• Maggan63

    Hur vågade ni ta steget till att bli företagare?

    Hejsan, arbetar just nu med ett arbete som jag verkligen avskyr!


    och har haft funderingar att starta eget nu i ca 1 år..


    Köpa in billigt och sälja dyrare på nätet hade jag tänkt.


    Tagit kontakt med skatteverket med och ställt alla frågor som behövs samt fått en hemsida där de går igenom allt osv om hobbyverksamheter, tullen osv..


     


    Grejen är den att jag är så sjukt less på att arbeta 40 h på ett arbete med minimum lön 82 kr för ett företag som går vinst medans jag sitter och vänder på varje krona.


    Vill arbeta med något jag gillar, jobba vart som helst utan att behöva prata nonstop. Jobbar som marknadsundersökare...


     


    Mitt framtida mål är att bli miljonär eller varjefall ha en lön på 30 efter skatt men jag verkar inte våga ta första steget, så rädd för att det ska gå dåligt!


     


    Så berätta! hur går det för er därute, hur började ni och vad har ni för lön ca?

  • Svar på tråden Hur vågade ni ta steget till att bli företagare?
  • Milla1988

    Jag började med att ha mitt egna företag som ett extrajobb, dvs behöll mitt dåvarande deltidsjobb i tre år innan jag sa upp mig och enbart jobbade med eget företag. Funkade toppen! Då blir den extra inkomsten som en bonus snarare än något jag var beroende av för att betala mina räkningar = ingen stress. Ska sälja företaget nu i veckan då vi måste flytta men ska sen starta nytt. Det har varit fantastiskt kul och lärorikt!

  • Anonym (torpeden)

    Varför sälja företaget?


    Och vad hade du tänkt sälja det för?

  • Milla1988

    Det är bara ett litet företag och jag har fått ett bud på motsvarande 320,000 sek. Startade det för ca 2-3 år sedan. Säljer det för att vi måste lämna landet vi bor i pga visumstrul och ska flytta till ett annat land. Får se vad vi startar för företag där. Startade företaget med noll kronor och inga kunskaper alls om företagande. Kunde inte ens skriva en faktura! Men man lär sig snabbt och behöver inte plugga som många tror.

  • Maggan63

    Oj!!


    Vad gjorde du då :o


     


    Har som max 5000 jag kan investera tänkte jag men jag är lite osäker på allt med bokföring, deklaration, bokslut, tull osv :/

  • Milla1988

    Låt en revisor göra bokslut och deklaration. Bokföring kan du enkelt göra i excel i början och sen skatta tex Xero som är internetbaserat. Genom xero kan man enkelt skriva o skicka fakturor och ha koll på allt som har med ekonomin att göra.

    Vi tillverkar o säljer produkter som säljs i butik. Inte alls svårt i sig men det gäller att hitta sin branding alltså företagets image. Ju tydligare ju bättre. En webshop kan man enkelt skapa genom Shopify.

  • Maggan63

    Men kostar inte en revisor jätte mycket?


    Tänkte på det där med tullen med hur man gör där.


    Om man ska starta en hemsida och sälja på så lär man väl ha en egen domän?


    Eller går det bra med shopify? Tar de inte betalt eller X antal procent per såld vara ?

  • Milla1988

    Jag blrhade genom att starta en facebooksida i sälja där (är ju gratis) och startade senare webshop. Dom tar typ $35 i månaden. Men vi har främst sålt direkt till butiker då det är svårt att få mycket trafik till en webshop utan marknadsföring.

    Vet inte vad en revisor kostar i sverige men när det bara handlar om en avgift per år så är det ju inte så farligt. Xero kostar här $45 i månaden.

    Domän finns att köpa på många okika sidor, min är köpt genom ipage.com

  • Maggan63

    Hur gör man då om man säljer via fb?


    Visst måste man skatta med då?


    Stod att de skulle fixa ut lönen osv så blev fundersam...fixar de alla fakturor osv då med?


     

  • Milla1988

    Man kan starta en facebook sida för sitt företag. Då kan man lägga upp bilder o info om det man säljer och när någon vill köpa en produkt ber du om deras mailadress o skickar en enkel faktura genom Paypal till exempel. När de betalat skickar du varan. Man kan även marknadsföra sina inläg gpå facebook för specifika målgrupper för vilken budget man själv vill.

    Här i australien behöver man bara skatta om man tjänar över en viss summa, jag vet inte hur det funkar i Sverige. Ring skatteverket o fråga, de får säkert frågan varje dag.

    Man behöver inte en revisor på fulltid så att säga utan man kan välja att anvönda detas tjänst vid just bokslutet. Resten kan du sköta själv hemma vid datorn.

    Sålde förresten föreraget idag efter budgivning, var nyss ute och firade!

  • Maggan63

    Åh vad härligt :D


    Ok nu har jag bestämt mig skall påbörja detta nu!


    MEN jag såg att man kunde få ersättning av försäkringskassan när man precis påbörjat sitt företag i 6 mån men hur mycket :S ??


    Och blir man betalningsskyldig :S??


     


    Och vad behöver jag tänka på :)??


     

  • Milla1988

    Vad kul att du bestämt dig! Spännande!

    Jag vet tyvärr inget om företagande i Sverige så där är jag inte till mycket hjälp. Men jag kan tänka mig att man inte får ersättning om man har en annan inkomst samtidigt men kanske är nån annan som läser detta som vet? Annars ring och fråga. Jag ringde runt massor när jag började, det ska man inte vara rädd för att göra

    Kom ihåg att fokusera på 'branding' och att vara tydlig för kunderna. Hitta Din stil och fundera över vilka mål du har - vart du vill komma och hur du ska nå dit! Kör på!!

  • Maggan63

    Ja jag har ju funderingar på företagande inom ehandel. Dvs en webshop håller på men en affärsplan nu på ca 12 sidor


     


    Hur såg din affärsplan ut ?


    Är ju jättemycket marknadsföring och har en blogg på sidan om som jag tänkte marknadsföra min webshopp på med :)


     


    Gick du till någon för att tå lån eller finasierade du allt själv?


    Visade du någon din plan och vad sade dom?


    Vad bör jag vara nog på angående affärsplanen och skall jag ha med någon form av "budget" ?


     


    Affärsplanen är ju till för att skicka till försäkringskassan och få ersättning nu när jag börjar samt för att jag ska ha en överblick över allt men sedan vet jag inte riktigt vem mer man bör visa den för?


     


    Har ju ca 5000 jag ska spendera som jag spart ihopp....


    Råd :) ?

  • Anonym (xxx)

    I Sverige får du inte bokföra i excell bara så du vet. Det är dubbel bokförning som gäller och detta ska ske på rätt sätt.

    Jag har drivit företag i 6år nu. Älskar det, men det är mycket jobb! 
    Har inte fått bidrag, mm. Har skött oss själva från början.

    Vi bara hoppade en gång och som tur va så landade vi på fötterna. =)

  • ensam1
    Maggan63 skrev 2016-01-15 12:16:41 följande:

    Affärsplanen är ju till för att skicka till försäkringskassan och få ersättning nu när jag börjar samt för att jag ska ha en överblick över allt men sedan vet jag inte riktigt vem mer man bör visa den för?


     



    Om affärsplanen bara är till för FK  så kan du lägga ner det projektet direkt. Det FK betalar ut är strateget bidraget men eftersom du börjar med att skriva att du avskyr det jobb du har idag så är du inte berättigad till något sånt bidrag.

    Att göra en affärsplan för sin egen del däremot det är det viktigaste du kan göra innan du satsar några pengar.
  • Anonym (xxx)

    Vi sätter in alla papper i pärmen, sen lämnas allt till revisorn. Lägger inte tid på det, den tiden kan jag dra in pengar i företaget i stället.

  • Error

    För det första måste du våga satsa -Och vara beredd att kämpa och inte ge upp så fort det blir motigt. För i början är det motigt för alla företagare så länge man inte köper ett inarbetat företag med stabil omsättning/dagskassa. Många tror att när de startar eget bara kan sitta på arslet och samtidigt ta ut en fet lön från början. Medan verkligheten är att en dräglig lön kan du i bästa fall ta ut efter ett halvår. Med uppstart och inköp mm inräknat är det inte heller ovanligt att gå back de första åren. Du har ingen av de bekvämligheter en anställd har (garanterad lön, betald semester, sjukskrivning, försäkring, pension mm.). Däremot finns flera fördelar, bland annat som du säger är det betydligt mer inspirerande att arbeta för sig själv och det var det som fick mig att ta steget. Jag jobbar dock som frisör, vilket är en ganska smutsig bransch när man är anställd. Jag tröttnade b.l.a på att andra (som inte ens är frisörer) skulle tala om för mig hur lång tid vissa saker skulle ta och på att känna mig kontrollerad hela tiden. Anledningen till att jag vågade ta steget var att jag hamnade på en hyfsad inarbetad salong med bra rykte, samt att jag själv hade ett bra kundunderlag efter 6-7 år i branschen. 
    Så se över vilka förutsättningar du har (din kunskap i branschen, hur efterfrågan ser ut, vad du är villig att satsa mm.). Det bästa är nog att du börjar sakta vid sidan av din anställning, så att du ändå har en garanterad lön att ta ut i början.
    lycka till!

Svar på tråden Hur vågade ni ta steget till att bli företagare?