fick endo efter min abort. Aldrig haft symtom innan aborten. Blödde väldigt rikligt vid aborten så.misstänker. Att blod kanskekanske blivit instängt o slemhinna hamnat orsakat endo pga den kraftiga. Blödningen
  • Anonym (T)
    Anonym (?-) skrev 2016-01-11 17:30:12 följande:

Fick endo efter min abort. Aldrig haft symtom innan aborten. Blödde väldigt rikligt vid aborten så.misstänker. Att blod kanskekanske blivit instängt o slemhinna hamnat orsakat endo pga den kraftiga. Blödningen

Fast nej, endo måste finnas innan aborten för att det ska kunna blöda från det

Det var graviditeten och inte aborten som gjorde att du upptäckte att du hade endo, inte aborten

Abort och graviditet orsakar inte endo, endo finns från början även om man inte märker av det förren efter
  • Anonym (?-)

Ok kan den sprida sig o bli mer av graviditets hormonerna? För jag misstänker att jag har mer endo än någonsin nu eftersom jag har såna smärtor

• Anonym (anonym)
    Anonym (?-) skrev 2016-01-11 17:43:22 följande:
    Ok kan den sprida sig o bli mer av graviditets hormonerna? För jag misstänker att jag har mer endo än någonsin nu eftersom jag har såna smärtor
    Det är snarare tvärtom att graviditet lindrar endometrios också därför man behandlar endometrios med preparat som gör att man inte har ägglossning och mens.
  • Anonym (?-)
    Anonym (anonym) skrev 2016-01-11 17:47:04 följande:

Det är snarare tvärtom att graviditet lindrar endometrios också därför man behandlar endometrios med preparat som gör att man inte har ägglossning och mens.

Det låter konstigt om det skulle va så för efter aborten va då som helvetet bröt ut
  • Anonym (anonym)
    Anonym (?-) skrev 2016-01-11 17:52:10 följande:
    Det låter konstigt om det skulle va så för efter aborten va då som helvetet bröt ut
    Det är ren medicinsk fakta att graviditet eller medicinering som gör att ägglossning upphör oftast ger lindring vid endometrios. Jag har själv haft endo sedan jag var 12 år fick diagnos först vid 31 år eftersom jag hela tiden trodde att det var normalt att vara riktigt sjuk vid mens. Att jag hade endometrios upptäcktes av en slump när jag gjorde en bukoperation fick behandling med nässpray vilket gör att kroppen hamnar i tillfälligt klimakterium efter den behandlingen så har jag haft normal mens utan svåra kramper och har inte behövt ligga hemma sjukskriven med jättebindor.
  • Anonym (?-)
    Anonym (anonym) skrev 2016-01-11 18:29:04 följande:

Det är ren medicinsk fakta att graviditet eller medicinering som gör att ägglossning upphör oftast ger lindring vid endometrios. Jag har själv haft endo sedan jag var 12 år fick diagnos först vid 31 år eftersom jag hela tiden trodde att det var normalt att vara riktigt sjuk vid mens. Att jag hade endometrios upptäcktes av en slump när jag gjorde en bukoperation fick behandling med nässpray vilket gör att kroppen hamnar i tillfälligt klimakterium efter den behandlingen så har jag haft normal mens utan svåra kramper och har inte behövt ligga hemma sjukskriven med jättebindor.

Okej är det själva ägglossningen som håller igång endon? Har du Kunnat bli gravid på naturlig väg?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (?-) skrev 2016-01-11 18:44:25 följande:
    Okej är det själva ägglossningen som håller igång endon? Har du Kunnat bli gravid på naturlig väg?
    Ja, det är därför man ser till att kroppen hamnar i samma tillstånd som vid klimakteriet. Jag har fått barn på naturlig väg innan jag fick diagnosen endometrios.
  • Anonym (?-)
    Anonym (anonym) skrev 2016-01-11 18:47:28 följande:

Ja, det är därför man ser till att kroppen hamnar i samma tillstånd som vid klimakteriet. Jag har fått barn på naturlig väg innan jag fick diagnosen endometrios.

Hur gammal va du när du fick barn ??
  • Anonym (anonym)
    Anonym (?-) skrev 2016-01-11 18:56:55 följande:
    Hur gammal va du när du fick barn ??
    26 och 30 år.
Svar på tråden Samband mellan abort o endometrios. Hjälp?!