• jonte 6666

Besviken på min fru.

Jag har varit gift med samma kvinna i åtta år och hela tiden har jag försörjt oss som familj. Vi har två barn. Under några år var det kämpigt rent ekonomiskt mest på grund av att jag ensam har försörjt oss. Nu studerar min fru och nu säger hon att om jag i framtiden skulle bli arbetslös kommer hon absolut inte att stötta mig ekonomiskt så som jag har gjort och det har gjort mig arg och besviken. Hon säger att jag gjorde fel som betalade allt och såg till att vi fick mat. Att jag skulle ha dumpat henne när hon inte kunde hjälpa till ekonomiskt. Jag hjälpte henne för att jag ville.

Jag har även märkt att hon ständigt tänker i dom banorna. Ett exempel är när jag för flera år sedan köpte en mobil med kontantkort för 600 kr. Hon började bråka om att jag köpte mobilen. Hur kunde jag köpa den? Vi kunde ha använt pengarna till annat osv. Sedan gick det ett par månader och då får jag veta att hon har beställt en Iphone med abonnemang. Detta gjorde mig otroligt arg. Det var nämligen inte längre fel helt plötsligt.

Jag skulle kunna ge otroligt många liknande exempel men låter bli. Listan skulle bli allt för lång.

Vad ska jag göra för att lösa detta problem?

• Svar på tråden Besviken på min fru.
  • Birgitta02

Hon är en självisk jäkel. Varför är du tillsammans med henne överhuvudtaget? Dessutom, om du skulle hamna på obestånd, så är hon faktiskt skyldig att hjälpa dig med försörjningen. Det är lag på det. De andra grejerna hon sysslar med är helt enkelt bara idiotier. Hennes tänk kan jag inte annat än kräkas på.

• Stårschan

Hon låter som en genuint otrevlig människa. Hur upplever du att hon hanterar barnen när det gäller så viktiga saker som att lära dem skillnad på mitt och ditt, konsten att dela med sig, att vara rättvis samt omtänksam mot andra?

Om du tar ett så konkret exempel som det med era telefoner - hur förklarar hon sitt agerande där? Tycker hon på fullt allvar att det är OK att det är olika regler som gäller för er båda?

• ella84ella

Fruktansvärt tråkig människa! hon verkar på något sätt ha dålig självkänsla eller nåt när hon ser så krasst på tillvaron, om det inte går att diskutera med henne och få henne att börja tänka om så tror jag du ska fundera på er fortsättning tyvärr....

• MajaVira

Se till att ni har separat ekonomi och att hon står för 50% av alla gemensamma kostnader.  Eller separera.

• jonte 6666

Nu när min fru studerar hjälper hon till rent ekonomiskt med att köpa mat men jag som arbetar betalar det mesta fortfarande. Det känns förstås jobbigt att vi inte kan dela rakt av på alla kostnader men situationen är sådan. Jag har alltid tänkt att vi ska hjälpas åt och om allt skulle bli tvärtom så skulle hon göra samma sak för mig.

Hon säger att varför ska jag gå upp och slita ihop pengar för att betala för dig? Men hon tänker inte på eller bryr sig om att det är och har varit precis så för mig.

Jag förstår inte heller hur man kan bråka i timmar om något man uppenbarligen tycker är fel för att sedan göra just det man bråkade om. Om situationen är precis likadan. Då skulle man antingen först ha tänkt igenom om man gör rätt som bråkar eller inte göra det man tyckte var fel.

• Birgitta02
    jonte 6666 skrev 2016-01-13 11:16:12 följande:
    Nu när min fru studerar hjälper hon till rent ekonomiskt med att köpa mat men jag som arbetar betalar det mesta fortfarande. Det känns förstås jobbigt att vi inte kan dela rakt av på alla kostnader men situationen är sådan. Jag har alltid tänkt att vi ska hjälpas åt och om allt skulle bli tvärtom så skulle hon göra samma sak för mig.
    Hon säger att varför ska jag gå upp och slita ihop pengar för att betala för dig? Men hon tänker inte på eller bryr sig om att det är och har varit precis så för mig.
    Jag förstår inte heller hur man kan bråka i timmar om något man uppenbarligen tycker är fel för att sedan göra just det man bråkade om. Om situationen är precis likadan. Då skulle man antingen först ha tänkt igenom om man gör rätt som bråkar eller inte göra det man tyckte var fel.
    Hon verkar vara en människa i total renons på känslor. Man samarbetar, man hjälper varandra, man lyfter varandra.... hörnstenar. Hon saknar de där hörnstenarna. Varför är du ihop med henne överhuvudtaget?
Svar på tråden Besviken på min fru.