• Anonym (??)

Onödiga saker att köpa för bebisen?

Jag är gravid och försöker skriva ner allt som ska köpas innan bebisen är här för att planera hur mycket jag ska köpa varje månad osv.
    Skulle vara snällt om ni som har barn kan berätta lite om saker som ni köpte för bebisen/er, som ni trodde var nödvändiga, men som ni sedan inte använde alls/inte använde så mycket? Kan vara allt från stora saker till småsaker som nappar, spelar ingen roll. 

Vet att alla använder olika saker och tycker olika saker är nödvändiga, men vill ändå veta då ekonomin inte är den bästa just nu och vill helst inte köpa onödiga saker. 

Själv tycker jag att skötbord låter onödigt så det ska jag inte köpa. Amningskudde låter också onödigt. 
    Sedan funderar jag lite på babygym och babysitter, används de verkligen den första tiden eller kan man vänta kanske 1-3 månader efter förlossningen innan man köper dem? 

Men som frågan lyder, köpte ni något som ni trodde skulle vara nödvändigt men som ni inte behövde för bebisen (eller för er?), vad isåfall?

• Svar på tråden Onödiga saker att köpa för bebisen?
  • Anonym (jupp)

Skötbord är skönt att ha men absolut inte nödvändigt. En skötbädd räcker, eller en handduk om man så vill.

Babysittern hade jag inte klarat mig utan. Med andra barnet köpte jag en som spelar musik och vibrerar. Väl investerade pengar! Utan den hade jag inte fått nått gjort.

Babygym behöver man inte dom första månaderna. Åh helt ärligt har inget av mina barn vart särskilt intresserad av det.

Vi köpte alldeles för mycket kläder i början. Fast det kan ju behövas om man inte har tvättmaskin hemma, för oss blev det att vi bara anväder favoriterna och resten tog bara plats i lådorna.

Den där liggrejen till badbaljan/badkaret tycker jag är helt onödig. Anväde den kanske 1 gång.

• Anonym (Mamma)

Det väl inte speciellt mycket som är nödvändigt om man vänder på frågan. Men visst finns det mycket som underlättar men nödvändiga eller onödiga beror nog på vem du frågar och vilka omständigheter som råder.

• viseversa

Onödiga saker var...

Badbalja
    babyhårborste
    hoppgunga
    bärsele(jag fick så ont i ryggen av den)
    Miljoner kläder i stoclek 50/56.(Visst gulligt med små kläder men dom är urvyxna på en vecka)
    vagntermometer(köpte den dock inte. Men fick med den när jag köpte en vagn och vilken enormt onödig pryl)
    vattentermometer också.(man får väl känna efter så det itne är för varmt)

Nödvändiga saker var...

Babysitter
    barnvagn
    amningskudde(Faktiskt skönt att ha tyckte jag)
    nappflaskor(MAM)
    nappar
    skötbord(visst kan man byta på sängen men ändå skönt att ha ett skörbord tyckte jag)
    Andningslarm(användes flitigt och mildrade lite av min extrema oro för PSD)

• Fjällsippa

Onödiga saker var

Bumbostol

Tvättservetter (färdigblötta)

"Leksak/figur" över barnvagnen

Massa lakan till säng och vagn

Jättebra saker var exempelvis

Skötbord (fick ont i ryggen och hade aldrig kunnat byta på golvet)

Blöjhink (luktar ingenting)

Snuttefilt

Babysitter (när man vill duscha)

Vagn

Babygym

Saker som vi använt ibland, hade nog gått utan var

Bärsele

Nappar

Till exempel

• Fjäril kär

*Nödvändiga saker: 
    - en plats att sova på
    -några ombyten kläder och blöjor
    - ett babyskydd till bilen 

Resten köptes när behovet helt enkelt dök upp och jag fyndade massar på loppis, second hand, tradera och blocket. Samt lånade av släkt och vänner. 

jag köpte tex ingen vinteroverall förrän vintern var inne och jag såg vad det var för väder och vad som faktiskt behövdes i den vägen, babysitter hittade jag på facebook köp o sälj och fick den för en femtiolapp och använde den när bebis var några veckor gammal och några månader framåt. Sålde den direkt efter jag slutat använda den. Spjälsäng köpte jag ingen förrän bebis kunde sova själv utan nattamning och hittade en hos en kompis för billig peng. 
    Barnvagn köpte jag begagnat men i nyskick, det finns så mycket vagnar i omlopp som är nästan nya och för löljligt lite pengar och har man bara is i magen och vågar vara kräsen så hittar du exakt den vagn du vill ha nästan för inga pengar alls. 

Klälder älskade jag att köpa och det blev en del nytt även om det ibland köptes på tradera tex. Jag sålde vidare direkt när bebis vuxnit ur dom så jag fick snabbt igen pengarna jag lagt ut på dom.  Inte för att det behövdes men jag hade inget behov av att ha en massa liggandes helt enkelt

• Rappakalja

Håller med Fjäril kär det mesta är onödigt.

Inte ens plagg i stl 50 var nödvändiga för oss haha, men så var dottern 55 cm lång vid födseln också.

Sovplats, vagn om man går mycket (köpes helst begagnad pga flamskyddsmedel och annan skit) bilbarnstol om man ska åka bil, blöjor, kläder (blöjorna idag är så läckagetäta så man måste inte ha så många ombyten, särskilt inte i stl 50) mat och kärlek. Vatten kan man ge från tesked.

• husetsfru

Babywatcher, eller vad avlyssnarna nu heter, var totalt onödigt för oss. Den låg bara i en låda och användes aldrig.

Fast det är nog väldigt olika. Med ett barn som vill sova själv i ett tyst rum kan det säkert vara praktiskt

• Anonym (Hej)

Bara läst ts så kanske upprepning, men bra för dig att få olika åsikter kan jag tänka. Har tre barn varav en bebis nu.. Detta är alltså mina upplevelser!

Det som har varit totalt onödigt för oss att köpa är:
    Babynest (aldrig använt)
    Amningskudde (går bra med vanliga kuddar)
    Bumbo (använde Ikeas antilopstol direkt ist)
    Badbalja med insats (duschat med bebis från början)
    Blöjhink (visst bra, men man klarar sig utan)

Det som kan vänta ett par månader:
    Babygym (används flitigt nu vid 4 mån)
    Babysitter (använd från start - 3 månader)
    Bärsele

Det som vi var glada över att vi köpt o hade hemma (såklart man kan handla eftersom, men men):
    Vagn (alla barn har sovit gott i den från början)
    Bärsjal (super för nyfödd)
    Mini-apotek (alvedon, nässug, saltspray, salva, tvättlappar, babytvål etc)
    Mysig filt

• Anonym (Lena)

Jag kan tycka att onödiga saker är såna saker som är riktigt onödigt dyra och som på sin höjd används några veckor eller en enstaka gång.  Och såna saker som är ren lyx. 

tex en vinteroverall till bebis från Didrikssons och som används i vagnen två gånger och sen är det inget väder för den längre , eller en vagn för 10.000 kr och så används bärsjal större delen av tiden och vagnen bara står, eller bitringar och tuggleksaker från något designföretag och så biter bebis helst på sin snuttefilt som farmor sytt, eller en plingande och plångande babygym för dyra pengar där bebis bara blir hysterisk och hellre nöjt bubblar  till ljudet och synen av takfläkten i sovrummet...   Eller badar barnet i specialtvål designat av Kardashians och säljs till hutlösa priser via nätet , eller bäddar med fleecefiltar från någon kunglig hovleverantör som bebis ändå bara kissar och kräks på. 

jag tror man ska ställa sig frågan vad man tänker när man gör sina inköp och om det verkligen är värt pengarna. 

alla gör som dom vill förstås och jag själv kan absolut köpa att man vill ha nån lyxig pryl till sitt barn men jag tycker ändå att man ska försöka se begränsningarna och vettet. 

Så mitt svar till dig är att onödiga saker att köpa till sitt barn är saker som kostar för mycket pengar.  En vagn för 10.000 eller en vagn med samma funktion och utseende för 2000? En spjälsäng för 3000 kronor eller en spjälsäng för 150 kronor? Bebis kan inte mer än sova i den liksom... 

Svar på tråden Onödiga saker att köpa för bebisen?